محتوای همیشه سبز چیست؟ آموزش جامع نوشتن محتوای سبز


ممکن است در مسیر دیجیتال مارکتینگ با مفهومی به نام “محتوای همیشه سبز” مواجه شده باشید و این سوال برای شما ایجاد شده باشد که محتوای همیشه سبز چیست و چگونه می‌توانید از آن برای استراتژی بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید؟

به زبان ساده، محتوای همیشه سبز یا evergreen content محتوایی است که ارتباط خود را با مخاطب حفظ می‌کند، به زمان وابسته نیست و تا مدت‌ها پس از اولین انتشار، ترافیک را افزایش می‌دهد. در ادامه این مقاله به طور مفصل‌تر بررسی می‌کنیم که محتوای همیشه سبز چیست و چه کاربردی در دیجیتال مارکتینگ و سئو خواهد داشت.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز محتوای بهینه شده برای جستجو است که به طور مداوم مرتبط است و برای خوانندگان در مدت زمان طولانی “تازه” می‌ماند؛ همان طور که از نام آن پیداست. ممکن است فکر کنید که تمام محتوای آنلاین پایدار است زیرا یک پست وبلاگ پس از انتشار ناپدید نمی‌شود و همیشه در وب حضور دارد اما محتوای همیشه سبز متفاوت است.

Evergreen content محتوایی است که صرف نظر از فصل یا چارچوب زمانی همیشه مفید باقی می‌ماند، درست مانند درختانی که هرگز برگ‌های خود را از دست نمی‌دهند. با استراتژی درست، محتوای همیشه سبز به طور مداوم در طول زمان علاقه ایجاد می‌کند و مردم همچنان برای ماه‌ها، سال‌ها، حتی دهه‌های آینده به دنبال آن خواهند بود.

محتوای همیشه سبز، محتوایی است که حتی وقتی مدت‌هاست که از تاریخ انتشارش گذشته است، ترافیک سایت را در طول زمان افزایش می‌دهد. در ادامه چند فرمت مختلف از محتوای همیشه سبز را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای سایت خود استفاده کنید:

  • فهرست‌ها و لیست‌ها
  • نکات و ترفندها
  • مقالات آموزشی با سبک How-to
  • برخی از ویدئوها
  • و …

تولید در این قالب‌ها به طور خودکار اثر شما را همیشه سبز نمی‌کند، اما این نوع محتوا بیشتر از سایر فرمت‌ها قابلیت تولید به روش همیشه سبز را دارد. فیلم‌های آموزشی که اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهند، ماندگاری بیشتری نسبت به ویدیوهای کمتر کاربردی دارند.

اگر بخواهید بدانید محتوای همیشه سبز چیست شاید ذکر یک مثال به درک بهتر مفهوم آن کمک کند:

مثلاً تصور کنید قرار است یک محتوا تولید کنید. اگر موضوع این محتوا “انتخابات ریاست جمهوری سال 1400” باشد، این محتوا همیشه سبز محسوب نمی‌شود زیرا وابسته به زمان است و در یک مدت مشخص بازدیدکننده خواهد داشت. در صورتی که موضوع یک محتوای همیشه سبز باید مستقل از زمان باشد و یک ترند دوره‌ای نباشد. مثلاً محتواهای زیر را می‌توان “همیشه سبز” دانست:

به طور کلی، تا زمانی که روش‌ها تغییر نکنند، راهنماهای آموزشی همیشه سبز باقی خواهد ماند! برای مثال، «نحوه نوشتن کد» ممکن است در طول زمان در کنار تغییرات در فناوری و روندها تغییر کند.

محتوایی که همیشه سبز نیست را می‌توان به عنوان محتوای حساس به زمان یا ترند طبقه بندی کرد. روزنامه‌ها نمونه کلاسیک ناشرانی هستند که محتوای حساس به زمان تولید می‌کنند. به هر حال، زمانی که در حال خواندن اخبار در حین نوشیدن فنجان چای خود هستید، به روزترین محتوا را می‌خواهید.

همچنین بسیاری از صنایع و برندهای دیگر وجود دارند که بر محتوای حساس به زمان متکی هستند، مانند برندهای مد. قطعه‌ای در مورد بهترین روندهای مد تابستانی یک قطعه اصلی از محتوای مد است، اما حفظ آن برای بیش از چند ماه از تاریخ انتشار آن دشوار است.

از سوی دیگر، محتوای همیشه سبز به شما اجازه می‌دهد تا سطح ترافیک را افزایش دهید در حالی که محتوا را با نرخ ثابتی تولید می‌کنید که بعداً به آن خواهیم پرداخت.

موضوعات حساس به زمان آنهایی هستند که پس از یک نقطه معین ارزش خود را از دست می‌دهند. محتوایی که حاوی تاریخ‌ها و نقاط داده‌ای است که به زودی منقضی می‌شوند، یا محتوایی که ذاتاً فصلی است، به زمان حساس هستند. مانند:

  • مدل موی تابستانی
  • نامزدهای انتخاباتی
  • بازی‌های فوتبال امروز
  • مدل دکوراسیون جدید
  • بهترین فروشگاه سازهای اینترنتی در سال 2022

به طور کلی موارد زیر محتوای همیشه سبز محسوب نمی‌شوند:

  • مقالات خبری
  • آمار یا گزارش‌های عددی که احتمالاً تغییر می‌کنند و قدیمی می‌شوند
  • محتواهایی در مورد یک فصل خاص
  • مقالاتی که بر روند فعلی یا مد فرهنگ پاپ متمرکز هستند
  • مد و لباس

محتوای وب همیشه سبز (عملاً) تاریخ انقضا ندارد و در حالت ایده‌آل ارزش خود را در طولانی مدت حفظ می‌کند. به عنوان مثال، هر چیزی که در مورد انتخابات ریاست جمهوری امسال نوشته شود، محتوای همیشه سبز نیست، زیرا شش ماه بعد منسوخ می‌شود و بسیاری از کلمات کلیدی مرتبط با آن موضوع در قبرستان گوگل قرار می‌گیرند و دیگر هرگز جستجو نمی‌شوند.

ایده های تولید محتوای همیشه سبز

برخی از موضوعات به طور کلی پتانسیل بیشتری برای تولید محتوای همیشه سبز دارند که در این قسمت به آنها اشاره می‌کنیم:

  • روابط اجتماعی
  • غذا
  • پس انداز پول و امور مالی
  • والدین و تربیت فرزند
  • کاهش و افزایش وزن
  • نگهداری حیوانات خانگی

البته، مهم است که به موضوعات همیشه سبز مرتبط با کسب و کار خود بپردازید. مثلاً اگر لوازم اداری می‌فروشید، موضوعات مرتبط همیشه سبز ممکن است شامل «چگونه میز خود را مرتب نگه دارید» یا «انواع مختلف خودکار و زمان استفاده از آنها» باشد.

یا مثلاً اگر به دنبال ایجاد لید برای کسب و کار خود هستید و در حوزه محوطه سازی فعالیت می‌کنید، یک پست وبلاگ در مورد این که چه نوع گیاهانی در آب و هوای شما بهتر کار می‌کنند به عنوان یک مقاله همیشه سبز عمل می‌کند.

مشکل ایجاد ایده‌های همیشه سبز خوب این است که اغلب به نظر می‌رسد بهترین موضوعات قبلاً پوشش داده شده‌اند، شاید حتی بیش از حد. در این مورد، نکته کلیدی اضافه کردن یک دیدگاه منحصر به فرد به یک موضوع محبوب، یا عمیق‌تر شدن و ارائه جزئیات بیشتر خواهد بود.

به دنبال کلمات کلیدی طولانی باشید که دارای حجم سرچ بالایی هستند اما رقابت فوق‌العاده بالایی ندارند. اگر بازار ویژه‌ای دارید، ممکن است متوجه شوید که محتوای کمتری در وب در مورد موضوع شما وجود دارد و این امر باعث می‌شود محتوای سبز شما ارزشمندتر باشد.
مزایای تولید محتوای همیشه سبز

همان طور که گفتیم محتوای همیشه سبز وابسته به زمان نیست و می‌توان همیشه از آن بهره برد، ترافیک جذب کرد و لیدهای جدیدی به دست آورد. در ادامه به برخی از مزایای تولید محتوای همیشه سبز اشاره می‌کنیم.

افزایش ترافیک و لید یکی از مزایای تولید محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز همیشه ترافیک را به سمت وب سایت شما هدایت می‌کند، به خصوص اگر آن را با محتوای مرتبط دیگر پشتیبانی کنید؛ یعنی فقط چند محتوای همیشه سبز را منتشر نکنید و آن را رها کنید.

بهبود سئو

از آنجایی که موضوعات همیشه سبز اغلب جستجو می‌شوند، محتوای شما احتمالاً به سرعت در موتورهای جستجو رتبه بندی می‌شود و اگر کیفیت بالایی داشته باشد در نتایج رشد خواهد کرد.

پایدار و مؤثر در آینده با تأثیر رو به رشد در طول زمان

ماهیت محتوای همیشه سبز نشان می‌دهد که همیشه برای مخاطبان شما جالب خواهد بود، به این معنی که می‌توانید آن را اکنون بدون نگرانی برای از دست دادن ارتباط با مخاطب ایجاد کنید.

ایجاد ارزش هم برای شما و هم برای مشتریان

محتوای همیشه سبز به یک سوال رایج که مخاطبان شما دارند پاسخ می‌دهد؛ بنابراین با ایجاد این محتوا، می‌توانید دو نشان را با یک تیر بزنید. به این معنا که به مخاطبان خود پاسخی برای سؤالات آنها ارائه دهید و نتایج ارگانیک ثابتی را برای برند خود به دست آورید.

نحوه نوشتن محتوای همیشه سبز

در این قسمت به نکاتی برای نوشتن محتوای همیشه سبز اشاره می‌کنیم تا بتوانید برای کسب و کار خود از آنها استفاده کنید.

برای کاربر متخصص ننویسید! گاهی اوقات ممکن است هوس کنید که مقاله‌ای بنویسید که تخصص خود را در یک موضوع خاص نشان دهد، اما این می‌تواند یک اشتباه بزرگ باشد! اگر هدف شما نوشتن محتوای همیشه سبز است، باید بدانید که کارشناسان کمتر به دنبال کمک هستند. مخاطبان شما در درجه اول مبتدیان هستند و شما باید محتوایی تولید کنید که آنها را هدف قرار می‌دهد.
از به کارگیری زبان بیش از حد فنی خودداری کنید. از آنجایی که بیشتر محتوای شما برای مبتدیان است، زبان پیچیده و فنی می‌تواند آنها را زده کند؛ بنابراین از اصطلاحات ساده‌تر استفاده کنید که فهم آن دشوار نباشد.
برخی از حوزه‌های مرتبط و کلمات کلیدی را فهرست کنید (می‌توانید از ابزار کلمات کلیدی مانند Ahrefs استفاده کنید). سپس کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و سختی پایین را انتخاب کنید.

دریابید که مخاطب هدف شما چه مشکلاتی دارد. شما می‌توانید این کار را با انجام مصاحبه یا پرسش مستقیم در شبکه‌های اجتماعی خود انجام دهید. همچنین پلتفرم‌هایی مانند Quora و Reddit را بررسی کنید تا متوجه شوید که مخاطبان شما بیشتر چه سؤالاتی می‌پرسند.
بازخورد مخاطبان و کلمات کلیدی خود را با نتایج جستجو با استفاده از Google Trends بررسی کنید.
روند مثبت را در طول زمان بررسی کنید. کلمه کلیدی ممکن است حجم جستجوی مناسبی داشته باشد. اما باید مطمئن شوید که یک موضوع همیشه سبز است. یعنی نباید فصلی باشد یا روند نزولی در طول زمان داشته باشد. با ابزارهایی مانند Google Trends، به راحتی می‌توانید ببینید که یک موضوع در طول زمان محبوبیت پیدا می‌کند یا به مرور آن را از دست می‌دهد. به عنوان مثال، واضح است که کلمات کلیدی مانند “هدیه شب یلدا” فصلی و دوره‌ای هستند.

همچنین می‌توانید در ahrefs از نمودارهای روند در Keywords Explorer برای مشاهده محبوبیت موضوعات استفاده کنید.

وظیفه گوگل ارائه بهترین نتیجه برای جستجو است.

برای رسیدن به بهترین نتیجه، به محتوای باکیفیت نیاز دارید (در نهایت، محتوای با کیفیت پایین به راحتی در SERP ها شکست می‌خورد.)

نه تنها این، بلکه باید از هر چیز دیگری در آن موضوع بهتر باشد. در دنیای بازاریابی، ما به این “محتوای 10X” می‌گوییم.

اگر محتوای شما دقیقاً مانند محتوای دیگران باشد (1X)، یک نفر به راحتی می‌آید و با شما رقابت می‌کند. اگر کمی بهتر از چیزی است که قبلاً وجود دارد (2X)، خب طبیعتاً بهتر است.

اما اگر محتوای شما بهترین محتوا در آن موضوع باشد (10X)، شانس شما برای حفظ رتبه در بلندمدت بسیار بسیار بیشتر است، زیرا استانداردهای کیفی بسیار بالا تنظیم شده است. یک محتوای 10X این ویژگی‌ها را دارد:

کیفیت در همه ابعاد: آیا طراحی سایت عالی است؟ آیا خواندن مطالب آسان است؟ آیا جالب، سرگرم کننده یا مفید است؟ آیا محتوا واقعاً مشکل را حل می‌کند؟
منحصر به فرد بودن: چرا کسی باید محتوای شما را به دیگران ترجیح دهد؟
قدرت: آیا در این زمینه/موضوع متخصص هستید؟
از استفاده از زبان با طول عمر کوتاه خودداری کنید. در صورت امکان، منطقی است که از کلمات و عباراتی مانند این در محتوای خود اجتناب کنید:
“اوایل امسال”
“ماه گذشته”
“دیروز”
سال ****

چنین عباراتی فقط برای تاریخ محتوای شما مفید است.

لینک سازی به مقالات مرتبط را فراموش نکنید. مثلاً اگر راهنمای کاملی درباره موضوعی مانند «راهنمای کامل نگهداری و تعمیر دوچرخه» تولید می‌کنید، آن موضوع گسترده را به بخش‌های کوچک‌تر و خاص مانند «چگونه ترمزهای دوچرخه را روغن کاری کنیم» و «چگونه چرخ دوچرخه را تعویض کنیم» لینک کنید. این کار برای سئو عالی است و به خوانندگان اجازه می‌دهد تا یک نیاز خاص را برطرف کنند و در عین حال آنها را به مقالات مرتبط دیگر راهنمایی می‌کند.

از یک استراتژی لینک سازی قوی استفاده کنید. لینک‌ها به خزنده‌های موتورهای جستجو سیگنال می‌دهند که کدام صفحات به هم متصل هستند. هنگام ایجاد و به‌روزرسانی محتوای همیشه سبز خود، اطمینان حاصل کنید که هر صفحه به پست‌های مرتبط دیگر لینک داده شده است تا کاربران (و خزنده‌ها) بتوانند آن را پیدا کنند.

محتوای خود را بازنگری و اصلاح کنید. تازگی محتوا کلید یک استراتژی محتوای همیشه سبز است. به روز نگه داشتن صدای برند و محتوای شما باید بخشی منظم از استراتژی تولید محتوا در سایت کلی شما باشد.

بهترین ایده ها برای تولید محتوای همیشه سبز چیست؟

روابط اجتماعی - غذا پس انداز پول و امور مالی - والدین و تربیت فرزند- کاهش و افزایش وزن - نگهداری حیوانات خانگی

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز محتوای بهینه شده برای جستجو است که به طور مداوم مرتبط است و برای خوانندگان در مدت زمان طولانی “تازه” می‌ماند؛ همان طور که از نام آن پیداست.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید