ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟


ریبرندینگ یا بازسازی برند

برند سازی خود اهمیت بسیار بالایی برای یک شرکت و مجموعه دارد، برند مجموعه‌ای از احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیم است و به طور کلی تصویری از یک شرکت را ارائه می‌دهد. اما گاه نیاز است تا تصویر بیرونی سازمان در ذهن مخاطب تغییر پیدا کند و ماهیت جدیدی خلق شود. به این فرایند ریبرندینگ یا بازسازی برند گفته می‌شود. طی این فرایند نام و یا لوگو تغییر می‌کند و برند جدیدی ایجاد می‌شود که همراه با خود نیرو و تاثیرات مثبتی را به همراه می‌آورد.

ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟

قبل از هر چیز لازم است به تعریف درست و مشخصی از ریبرندینگ یا بازسازی برند برسیم. بازسازی برند یک استراتژی بازاریابی است که می‌تواند تغییرات کوچک تا عظیمی را ایجاد کند. در این فرایند نماد، طراحی، لوگو یا ترکیبی از آنها برندی جدید را ایجاد می‌کند و آن را به همگان معرفی می‌کند. این تغییرات هم روی مشتریان و هم روی رقبا اثر می‌گذارد.

چرا کسب و کارها به سمت ریبرندینگ می‌روند؟

ساخت یک برند زمان زیادی می‌برد و لازم است به نحوی انجام شود که در ذهن و دل مشتری جا پیدا کند. گاه این مسیر به خوبی شکل نمی‌گیرد و نیاز به تغییری برای ادامه مسیر است. ریبرندینگ را می‌توان به بازسازی یک خانه قدیمی تشبیه کرد. خانه‌ای که شما با عشق در آن زندگی کرده‌اید و پر از خاطره است اما آنقدر قدیمی شده که زندگی کردن را سخت می‌کند. در این حالت دو راه حل وجود دارد، تغییر کلی خانه بدون در نظر گرفتن گذشته، بازسازی خانه! اینکه شما کدام را انتخاب کنید به بسیاری از عوامل مختلف بستگی دارد اما اگر خانه‌تان را دوست دارید و می‌خواهید آن را نگه دارید خب لازم است که بازسازی شود. اگر بازسازی نکنید دیر یا زود خانه روی سرتان خراب می‌شود.

در یک کسب و کار نیز صاحبان کسب و کار برای هر قدمی که برداشته و هر پله‌ای که ساخته‌اند انرژی زیادی صرف کرده‌اند و گاه نتیجه دلخواه به دست نیامده است. ریبرندینگ یا بازسازی برند می‌تواند به این کسب و کار کمک کند. اگر یک کسب و کار آن‌طور که برنامه ریزی کرده‌اید پیش رفت نداشته است و نتوانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند لازم است یک قدم به عقب برود و دوباره با ساختاری جدید و متفاوت و با تغییراتی که هم در درون و هم در بیرون آن رخ می‌دهد، خود را به مخاطب معرفی کند.

دلیل دیگری که کسب و کارها نیاز به ریبرندینگ پیدا می‌کنند، تغییراتی است که در زمان رخ می‌دهد. زمان در گذر است و هر روز تغییراتی کوچک و بزرگ را شاهد هستیم برای آنکه با زمان پیش رفت گاه باید فرایند بازسازی برند را انجام داد. همچنین در برخی موارد کسب و کار رشد کرده و دیگر در نام برند قبلی جای نمی‌گیرد و نیاز به لباسی بزرگ‌تر و شیک‌تر دارد. این لباس معمولا با ایجاد نام، تغییر لوگو یا تغییر ساختاری سایت و اپلیکیشن خودش را نشان می‌دهد.

مثالی برای تغییر ساختاری و رشد

مثلا می‌توان به اسنپ اشاره کرد. اولین هدف اسنپ که کار را با آن شروع کرد، تاکسی اینترنتی بود، اما به مرور زمان خدمات دیگری را به مجموعه خود اضافه کرد و برای هر یک اپلیکیشنی جدید طراحی کرد. بعد از مدت زمانی چند اپلیکیشن مختلف برای اقدامات مختلف ایجاد شد. این برند با تغییر طراحی اپلیکیشن، هدف، سایت و شعار خود یک برنامه مشترک برای تمامی این خدمات در نظر گرفت.

ریبرندینگ مک‌دونالد

مک‌دونالد این رستوران زنجیره‌ای بزرگ که از سال ۱۹۴۰ تا به امروز یکی از بهترین‌ها بوده است نیز چندین بار ‌ریبرندینگ یا بازسازی برند کرده است و گاه تجربه‌ای مثبت و گاه نظر تند منتقدان را دریافت کرده است. دلیل تغییر در برند این رستوران قدرتمند افتتاح شعبه‌های جدید در کشورهای دیگر، همراه شدن با تغییرات جامعه، تغییر روش‌ها و ترندهای تبلیغاتی است.

این برند بیشتر تلاش کرده تا شکل و طراحی لوگوی خود را تغییر دهد. این تغییرات در سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ سه بار اتفاق افتاده تا به طراحی M رسید و از آن تاریخ به بعد رنگ و شکل M تغییر پیدا کرد تا در نهایت در سال ۲۰۰۶ به آخرین طراحی خود رسید.

ریبرندینگ موفق
ریبرندینگ موفق

اهمیت ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟

اگر یک برند عملکرد خوبی ندارد و در ذهن مخاطب به خوبی جای نگرفته است، لازم است آن را با نیازهای مخاطب همراه کرد و با ریبرندینگ دوباره جان تازه‌ای به آن داد. گاهی نیز بازسازی برند با هدف گسترش در بازار و افزایش خط تولید شکل می‌گیرد و یک شرکت محصولات خود را با دو نام در بازار عرضه می‌کند و مشتریان بیشتری را به دست می‌آورد. اینکه تغییرات به چه شکلی انجام شود و کار به کجا رود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی می‌توان دلایل زیر را برای اهمیت بازسازی برند مطرح کرد.

تمایز

اگر در حین ساخت مسیر شرکت و محصول خود، ویژگی‌هایی به دست آورده‌اید که کسب و کار شما را متمایز می‌کند لازم است تا با ریبرندینگ یا بازسازی برند، هویت و ویژگی‌های محصول شما با سرعت بیشتری به مخاطب منتقل شود. این کار می‌تواند با تغییر مختصری در لوگو، تغییر هدف و نام برند اتفاق بیفتد.

ایجاد ارتباط و بیان شخصیت

طراحی برند شما با زبان بصری با مخاطب صحبت می‌کند و لازم است این طراحی به شکلی باشد که ارزش‌ها و هدف کسب و کارتان را به مشتری انتقال دهد. استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های درست و همچنین وجود هدف و نامی درخشان در پشت آن اهمیت بالایی دارد. گاه طراحی برند به نحو مناسبی در ذهن مخاطب شکل نمی‌گیرد و نیاز است طراحی ظاهری آن را تغییر داد تا مخاطب بتواند به آن اعتماد کند.

جلوگیری از خاموشی کسب و کار

اگر در مسیر حرکتی کسب و کار خود با زمانه همراه نشوید احتمال از بین رفتن کسب‌ کارتان وجود دارد. همان طور که یک فرد باید عقاید خود را به روز کند و همراه با زمان خود را سازگار کند نیاز است تا یک کسب و کار نیز همراه با زمان پیش رود. گاه یک کسب و کار موفق به دلیل ورود محصول مشابه از کشورهای دیگر و مشکلات اقتصادی زمین می‌خورد و بلند شدن آن با نام و برند خود سخت‌تر از بلند شدن با نام و برند جدید است.

مسیر ریبرندینگ یا بازسازی برند موفق

اینکه هدف اصلی شما از ریبرندینگ چیست اهمیت بسیار زیادی دارد و مسیر اصلی را مشخص می‌کند. اما برای داشتن ریبرندینگ یا بازسازی برند موفق لازم است اصول آن رعایت شود.

تعیین هدف در ریبرندینگ یا بازسازی برند

هدف شما از این تغییر چیست؟ چه عواملی موجب شده‌اند به این سمت حرکت کنید؟ آیا لازم است در کنار تغییرات بیرونی و معرفی یک برند جدید، تغییراتی در درون هم اتفاق بیفتد و هدف اصلی کسب و کار هم تغییر کند؟

همان طور که گفته شد گاه کسب و کار شما بزرگ شده و مسیرش با هدف اولیه تغییر پیدا کرده و حال لازم است این تغییر به اطلاع مخاطب هم برسد. گاه نیز اتفاقی منفی موجب شده تا مشتریان احساس منفی به برند پیدا کنند و نیاز است تا با ‌ریبرندینگ و همچنین رفع اتفاقات منفی بار دیگر محصول را به مخاطب معرفی کرد.

بررسی تغییر شرایط بیرونی و رقبا

در برند سازی بررسی شرایط بیرونی و رقبا هم اهمیت دارد و اگر با شناخت وارد مسیر نشد ممکن است تمام زحمت و هزینه به هدر رود و تغییری در نتیجه اتفاق نیفتد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و قدیمی برای افزایش جذابیت، برابری و برتری نسبت به رقبا، هماهنگی با ترندهای روز دنیا در حوزه تبلیغات اقدام به ریبرندینگ می‌کنند.

مزایای ‌ریبرندینگ یا بازسازی برند

‌ریبرندینگ یا بازسازی برند مزایای بسیاری دارد و بیشتر شرکت‌های بزرگ دنیا از آن برای رشد و افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. البته برای آنکه شاهد اتفاقات مثبتی در ریبرندیگ باشیم باید در مسیر درست و اصولی قدم برداشت.

جذب مخاطب

برای ساخت یک هویت جدید زمان و تبلیغات گسترده لازم است تا مخاطب با محصول آشنا شود و سپس در ذهن مخاطب جای گیرد.

بهبود رتبه گوگل

علاوه بر تبلیغات در جامعه لازم است در دنیای مجازی نیز رشد کنید و رنکینگ برند خود را در گوگل افزایش دهید. با استفاده از اصول سئو این امکان برای شما فراهم می‌شود که سایت قوی‌تری ایجاد کنید. همچنین راه‌هایی برای برقراری تعامل با مشتریان ایجاد کنید تا گوگل هم ارزیابی خوبی نسبت به سایت و البته برند شما انجام دهد.

ایجاد وفاداری در مشتری

بیان داستان و هدف با عنوان داستان سرایی یکی از اقداماتی است که آژانس‌های تبلیغاتی و برندسازی از آن استفاده می‌کنند. توجه کنید که شما باید به مخاطب خود نشان دهید نسبت به محیط زیست، نسبت به جامعه، نسبت به مشتریان قبلی و مشتریان جدید خود وفادار هستید.

ایجاد ارتباطی بهتر و قوی‌تر با مشتری

یکی دیگر از مزایای ‌ریبرندینگ یا بازسازی برند ایجاد ارتباط بهتر با مشتری است. یک برند باید همراه با مشتریان خود که ممکن است نسل جدید باشند پیش رود و این امر فارغ  از قدمت کسب و کار است. لوگو‌ها، طراحی سایت، اپلیکیشن، طراحی منو و هر آنچه خط ارتباطی شما با مشتری را شکل می‌دهد باید به روز شود و ارتباطی بهتر و ساده‌تر را بین شما و مخاطب ایجاد کند.

چه زمانی یک کسب و کار نیاز به ‌ریبرندینگ یا بازسازی برند دارد؟

پاسخ به این سوال ساده نیست و لازم است بگوییم همواره بازسازی برند یک اقدام پرهزینه، چالش برانگیز و ریسکی است. هر تغییری ممکن است مورد نقد و انتقاد دیگران قرار گیرد. همچنین اگر کسب و کار به دلیل وجود نکته‌ای منفی در بین مردم ترد شده و بدون رفع این مشکل تنها اقدام به بازسازی برند کرد، خوب مشکل حل نشده و بار دیگر افراد به دلیل همان نکته منفی برند جدید را پس می‌زنند.

بنابراین در اولین قدم لازم است هدف و دلیل این کار را بررسی کرد. اگر مشکل در بخش‌های داخلی و هدف است که باید آن را هم تغییر داد. اگر می‌خواهید رشد کسب و کارتان را نشان دهید و خدمات بیشتری که ارائه می‌دهید را معرفی کنید، در کنار تغییر ساختاری و طراحی لازم است با تبلیغات و ساخت کلیپ خدمات جدید را به مخاطب معرفی کنید.

استفاده از تیمی مجرب و باتجربه درزمینه برندینگ و ریبرندینگ می‌تواند میزان ریسک را کمتر کند و شما را به نتیجه دلخواه خود برساند. به طور کلی دلایل اصلی ‌ریبرندینگ یا بازسازی برند را می‌توان موارد زیر معرفی کرد و اگر در چنین جایگاهی قرار دارید لازم است این ریسک را بپذیرید.

تغییر موقعیت در بازار

اگر شرکت و کسب و کارتان تصویر ضعیفی در بازار دارد و شما بار دیگر با محصولی قوی و جدید قصد ورود به بازار را دارید، لازم است بازسازی برند کنید و با نامی نو ظاهر شوید.

اگر قصد دارید محصول خود را تغییر دهید و یا تولید محصولی دیگر هم به مجموعه خود اضافه کنید، لازم است برای ورود به بازار جدید خود را آماده کنید. در اولین قدم نیاز به یک نام و لوگو دارید.

بهبود شهرت

به دلایل مختلفی ممکن است یک برند اعتبار خود را از دست بدهد. رسوایی در شبکه‌های اجتماعی، کیفیت پایین، اقدامات اشتباه، خروج اطلاعات و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند باعث بدنامی و ایجاد تنفر افراد از یک برند شود. هرچند که لازم است لکه را پاک کرد و مشکل را برطرف کرد اما برای ورود به بازار نیاز به ‌ریبرندینگ یا بازسازی برند است.

ورود به بازار جهانی

یکی دیگر از دلایلی که شرکت‌ها به دنبال ‌ریبرندینگ هستند، ورود به بازارهای بین المللی است. اگر کسب و کار شما به بازارهای جهانی پا گذاشته است نیاز دارد با جامعه هدف آن کشور هماهنگ شود. بنابراین نیاز به یک لوگو،طراحی و هدفی هماهنگ و قابل قبول برای مردمان آن کشور دارد.

تغییر در رهبری

شرکت‌ها با توجه به خط فکری رهبران خود فعالیت می‌کنند و اگر رهبر شرکت تغییر کند به طبع خط فکری شرکت هم تغییر می‌کند. با تغییر هدف بهتر است برند هم تغییر کند تا بتوان برند جدید را متناسب با اهداف جدید رقم زد.

کلام آخر

‌ریبرندینگ یکی از راه‌های رشد، گسترش و جان دوباره بخشیدن به کسب و کار است و می‌توان از آن برای افزایش سودآوری استفاده کرد. دلایل مختلفی برای تغییر برند و ورود به این مسیر پیچیده وجود دارد و این مسیر با خطرات خود همراه است. اگر ریبرندینگ یا بازسازی برند با هدف مشخص انجام نشود و همچنین در مسیری درست پیش نرود ممکن است مورد نقد قرار گیرد. همچنین این تغییر می‌تواند گامی بلند در جهت رشد کسب و کار بردارد.

مزایای ‌ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟

‌ریبرندینگ یا بازسازی برند مزایای بسیاری دارد و بیشتر شرکت‌های بزرگ دنیا از آن برای رشد و افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. البته برای آنکه شاهد اتفاقات مثبتی در ریبرندیگ باشیم باید در مسیر درست و اصولی قدم برداشت.

چه زمانی یک کسب و کار نیاز به ‌ریبرندینگ یا بازسازی برند دارد؟

اسخ به این سوال ساده نیست و لازم است بگوییم همواره بازسازی برند یک اقدام پرهزینه، چالش برانگیز و ریسکی است. هر تغییری ممکن است مورد نقد و انتقاد دیگران قرار گیرد، پس باید جنبه های مختلفی را بررسی کرد و سپس اقدام به این کار نمود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید