معرفی ۶ ابزار جایگزین Gtmetrix


مقدمه

ابزارهای زیادی برای تست سرعت سایت‌ها وجود که برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر با هزینه هستند. یکی از انواع این ابزارها، gtmetrix است. اغلب وبمستران با این ابزار آشنایی داشته و از آن استفاده کرده‌اند. در واقع جی تی متریکس، بهترین و پرطرفدارترین ابزار تست سرعت سایت‌ها شناخته شده و برای بهبود عملکرد سایت، راهنمای‌ها و دستورالعمل‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد. اما این ابزار محبوب و پرکاربرد از تاریخ 19 می سال 2022 برای کاربران ایرانی تحریم شد و دیگر اجازه تست سرعت به سایت‌های ایرانی نمی‌دهد. اما ابزارهای دیگری هستند که می‌توانند جایگزین gtmetrix باشند. در ادامه ۶ ابزار جایگزین gtmetrix معرفی می‌شود که وبمستران می‌توانند برای بهبود سرعت سایت و سئو از آن‌ها استفاده کرده و از مزایا و ویژگی‌های هرکدام بهره‌مند شوند.

۶ ابزار جایگزین Gtmetrix

در ادامه 6 مورد از بهترین ابزارهای سنجش سرعت سایت‌ها که به عنوان جایگزین سایت جی تی متریکس استفاده می‌شوند، معرفی خواهد شد؛

1.  بهترین ابزار جایگزین Gtmetrix ؛ PageSpeed Insights

یکی از افزونه‌های منبع باز که توسط گوگل راه‌اندازی شده است، PageSpeed Insights است. این ابزار می‌تواند صفحات وب سایت را ارزیابی کرده و برای به حداقل رساندن زمان بارگذاری، پیشنهادهایی را نیز ارائه می‌دهد. PageSpeed Insights دو امتیاز برای سرعت سایت‌ها در نظر می‌گیرد. یک امتیاز مربوط به سرعت سایت در محیط دسکتاپ بوده و امتیاز دوم مربوط به موبایل فرندلی بودن وب سایت و عملکرد و سرعت آن در تلفن‌های همراه است. در نتیجه این ابزار دو کنش در سایت انجام داده و بعد از بررسی‌های صورت گرفته، رتبه سایت از 1 تا 100 امتیازبندی خواهد شد. هرچه این امتیاز بالاتر باشد، سرعت سایت از حداقل‌های گوگل بالاتر بوده و سرعت زیاد است. همچنین PageSpeed Insights میزان کاربردی بودن یک وب سایت را بر اساس موارد زیر ارزیابی می‌کند؛

  • زمان بارگذاری بخش بالایی صفحه (above the fold): در واقع فاصله زمانی بین درخواست کاربر برای بارگذاری و لود شدن یک صفحه جدید تا زمان بالا آمدن محتوای بخش بالایی صفحه توسط مرورگر پردازش شده و نمایش داده می‌شود، گفته خواهد شد.
  • زمان بارگذاری کل صفحه: به فاصله زمانی بین درخواست برای بارگذاری یک صفحه جدید تا زمانی که محتوای کل صفحه توسط مرورگر پردازش شده و نمایش داده شود، گفته خواهد شد.
بهترین ابزار جایگزین Gtmetrix ؛ PageSpeed Insights
بهترین ابزار جایگزین Gtmetrix ؛ PageSpeed Insights

 

ویژگی‌های PageSpeed Insights

  • PageSpeed Insights به عنوان یکی از ۶ ابزار جایگزین gtmetrix، امتیازها و پیشنهادات مناسب را برای عملکرد بهتر فراهم می‌کند.
  • در زمان دسترسی کاربران به صفحات وب سایت از طریق موتور جستجوی گوگل، امکان بازیابی صفحه سریع‌تر می‌شود.
  • همچنین می‌توان از PageSpeed Insights در سرورهای Nginx یا Apache استفاده کرده و بهینه‌سازی و بازنویسی منابع وب سایت‌ها را انجام داد.

2. ۶ ابزار جایگزین gtmetrix؛ Pingdom

یکی دیگر از ابزارهای جایگزین gtmetrix، Pingdom است. این ابزار یک وب سایت نظارت بر عملکرد بوده که موجب ساخت سریع‌تر و مطمئن‌تر وب می‌شود. Pingdom به وبمستران کمک کند تا اطلاعات و گزارشات خاص از عملکرد سرعت بارگذاری صفحات را دریافت کرده و بررسی نماید. در واقع وبمستران با استفاده از این ابزار یاد می‌گیرند تا چگونه وب سایت را خود سریع‌تر کنند. این سیستم در واقع یک نوع سیستم مانیتورینگ بوده که به طور آنلاین برای تست سرعت سایت‌ها در دسترس افراد قرار گرفته است. با استفاده از Pingdom می‌توان اندازه صفحات وب سایت را متوجه شده و به همین دلیل می‌توان تشخیص داد که کدام یک زودتر و کدام یک دیرتر باز می‌شوند. در نهایت آمار خوبی از عملکرد صفحات وب سایت ارائه داده که برای تمامی مدیران و وبمستران، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

بیشترین دلیل محبوبیت Pingdom به عنوان یکی از ۶ ابزار جایگزین gtmetrix، در میان وبمستران، کاربرپسند بودن آن است. این ابزار در کنار حرفه‌ای بودن، بسیار ساده و کاربردی بوده و ویژگی‌های بسیاری دارد. به طور مثال در صورتی که مدیران بخواهند آزمونی را بر روی عناصر وب سایت خود انجام دهند، استفاده از Pingdom بسیار پیشنهاد می‌شود. این ابزار به وبمستران اجازه می‌دهد که یک وب سایت را از چند مکان و سرور متفاوت بررسی کرده و از همین جهت می‌توان متوجه شد که سایت مورد نظر در دیگر کشورها مانند آمریکا، تا چه اندازه سریع است. در نهایت در زمان استفاده از Pingdom، مدیران سایت‌ها نسبت به هر مسئله‌ای، هشدار دریافت کرده و می‌توانند تنها بر روی کارهای روزانه خود تمرکز کنند.

ویژگی‌های Pingdom

  • با استفاده از Pingdom، می‌توان تمامی قسمت‌های صفحه وب سایت را مورد بررسی قرار داد.
  • این ابزار یک گزارش اجمالی و کامل از عملکرد وب سایت ارائه می‌دهد.
  • سابقه عملکرد وب سایت را می‌توان با استفاده از Pingdom ردیابی نمود.

3. ۶ ابزار جایگزین gtmetrix؛ WebPagetest

یکی دیگر از محبوب‌ترین ابزارها در لیست ۶ ابزار جایگزین gtmetrix، برای سنجش عملکرد و سرعت صفحات وب سایت، WebPagetest است که انواع خدمات را به شکل منحصر به فردی به کاربران خود ارائه می‌دهد. این ابزار می‌توان این امکان را برای وبمستران فراهم کند که از مکان‌های مختلفی در سراسر جهان و با استفاده مرورگرهای مختلف از جمله مرورگرهای موبایل که بر روی ورژن‌های مختلف از تلفن‌های هوشمند موجود هستند، تست‌های عملکرد وب را انجام دهند. ابزار کاربردی WebPagetest با توجه به تست‌های عملکردی خود، تست‌های TTFB، فشرده‌سازی، استفاده موثر از CDN، کش کردن و دیگر موارد مشابه را انجام داده و از A تا F به وب سایت مورد نظر امتیاز می‌دهد. این موضوع می‌تواند برای وب سایت‌های چند زبانه که کاربرانی از کشورها، فرهنگ‌ها، دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف دارند، بسیار مفید و کاربردی باشد.

معرفی بیشتر WebPagetest

از مزیت‌های WebPagetest نسبت به سایر ابزارهای تست سرعت و عملکرد، ارائه یک نمودار آبشاری بسیار دقیق و جامعی است که از نحوه فراخوانی فایل‌ها در سایت مورد نظر بدست می‌آید. گزارش‌های این ابزار آنلاین محبوب در 8 بخش مختلف ارائه شده که شامل خلاصه گزارش، جزئیات، مرور عملکرد، جزئیات بارگذاری محتوا، اسکرین شات‌ها و در نهایت دو بخش مربوط به آنالیز تصاویر و نقشه سرعت بارگذاری اجزای مختلف صفحه مورد نظر می‌شود. علاوه بر این موارد، روش سنجش ابزار WebPagetest تا حد زیادی منحصر به فرد است، به طوری که می‌توان تست‌ها را با استفاده دکمه RE-RUN THE TEST در صفحه خلاصه گزارش (Summary) تکرار کرده و نتایج اولین تست را با بازدیدها و تست‌های بعدی با یکدیگر مقایسه نمود.

WebPagetest به عنوان یکی از بهترین‌ها در لیست ۶ ابزار جایگزین gtmetrix می‌تواند در تأخیر اولیه یا DNS کارساز باشد. در مجموع باید گفت این ابزار قابلیت‌های پیشرفته‌ای داشته که در میان آن‌ها می‌توان به قابلیت ضبط و نمایش ویدئویی بارگذاری سایت، غیر فعال‌سازی جاوا اسکریپت، امکان انتخاب مدل تلفن هوشمند، نادیده گرفتن SSL، امکان انتخاب کشورها و مرورگرهای مختلف برای انجام تست سرعت و عملکرد وب سایت اشاره کرد.

ویژگی‌های WebPagetest

  • از این ابزار می‌توان در مرورگرهای مختلف نظیر کروم و اینترنت اکسپلورر با سرعت مناسب و واقعی اتصال مصرف‌کننده، اجرا کرد.
  • تست‌های پیشرفته نظیر ضبط ویدئو، مسدود کردن انواع محتوا، تراکنش‌های چند مرحله‌ای مختلف و غیره را می‌توان با استفاده از WebPagetest انجام داد.
  • WebPagetest می‌تواند اطلاعات تشخیصی را ارائه دهد. این اطلاعات شامل بارگذاری چارت‌های آبشاری، بررسی بهینه‌سازی سرعت صفحه‌های مختلف وب سایت و پیشنهاداتی برای تجربه بهتر کاربران می‌شود.

4. ۶ ابزار جایگزین gtmetrix؛ Dotcom

یک ابزار قدرتمند به نسبت ساده که برای تست عملکرد، سرعت و مانتورینگ وب سایت استفاده می‌شود، Dotcom است. وبمستران می‌توانند با استفاده از این ابزار آنلاین قدرتمند، سرعت وب سایت خود را از طریق چارت‌های آبشاری و همچنین پخش ویدئو سایت، تجزیه و تحلیل کنند. این تست سرعت در نواحی مختلف جغرافیایی به طور همزمان اجرا شده و نتایج در یک صفحه نشان داده می‌شوند. در نهایت می‌توان تنها با یک کلیک بر روی هر کدام از این مناطق جغرافیایی، وضعیت آن منطقه را در ستون سمت چپ مشاهده نمود.

برخی از وبمستران به دنبال بررسی وضعیت سرعت وب سایت در مناطق مختلف جغرافیایی در سراسر جهان هستند و این موضوع برای آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. درنتیجه، این ویژگی Dotcom با حضور در لیست ۶ ابزار جایگزین gtmetrix ، برای این گروه از مدیران بسیار مفید بوده و می‌تواند در وقت آن‌ها صرفه‌جویی کند، زیرا در دیگر ابزارهای تست سرعت، برای بررسی وضعیت بارگذاری سایت و عملکرد آن در نواحی جغرافیایی مختلف باید هربار تست را مجدد برای هر منطقه تکرار کرد. همچنین در ستون سمت چپ، دو زبانه وجود داشته که وضعیت سرعت را در اولین تست انجام شده و در بازدیدها و تست‌های بعدی را به صورت جداگانه نشان می‌دهد.

ویژگی‌های Dotcom

  • این ابزار قابلیت بررسی سرعت بارگذاری صفحه در مرورگرهای مختلف در سراسر جهان را دارد.
  • Dotcom به وبمستران این امکان را می‌دهد که عملکرد چندین سرویس اینترنتی را به طور همزمان تجزیه و تحلیل کنند.
  • با استفاده از نمودارها و چارت‌های بسیار دقیق ارائه شده توسط Dotcom می‌توان داده‌های تاریخی و همچنین داشبورهای اشتراکی را که علت اصلی مشکلات مربوط به عملکرد یا خرابی هستند را شناسایی کرد.
  • این ابزار آنلاین به وبمستران و مدیران وب سایت‌ها کمک می‌کند تا تغییرات را به صورت پیام صوتی، ایمیل و یا پیام کوتاه به دیگر افراد ارسال کنند.

5. ۶ ابزار جایگزین gtmetrix؛ KeyCDN

KeyCDN به عنوان یکی دیگر از اعضای لیست ۶ ابزار جایگزین gtmetrix برای تحلیل عملکرد وب سایت و شناسایی مشکلات مربوط به اتصال مورد استفاده قرار می‌گیرد. KeyCDN در واقع یکی از سایت‌های بسیار معروف در زمینه ارائه CND بوده و به وبمستران کمک می‌کند تا از حملات و همچنین اقدامات غیرمجاز و غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری کنند. این سایت در واقع یک ابزار مهم برای انجام تست سرعت، راه‌اندازی کرده که می‌تواند وب سایت را از 14 موقعیت مکانی مختلف مورد بررسی قرار دهد. این مناطق شامل نیویورک، لندن، پاریس، توکیو، سیدنی، بنگلور هندوستان و غیره می‌شوند.

همچنین از طریق KeyCDN می‌توان تست‌های مورد نظر را به صورت خصوصی و یا عمومی برای وب سایت انجام داد. تست‌های عمومی در صفحه اول سایت و در بخش تاریخچه آن قابل مشاهده هستند. در نهایت می‌توان بررسی‌های انجام شده را با دوستان و وبمستران دیگر به اشتراک گذاشته و از این ویژگی KeyCDN نیز به نحو احسنت استفاده کرد.

ویژگی‌های KeyCDN

  • به راحتی می‌توان ابزار KeyCDN را برای مشخصات شخصی، پیکربندی نمود.
  • با استفاده از ابزار آنلاین این وب سایت می‌توان گزارش دقیق زمان واقعی را ارائه داد.
  • KeyCDN به وبمستران و کاربران خود کمک می‌کند تا از حملات و اقدامات غیرمجاز جلوگیری کنند.
  • این ابزار دارای API RESTful بوده که با کمک آن می‌تواند کنترل کامل حساب کاربری را برای هر برنامه و به هر زبانی، فراهم کند.

6. ۶ ابزار جایگزین gtmetrix؛ Yslow

آخرین مورد از لیست ۶ ابزار جایگزین gtmetrix، باید از Yslow نام برد که خود جزو بهترین و معروف‌ترین سرویس‌هایی است که توسط سایت یاهو به بررسی سرعت و عملکرد وب سایت مورد نظر می‌پردازد. در واقع این ابزار یک پروژه متن‌باز و ابزاری برای آنالیز صفحات اینترنتی بوده که بر اساس استانداردهای یاهو، کیفیت و عملکرد وب سایت‌ها و وضعیت دیگر سایت‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. Yslow را برخلاف دیگر ابزارهای گفته شده، باید به صورت یک Addon به مرورگر مورد نظر خود اضافه کرد. اغلب مرورگرها از جمله Safari، Source Code، Mozilla، PhantomJS، Opera، Chrome و غیره، این ابزار را پشتیبانی می‌کنند.

همچنین می‌توان Yslow را یک ابزار نمره‌دهی به سایت‌های مختلف معرفی کرده که به یکی از اصلی‌ترین قواعد و قوانین موجود در نمره‌دهی سایت‌ها تبدیل شده است. این ابزار برای سنجش عملکرد و سرعت وب سایت‌های مختلف، سه مرحله اصلی را طی می‌کند. در مرحله اول، تمامی مولفه‌ها نظیر تصاویر، جاوا اسکریپت‌ها و دیگر موارد را شناسایی کرده و سپس به جمع‌آوری اطلاعات در مورد هر مولفه می‌پردازد. در مرحله آخر و با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده از این مولفه‌ها، Yslow مطابق با استانداردهای خود در نمره‌دهی به سایت‌ها، برای وب سایت مورد نظر یک امتیاز مخصوص مشخص می‌کند.

این ابزار، 23 استاندارد و قانون مختلف داشته در ارزیابی و بررسی سایت‌ها از آن‌ها استفاده کرده و با توجه به آن‌ها عمل خواهد کرد. برای استفاده از این ابزار کاربردی بدون استفاده از GTMetrix، باید افزونه‌های مخصوص آن را به مرورگر مورد نظر، اضافه کرد.

سخن آخر

با توجه به تحریم کاربران ایرانی توسط وب سایت gtmetrix وبمستران زیادی به دنبال یک جایگزین مناسب برای این ابزار هستند. در حال حاضر نیز ابزارهای بسیاری برای بررسی سرعت و عملکرد وب سایت‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان و برای استفاده از برخی دیگر باید هزینه پرداخت نمود. تمامی موارد گفته در این مقاله، ۶ ابزار جایگزین gtmetrix هستند که در حال حاضر نیز بسیار پرکابرد بوده و مزایای زیادی به همراه دارند.

 

دیدگاه کاربران

  • محمد علی

    PageSpeed Insights که خودش ایران را تحریم کرده…

دیدگاهتان را بنویسید