اصول اولیه برندسازی برای یک برندینگ موفق در کسب و کار!


زمانی که صحبت از برندسازی یا Branding می‌شود، بسیاری از کسب و کارها این اشتباه را مرتکب می‌شوند که به صورت کورکورانه و بدون یک استراتژی جامع، مشخص و دقیق شروع به اقدام می‌کنند. بسیاری از کسب و کارها هزینه زیادی را صرف برندینگ و تبلیغات می‌کنند، بدون آن که از اصول اولیه برندسازی و مراحل ضروری آن اطلاع داشته باشند.

جالب است بدانید که به طور متوسط بین 5 الی 7 ایمپرشن لازم است تا کاربر شما را به خاطر بسپارد! این به معنای آن است که اگر استراتژی برندینگ شما در وب یا شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، هر کاربر باید حداقل 5 بار شما را در آن فضا ببیند تا برندسازی شما موفق شود!

در این مقاله از پایگاه دانش آروند قصد داریم اصول اولیه برندسازی را معرفی کنیم که می‌تواند برای هر کسب و کار یا دیجیتال مارکتر مفید باشد.

اصول اولیه برندسازی
اصول اولیه برندسازی

برندینگ چیست؟

اکثر افراد تصور می‌کنند برندینگ تنها انتخاب رنگ‌ها، لوگو و جلوه‌های بصری یک کسب و کار است؛ غافل از این که برندینگ معنایی بسیار گسترده‌تر از این دارد و هدفی عمیق‌تر را دنبال می‌کند. یک برند موفق، برندی است که از عوامل ظاهری کسب و کار فراتر می‌رود تا هدف عمیق‌تری را دنبال کند و با هر یک از مخاطبان خود به بهترین نحو وارد تعامل و ارتباط می‌شود.

به این مثال فکر کنید: زمانی که شما می‌خواهید یک خانه بسازید، قطعاً مهم‌ترین دغدغه شما فونداسیون و مصالح مورد استفاده است تا ساختمانی مستحکم بسازید، سپس به مواردی مانند لوازم خانگی، چیدمان وسایل، رنگ‌ها و … فکر می‌کنید.

برندسازی نیز مانند همین است؛ گرچه ظاهر آن هم مهم است اما فونداسیون و پایه قوی داشتن در برندینگ، اهمیت بسیار بیشتری دارد. پیاده سازی هویت و صدای برند به شکلی که در ذهن مخاطب ماندگار باشد، هدف اصلی برندینگ است. این کار تمام تلاش‌های تیم بازاریابی شما را به شکل چشمگیری مؤثرتر می‌کند و در طول زمان نرخ بازگشت سرمایه قابل توجهی خواهد داشت.

برندینگ به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که باعث ارتقا جایگاه یک برند در ذهن مخاطب و افزایش آگاهی از برند می‌شود. در حالی که بسیاری از کسب و کارها تصور می‌کنند نیازی به برندینگ ندارند؛ اما واقعیت این است که تقریباً همه کسب و کارها برای بقا به آن نیاز دارند.

با این حال ایجاد یک استراتژی برندینگ مؤثر کار ساده‌ای نیست؛ اصول اولیه برندسازی در این مرحله به کمک شما می‌کند تا مسیر موفقیت را با آگاهی و دانش بالاتری طی کنید و هوشمندانه‌تر گام بردارید.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که از مراجعه برای دریافت مشاوره برندسازی نترسید! این کار باعث می‌شود مسیر برای شما روشن تر شود و با کمک افراد حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه یک برندسازی موفق داشته باشید.

اصول اولیه برندسازی برای کسب و کارها

تحقیق و بررسی

اولین کاری که پیش از ساختن خانه خود می‌کنید چیست؟ طبیعتاً زمین را بررسی می‌کنید تا وضعیت آن مشخص شود. اولین اصلی که در برندسازی باید آن را در پیش بگیرید یک فرایند تحقیق و بررسی عمیق است که زمینه را برای تمام تلاش‌های آینده‌ای که برای برندسازی فراهم می‌کند. هدف از این بررسی این است که مشخص کنید برند شما در حال حاضر چه جایگاهی دارد؛ بنابراین دید واضح‌تری درباره جایگاهی که فردا باید داشته باشید به دست می‌آورید.

هدف، چشم انداز، ارزش‌ها، چارت سازمانی، طرح کسب و کار، برنامه بازاریابی، گزارش‌های سالانه، تحقیقات بازار، نظرسنجی از کارکنان و … می‌توانند در بررسی‌ها و آنالیز دقیق کسب و کار بسیار مفید باشند.

تمایز برند خود را تعریف کنید

یکی از اصول اولیه برندسازی این است که ابتدا یک تعریف با ثبات از برند ایجاد کنید. تعریف برندتان به شما کمک می‌کند تا در سطح بالاتری با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

برای آغاز تعریف برند خود باید ساختار برند خود را به شکل واضحی تعریف کنید. اکثر برندهای پیشرو با در نظر گرفتن یک قلمرو متمایز و سرمایه گذاری بر روی آن به جایی که هستند رسیدند. گاهی اوقات یک تفاوت ساده در ارزش‌های یک برند می‌تواند یک تمایز و برتری جهانی برای آن ایجاد کند. در محیط تجاری فوق رقابتی امروز، باید تشخیص دهید که چه چیزی شما را از رقبای برندتان متمایز می‌کند تا مزیتی پایدار ایجاد کنید.

وجه تمایز برند شما می‌تواند جنبه یا ویژگی منحصر به فرد یا مزیت خاصی باشد که محصول یا خدمات شما برای بازار به ارمغان می‌آورد و شما را از رقبای خود متمایز می‌کند. تمایزات شما باید واضح، مشخص، توصیفی و به زبانی باشد که مخاطب هدف شما آن را درک می‌کند.

مخاطب خود را بشناسید

قبل از این که برند خود را بسازید، باید بدانید مخاطبان شما چه کسی هستند و باید آنها را درک کنید. شما باید بدانید آنها به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند، چه ارزش‌هایی دارند، علایق و اولویت آنها چیست و محصولات و خدمات شما چه منفعتی برای آنها خواهد داشت.

هنگامی که مخاطبان خود را درک کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آنچه می‌فروشید و محتوایی که برای تبلیغ آن تولید می‌کنید به طور مداوم برای آنها جذاب است. اگر وب سایت دارید می‌توانید از گوگل آنالیتیکس برای آنالیز مخاطبان خود و درک بهتر آنها استفاده کنید.

طراحی هویت بصری برند | مهمترین اصول اولیه برندسازی

آنچه که می‌بینی همان است که به دست می‌آوری!

تصوری که بینندگان با دیدن هویت بصری شما به دست می‌آورند، اغلب احساس آنها را نسبت به برند شما تعیین می‌کند. هویت بصری هر چیزی را که مخاطب هدف شما می‌بیند توصیف می‌کند، از جمله تصاویر محصول، اینفوگرافیک‌ ها، لوگو، طراحی سایت و … . این تصویری است که انتخاب می‌کنید به متمایز کردن برند شما از رقبا و انتقال پیام منحصر به فرد شما به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند.

لوگو: لوگو لنگر برند شماست و باید با شخصیت و ارزش‌های برند شما آمیخته شود.
جنبه‌های گرافیکی: این عامل می‌تواند کلیه المان‌ها و تصاویری که برای برند شما و تبلیغات استفاده می‌شود را در بر بگیرد.
تایپوگرافی: تایپوگرافی سبک و شکل متنی است که در برند شما استفاده می‌شود. یک فونت منحصر به فرد برای برند خود انتخاب کنید تا با هویت بصری برند شما در تناسب باشد.
پالت رنگ: از یک پالت رنگی مناسب برای معرفی برند خود استفاده کنید که در تناسب با هویت برند و اهداف آن باشد.

استراتژی برند را مشخص کنید

با بیش از 543000 کسب و کار جدیدی که هر ماه راه اندازی می‌شوند، نمی‌توانید یک برند ایجاد کنید و فوراً به اعتبار و شهرت برسید. از آنجایی که هر برندی می‌خواهد تا حد امکان به مخاطبان زیادی دست یابد، رقابت بازاریابی بسیار شدید است؛ بنابراین، منطقی است که بگوییم، هرچه درصد افرادی که درباره برند شما اطلاع پیدا می‌کنند شانس بیشتری برای متمایز شدن بین جمعیت زیاد برندهای رقیب دارید.

با توجه به این موضوع یک استراتژی برند مستحکم یکی از اصول اولیه برندسازی است. فراموش نکنید که داشتن ثبات در استراتژی برندینگ اهمیت زیادی دارد. ثبات برند به پیامی که شما منتقل می‌کنید اشاره دارد. شما با استفاده از یک لحن در برندسازی در تمام کانال‌های بازاریابی، برند خود را تقویت می‌کنید.

همچنین نباید سئو را فراموش کنید. شما باید به طور مداوم وب سایت خود را بهینه سازی کنید و با ارائه محتوای جذاب، طراحی کاربر پسند و سرعت بالا در لود سایت، توجه کاربران را به صورت مداوم به سمت خود جلب کنید.

یکی دیگر از مهم‌ترین ابزارهای برندینگ، شبکه‌های اجتماعی هستند. رسانه‌های اجتماعی برای ارتقای برند بسیار مهم هستند زیرا به شما کمک می‌کنند با مخاطبان خود در سطحی صمیمی ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از آن برای ایجاد لینک و هدایت ترافیک به سایت خود استفاده کنید.

میزان رشد برند خود را بررسی کنید

یکی از اصول اولیه برندسازی بررسی و نظارت بر میزان رشد برند به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که تلاش‌های شما برای برندینگ یا ریبرندینگ تا چه اندازه نتیجه بخش بوده است. در این بررسی باید کلیه کانال‌های بازاریابی خود را به درستی آنالیز و بررسی کنید و از دید مردم نسبت به برند خود آگاه شوید.

اطلاعاتی که در این بررسی‌ها به دست می‌آورید به شما می‌گویند که مخاطبان، چه درکی از برند شما دارند و شما در مسیر درستی از برندسازی قرار دارید یا خیر.

برندینگ چیست؟

برندینگ به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که باعث ارتقا جایگاه یک برند در ذهن مخاطب و افزایش آگاهی از برند می‌شود.

چرا برندینگ اهمیت زیادی دارد؟

پیاده سازی هویت و صدای برند به شکلی که در ذهن مخاطب ماندگار باشد، هدف اصلی برندینگ است. این کار تمام تلاش‌های تیم بازاریابی شما را به شکل چشمگیری مؤثرتر می‌کند و در طول زمان نرخ بازگشت سرمایه قابل توجهی خواهد داشت.

اصول مهم برندسازی چه مواردی هستند؟

6 اصل مهم برندینگ عبارت‌اند از: تحقیق و بررسی، تعریف برند و تمایز آن، شناخت مخاطب، طراحی هویت بصری برند، تعیین استراتژی برند و بررسی میزان رشد برند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید