همه چیز درباره استراکچر دیتا (راهنمای کامل + توصیه‌های گوگل)


احتمالاً شما هم درباره داده‌های ساختاریافته یا Structured data چیزهایی شنیده‌اید یا حداقل نام Schema (اسکیما) و JSON-LD به گوشتان خورده است. امروزه همه جا می‌شنویم که اسکیما می‌تواند روی سئوی سایت تأثیر زیادی داشته باشد و پیاده‌سازی آن اهمیت زیادی دارد؛ اما اصلاً استراکچر دیتا چیست و دلیل این همه سر و صدا برای آن چیست؟

گوگل به طور رسمی در وبلاگ خود توضیح می‌دهد:

“موتور جستجوی گوگل برای درک محتوای یک صفحه سخت تلاش می‌کند. شما می‌توانید با ارائه سرنخ‌های صریح درباره معنا و محتوای صفحه برای Google با گنجاندن داده‌های ساختاریافته در صفحه به ما کمک کنید. استرکچر دیتا یک قالب استاندارد شده برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه و طبقه‌بندی محتوای صفحه است.”

بنابراین اسکیما یا نشانه گذاری محتوا روشی است که به درک بهتر محتوا توسط گوگل کمک می‌کند. همین مسئله اهمیت استفاده از استراکچر دیتا برای وب‌سایت را مشخص می‌کند. در ادامه بیشتر با استراکچر دیتا و تأثیر آن در عملکرد گوگل آشنا می‌شوید.

همه چیز درباره استراکچر دیتا
همه چیز درباره استراکچر دیتا

استراکچر دیتا چیست؟

همان طور که گفتیم، داده‌های ساختاریافته راهی برای توصیف سایت شما است تا درک آن برای موتورهای جستجو آسان‌تر شود. شما برای توصیف سایت خود برای موتورهای جستجو، به واژگانی نیاز دارید که محتوا را به گونه‌ای ارائه کند که موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند. واژگان مورد استفاده توسط موتورهای جستجوی بزرگی مانند گوگل Schema.org نامیده می‌شود که محتوای شما را به کد تبدیل می‌کند و موتور جستجو به راحتی می‌تواند آن را پردازش کند.

موتورهای جستجو کد را می‌خوانند و از آن برای نمایش نتایج جستجو به روشی خاص استفاده می‌کنند. شما به راحتی می‌توانید قطعه کدهای Structured data را در وب‌سایت خود قرار دهید تا به گوگل در فهم محتوای خود کمک کنید.

در واقع داده‌های ساختاریافته اطلاعاتی (داده) هستند که سازماندهی شده (ساختار یافته) هستند؛ به عبارت دیگر اطلاعات سازمان یافته اساساً همان داده‌های ساختاریافته است.

به عنوان مثال اگر وب‌سایت شما دارای محتوای زیادی درباره دستورهای پخت غذا باشد، باید از اسکیمای خاصی استفاده کنید تا آن را به گوگل معرفی کنید و این موتور جستجو بتواند نوع محتوای شما را بشناسد.

Structured Data به ناشر اجازه می‌دهد تا نام محصولات را تگ‌گذاری کند و محتوا، رتبه‌بندی و تصاویر را به موتورهای جستجو معرفی کند. به کمک داده‌های ساختاریافته، موتورهای جستجو مجبور نیستند از الگوریتم‌ها استفاده کنند تا متوجه شوند یک المان تصویر محصول است یا تصویری برای دستور پخت. این داده‌ها به آنها می‌گویند که این المان چیست و کار موتور جستجو را بسیار ساده‌تر می‌کنند.

استراکچر دیتا و نشانه گذاری محتوا

هنگامی که با داده‌های ساختاریافته سر و کار دارید، عباراتی مانند “نشانه گذاری داده‌های ساختاریافته” را زیاد می‌شنوید. “نشانه گذاری داده‌های ساختاریافته” یا “Structured data markup” به معنای ایجاد کد داده‌های ساختاریافته است. نشانه گذاری به معنای زبان محاسباتی است. به عنوان مثال زبان HTML یک زبان نشانه گذاری است.

HTML محتوایی را که کاربر می‌بیند و کدهایی را که به مرورگر کمک می‌کند آن صفحه را نمایش دهد (کدی که بازدیدکننده سایت نمی‌بیند) سازماندهی می‌کند. HTML همچنین حاوی محتوای اطلاعاتی برای موتورهای جستجو است. آن محتوا Meta Data نام دارد.

استراکچر دیتا هم مانند HTML یک زبان نشانه گذاری است که داده‌ها را به شیوه‌ای سازمان‌یافته تنظیم می‌کند تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای صفحات را به شکلی جذاب در نتایج نمایش دهند.

مانند المان “متا دیسکریپشن” در HTML، داده‌های ساختاریافته هم شکلی از متا دیتا (Meta Data) هستند. متا دیتا اطلاعاتی است که به طور مستقیم توسط کاربران سایت قابل مشاهده نیست. این محتوا توسط موتورهای جستجو مشاهده و بررسی می‌شوند.

استراکچر دیتا چه تأثیری بر سئو دارد و گوگل چگونه از آن استفاده می‌کند؟

حتماً در صفحه نتایج گوگل دیده‌اید که برخی از نتایج متفاوت‌تر از بقیه نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال، اگر تا به حال یک دستور پخت را جستجو کرده باشید، در بعضی از نتایج مواردی مانند زمان پخت و میزان کالری را هم مشاهده می‌کنید. این قابلیت در نمایش نتایج “ریچ اسنیپت” نامیده می‌شود.

ریچ اسنیپت ها صفحه نتایج را جذاب‌تر و کاربردی‌تر می‌کنند و با استفاده از استراکچر دیتا قابل پیاده‌سازی هستند. ریچ اسنیپت ها انواع مختلفی دارند و برای هر یک از آنها نوعی خاصی از داده‌های ساختاریافته وجود دارد.

برخی از انواع ریچ اسنیپت که بر اساس داده‌های ساختاریافته سازمان‌دهی می‌شوند عبارت‌اند از:

محصول
نقد و بررسی
فیلم
امتیاز (ستاره‌های امتیازدهی)
کتاب
ویدئو

اما تأثیر استفاده از استراکچر دیتا روی سئوی سایت چیست؟

همان طور که گفتیم، استراکچر دیتا برای افزودن ریچ اسنیپت به صفحات وب‌سایت به کار می‌رود. وقتی یک سایت در صفحه نتایج دارای ریچ اسنیپت باشد، علاوه بر ایجاد جذابیت بصری برای مخاطبان، مفیدتر و کاربردی‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر از بقیه نتایج موجود در صفحه به چشم می‌آید.

تمام هدف ساختاردهی داده‌های شما برقراری ارتباط بهتر با موتورهای جستجو مانند گوگل است. وقتی گوگل محتواها را در سطح عمیق‌تری درک می‌کند، نتایج بهتری را به کاربران ارائه می‌دهد.

با وجود این که گوگل بارها به این موضوع اشاره کرده است که استفاده از استرکچر دیتا معیار گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها نیست، اما با توجه به این که ریچ اسنیپت ها باعث جلب رضایت و توجه بیشتری کاربران می‌شوند، به طور غیر مستقیم سئو و رتبه سایت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نکته: این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که استفاده از استراکچر دیتا با هدف پیاده‌سازی ریچ اسنیپت ها، لزوماً به معنی نمایش صفحه شما در صفحه سرپ به صورت ریچ اسنیپت نیست. هیچ تضمینی برای این که گوگل صفحه شما را به شکل یک Rich Snippet نمایش دهد وجود ندارد! تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که آن را به شیوه صحیح پیاده‌سازی کنید، از تکنیک‌های درست برای بهینه‌سازی سایت استفاده کنید و امیدوار باشید که گوگل شما را انتخاب کند!

استراکچر دیتا از کجا می‌آید؟

وب‌سایت رسمی این داده‌ها، Schema.org است. این سازمان قوانین و مقرراتی را ایجاد می‌کند که برای سازماندهی اطلاعات موجود در وب‌سایت‌ها به کار می‌روند.

Schema.org مجموعه بزرگی از کدها برای نشانه گذاری محتوا است که می‌تواند کار شما را بسیار ساده کند. در وب‌سایت اسکیما می‌توانید تمام نشانه گذاری های انواع داده را که توسط موتورهای جستجوی مختلف پشتیبانی می‌شوند، پیدا کنید. در این وب‌سایت نمونه کدها قرار داده شده که می‌توانید با کپی کردن آن و تطبیق دادن با وب‌سایت خود، آن را به کدهای HTML صفحات خود اضافه و استفاده کنید.

یکی از رایج‌ترین فرمت‌هایی که برای نشانه گذاری محتوا استفاده می‌شود، JSON-LD است. JSON-LD مخفف عبارت Javascript Object Notation for Linked Object و روشی برای نوشتن کدها است؛ به طوری که برای موتور جستجو قابل درک باشند و گوگل استفاده از این متد را در پیاده سازی استراکچر دیتا توصیه می‌کند.

روش‌های دیگری مانند RDFa و میکرودیتا (Microdata) هم وجود دارد که همگی به این منظور استفاده می‌شوند اما JSON-LD قالبی است که گوگل آن را پیشنهاد می‌دهد و در وب‌سایت‌هایی مانند Yoast.com هم استفاده از این فرمت توصیه شده است.

توصیه های گوگل برای استفاده از استراکچر دیتا

با توجه به این که هدف ما از بهینه‌سازی سایت، رسیده به صفحه اول نتایج گوگل است، باید با دستورالعمل‌ها و توصیه‌های خود گوگل درمورد داده‌های ساختاریافته آشنا باشیم. در این قسمت به مواردی اشاره می‌کنیم که به طور مستقیم توسط گوگل توصیه شده‌اند.

  • مطمئن شوید که داده‌های ساختاریافته را با ابزار Rich Results Test تست کرده‌اید. همچنین با استفاده از ابزار Rich result status reports سلامت صفحات خود را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است پس از پیاده‌سازی Structured data صفحات یا سرویس‌دهی آنها دچار مشکل شود.
  • محتوایی را که برای کاربران قابل مشاهده نیست، نشانه گذاری نکنید.
  • محتوای نامرتبط یا گمراه‌کننده را نشانه گذاری نکنید؛ به عنوان مثل از استفاده از استرکچر دیتا برای نقد و بررسی‌های فیک یا محتوایی که مربوط به موضوع اصلی صفحه نیست، خودداری کنید
  • از داده‌های ساختاریافته برای فریب یا گمراه کردن کاربران استفاده نکنید. هویت هیچ شخص یا سازمانی را جعل نکنید، یا مالکیت، وابستگی و هدف اصلی خود را نادرست معرفی نکنید.
  • محتوا نباید پدوفیلی، رفتارهای خشونت‌آمیز، خشونت جنسی، نفرت هدفمند یا فعالیت‌های خطرناک را تبلیغ کند.
  • از نشانه گذاری محتوا برای محتوای مربوطه استفاده کنید. به عنوان مثال، استفاده از استرکچر دیتای مربوط به محصول برای محتوایی که محصول نیست، خلاف دستورالعمل‌های گوگل است.
  • اگر صفحات تکراری برای محتوای یکسان دارید، توصیه می‌کنیم که داده‌های ساختاریافته یکسان را در همه صفحات تکراری قرار دهید، نه فقط در صفحه متعارف.
  • هنگام تعیین یک تصویر به عنوان یک ویژگی در استراکچر دیتا، مطمئن شوید که تصویر مربوط به صفحه‌ای است که در آن قرار دارد. به عنوان مثال، اگر ویژگی image را در NewsArticle تعریف می‌کنید، تصویر باید با آن مقاله خبری مرتبط باشد.
  • برای اطمینان از این که موتور جستجوی گوگل هدف اصلی صفحه را می‌فهمد، نوع اصلی داده‌های ساختاریافته را که تمرکز اصلی صفحه را نشان می‌دهد، وارد کنید. به عنوان مثال، اگر صفحه‌ای عمدتاً در مورد یک دستور غذا است، مطمئن شوید که علاوه بر استفاده از اسکیمای Video و Review، داده‌های ساختار یافته دستور غذا را نیز استفاده می‌کنید.

این فرصتی برای آن صفحه است که واجد شرایط جستجوی چندگانه باشد (نمایش در ریچ ریزالت دستور غذا، جستجوی ویدئو، و اسنیپت نقد و بررسی). اگر صفحه فقط حاوی استراکچر دیتای مربوط به ویدئو باشد، موتور جستجوی گوگل اطلاعات کافی در مورد صفحه برای نمایش به عنوان ریچ اسنیپت دستور غذا نخواهد داشت.

برای این که یک محتوا واجد شرایط نمایش به صورت پیشرفته (ریچ اسنیپت) در صفحه نتایج گوگل باشد، باید تمام ویژگی‌های مورد نیاز را درج کنید. به طور کلی، تعریف بیشتر ویژگی‌های توصیه شده می‌تواند احتمال نمایش محتوای شما در نتایج جستجو به شکل پیشرفته را افزایش دهد.

با این حال، ارائه ویژگی‌های توصیه شده کمتر اما کامل و دقیق به جای تلاش برای ارائه همه ویژگی‌ها با داده‌هایی که چندان کامل یا صحیح نیستند، مهم‌تر است.

خلاصه مطالب

در این مقاله به معرفی Structured data پرداختیم و به توصیه‌های گوگل برای استفاده از این داده‌ها اشاره کردیم. استفاده از این داده‌ها گرچه تأثیر مستقیمی روی سئو ندارد، اما می‌تواند به موتور جستجو کمک کند محتوای صفحات شما را بهتر درک کند و این احتمال نیز وجود دارد که شما را در صفحه سرپ به صورت ریچ اسنیپت نمایش دهد که خود یک مزیت نسبت به سایر رقبا محسوب می‌شود.
سوالات متداول شما
استراکچر دیتا چیست؟

بنابراین اسکیما یا نشانه گذاری محتوا روشی است که به درک بهتر محتوا توسط گوگل کمک می‌کند. همین مسئله اهمیت استفاده از استراکچر دیتا برای وب‌سایت را مشخص می‌کند.
استراکچر دیتا چه تأثیری بر سئو دارد؟

وقتی یک سایت در صفحه نتایج دارای ریچ اسنیپت باشد، علاوه بر ایجاد جذابیت بصری برای مخاطبان، مفیدتر و کاربردی‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر از بقیه نتایج موجود در صفحه به چشم می‌آید.
استراکچر دیتا از کجا می‌آید؟

وب‌سایت رسمی این داده‌ها، Schema.org است. این سازمان قوانین و مقرراتی را ایجاد می‌کند که برای سازماندهی اطلاعات موجود در وب‌سایت‌ها به کار می‌روند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید