سئو سایت فروشگاهی چگونه انجام می‌شود؟ نکات مربوط به بهینه‌سازی سایت فروشگاهی


سئو و بهینه‌سازی تمامی سایت‌ها در حوزه‌های مختلف مانند سایت‌های آموزشی، فروشگاهی، خبری و غیره اهمیت بسیاری داشته و همه وب‌سایت‌ها برای دیده شدن و افزایش بازدید و مخاطب خود، نیاز دارند تا اصول سئو بر روی همه بخش‌های آن‌ها اعمال گردد. حال افراد و صاحبان سایت‌ها به این سوال برمی‌خورند که آیا سئو سایت‌های مختلف مانند سئو سایت فروشگاهی با یکدیگر تفاوت دارد؟ و خب جواب این سوال، یک بله محکم است و سئو انواع سایت‌ها با یکدیگر مشابه نبوده و باید برای سایت‌های مختلف، بهینه‌سازی متفاوتی انجام شود. به طور مثال سئو یک سایت با محتوای آموزشی با وب‌سایت مربوط به فروشگاه آنلاین لباس یا سایت صرافی بسیار متفاوت خواهد بود.

بهینه‌سازی سایت فروشگاهی، به علت تعداد محصولات بالا، دسته‌بندی‌های مختلف از محصولات و همچنین تگ‌ها متنوع، با دیگر سایت‌ها متفاوت بوده و باید به طور ویژه‌ای انجام گیرد. مثلاً در یک فروشگاه اینترنتی لباس، دسته‌بندی‌های مختلف محصولات اعم از مانتو، پیراهن، کفش، شال، روسری، کیف، لباس زیر و غیره وجود دارد که دوباره هر یک از این دسته‌بندی‌ها شامل چندین مدل مختلف از محصول می‌شوند. در ادامه بیشتر در رابطه با نکات مربوط به سئو سایت‌های فروشگاهی توضیح داده می‌شود.

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

سئو سایت فروشگاهی (store-website-seo) یا بهینه‌سازی سایت‌های فروش در برای موتور جستجوهای مختلف، به فرآیندی گفته می‌شود که با انجام آن، وب‌ سایت فروشگاهی در نتایج برتر و صفحه اول موتور جستجو مشاهده شده و به طبع آن، مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کند. زیرا به طور مثال با ظاهر شدن سایت فروشگاهی در نتایج برتر (SERP) گوگل، کاربر به راحتی می‌تواند سایت مورد نظر برای خرید محصول خود را پیدا کرده و روند خرید اینترنتی خود را تکمیل کند. در واقع از بین تمامی روش‌های بازاریابی دیجیتالی که در اختیار صاحبان سایت‌ها و فروشگاه‌های جدید اینترنتی قرار دارد، هیچ چیز مثل روش سئو بهینه‌سازی سایت فروشگاهی نمی‌تواند بر روی موتور جستجو تأثیر داشته باشد.

در واقع همه افراد در زندگی روزمره خود از ابزارهایی مانند گوگل استفاده کرده و به نتایج آن اعتماد می‌کنند. البته در ابتدای امر، درک این موضوع برای اکثر افراد که چگونه موتور جستجوها مانند گوگل، صفحات خود را فهرست‌بندی و رتبه‌بندی می‌کنند، مشکل خواهد بود. بنابراین یک نوع چک لیست سئو برای دنبال کردن این موضوع وجود دارد. در واقع سئو نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده و صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند با اجرای استراتژی‌های ساده و قابل اطمینان آن، ویترین فروشگاه خود را به بهترین شیوه‌های توصیه شده اجرا کرده و ارزش و اعتبار بسیاری در بین دیگر سایت‌های فروشگاهی و همچنین نتایج موتور جستجو، کسب کنند.

سئو سایت فروشگاهی

مزایای سئو سایت فروشگاهی اینترنتی

از مزایای سئو سایت فروشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1. افزایش رتبه سایت

با انجام استراتژی‌های سئو در یک سایت فروشگاهی، وب سایت در صفحه اول موتور جستجو قرار گرفته و با ارائه مطالب و اطلاعات مناسب در رابطه با محصولات، اعتماد و رضایت کاربر جلب شده و در نتیجه احتمال خرید نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه رعایت تمامی این موارد، اعتبار برند و فروشگاه در بین تمامی مخاطبان افزایش یافته و همین امر به معنی افزایش رتبه سایت خواهد بود.

2. جذب مشتریان بیشتر و رقابت با سایرین

سایت‌های فروشگاهی در زمانی که بین نتایج برتر موتور جستجو قرار می‌گیرند، مخاطبان هدف بیشتری را به طرف سایت خود جذب خواهند کرد. این جذب حداکثری مشتریان، موجب می‌شود تا در فضای رقابتی که برای جذب مشتری آنلاین وجود دارد، سایت فروشگاهی مورد نظر پیروز شده و رقبا را از میدان رقابت خارج کند.

3. کاهش هزینه تبلیغات و بازگشت سرمایه‌ با سئو سایت فروشگاهی

با سئو سایت فروشگاهی، وب سایت در معرض دید تمامی مخاطبان علاقمند به محصولات و خدمات مورد نظر قرار گرفته و در نتیجه دیگر نیازی به تبلیغات گسترده و پرداخت هزینه‌های زیاد برای انجام این نوع تبلیغات نخواهد بود. همچنین ترافیک و بازدید از سایت‌های فروشگاهی موجب فروش و در نهایت درآمد بیشتر می‌شود. این امر می‌تواند هزینه‌های هنگفتی که صاحب فروشگاه برای راه‌اندازی سایت، خرید کالا و غیره سرمایه‌گذاری کرده است در مدت زمان کوتاهی به او بازگردد. این امر بدون انجام سئو، بسیار طول می‌کشد.

4. افزایش سطح آگاهی و آشنایی با برند

با انجام سئو و همچنین محتوای سئو شده در وب سایت فروشگاه به طور مستمر و باکیفیت در رابطه با خدمات و محصولات ارائه شده، می‌توان اطلاعات بسیار خوبی برای کاربران ارائه کرده و در نتیجه سطح آگاهی مخاطبان نسبت به برند افزایش یافته و ارزش برند نیز بالا می‌رود. همچنین صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند با استفاده از انواع محتوای مختلف مانند محتوای متنی، تصویری، صوتی و ویدئویی در حوزه فعالیت خود، اعتماد کاربران را جلب کرده و در نهایت محصولات خود را به فروش برسانند.

5. عدم محدودیت زمانی و مکانی در فروش با رعایت سئو سایت فروشگاهی

صاحبان سایت‌ها می‌توانند مشخصات وب سایت فروش خود را در گوگل مپ وارد کرده و با انجام سئو محلی، کسب و کار خود را به تمامی مشتریانی که در محدوده منطقه تجاری خود هستند، نمایش دهند. این کار موجب بیشتر دیده شدن فروشگاه توسط کاربران محلی خواهد شد. همچنین با انجام تمامی اقدامات مربوط به سئو سایت فروشگاهی به صورت اصولی و درست، دیگر محدودیت زمانی و مکانی برای فروش وجود نداشته و افراد می‌توانند به صورت 24 ساعته، محصولات و خدمات خود را به کاربران ارائه کنند. این امر به مرور زمان موجب توسعه و گسترش کسب و کار و سایت فروشگاهی می‌شود.

سئو سایت فروشگاهی خود را به ما بسپارید

ما در آروند آماده ایم تا سئو سایت شما را به دست بگیریم. برای دریافت مشاوره و کسب و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

 

آموزش گام به گام سئو سایت فروشگاهی

سئوی سایت‌های فروشگاهی نیز مانند دیگر سایت‌ها نیازمند یک استراتژی و برنامه‌ریزی مشخص خواهد بود. به طور کلی مراحل بهینه‌سازی یک سایت فروشگاهی اینترنتی به شرح زیر است؛

1. تحقیق و مشخص کردن کلمات کلیدی

تحقیق و یافتن کلمات کلیدی، پایه و اساس هر نوع کمپین سئو در تجارت الکترونیک خواهد بود. زیرا بدون داشتن کلمات کلیدی، امکان بهینه‌سازی صفحات محصولات و دسته‌بندی سایت وجود ندارد. حتی کلمات کلیدی می‌توانند بر روی سئوی فنی سایت نیز موثر باشند چون در معماری سایت نیز باید کلمه‌های کلیدی اصلی در نظر گرفته شوند. در زمان راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی آنلاین، باید این نکته را در نظر داشت که کلمات کلیدی بر اساس سرچ و جستجوی محصولات توسط کاربران انتخاب می‌شوند.

به طور مثال در زمان یک سرچ یک کلمه در موتور جستجو، پیشنهادات دیگری که بیشترین سرچ را توسط مخاطبان داشته‌اند نیز نمایش داده خواهد شد. با این کار می‌توان عبارت‌های کلیدی یا long tail keywords را نیز انتخاب کرده و به علت نرخ تبدیل بهتر این عبارت‌ها، هدفمندی نیز بیشتر می‌شود.

2. ساختار فروشگاه اینترنتی

سازماندهی و تنظیم صفحات یکی دیگر از فاکتورهای مهم در سئو سایت فروشگاهی و دیگر وب سایت‌ها خواهد بود. دلیل اهمیت بیشتر این امر در یک فروشگاه‌ آنلاین، به علت تعداد بالای صفحات در این سایت‌ها است. ساختار مناسب سایت، می‌تواند دسترسی کاربران و موتورهای جستجو را به صفحات مختلف آسان‌تر کند. برای ایجاد یک ساختار مناسب برای فروشگاه اینترنتی، باید به دو قانون طلایی توجه داشت؛

  • ساختار قابل توسعه و مقیاس‌پذیر باشد.
  • در طراحی این ساختار بادی تا حد امکان فاصله هر صفحه تا صفحه اصلی کوتاه بوده و حداکثر با 3 یا 4 کلیک بتوان به صفحه اصلی بازگشت.

در واقع ساختار نامناسب در صفحات و دسته‌بندی‌ها می‌تواند بخش زیادی از تلاش‌های افراد در جهت سئوی سایت را از بین ببرد. به این نکته نیز در طراحی ساختار باید توجه داشت که هر چه فاصله صفحات داخلی تا صفحه اصلی دورتر و بیشتر شود، میزان ارث‌بری آن‌ها از authority یا اعتبار دامنه کمتر شده و احتمال توسعه ساختار نیز کاهش می‌یابد.

3. سئو سایت فروشگاهی در قسمت صفحات داخلی

بعد از مشخص کردن معماری و ساختار سایت، نوبت به بهینه‌سازی صفحات داخلی و دسته‌بندی محصولات می‌رسد. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کرد؛

·      بهینه‌سازی تگ عنوان (Title Tag)

به طور معمول از کلمات کلیدی اصلی در تگ عنوان استفاده می‌شود اما برای بهینه‌سازی تنها این مورد کافی نیست. می‌توان برای سئو سایت فروشگاهی به طرز بهتری از کلمات جذابی مانند ارزان، بهترین، تخفیف، کمترین قیمت، ارسال رایگان، ضمانت و غیره نیز در تگ عنوان استفاده کرده تا کاربران علاقه بیشتری به مشاهده آن‌ها نشان دهند. با این کار می‌تواند نرخ کلیک صفحات سایت در نتایج گوگل را بهبود بخشید. نرخ کلیک (CTR) در واقع یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که گوگل برای رتبه‌بندی نتایج خود از آن استفاده می‌کند. همچنین هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد، امکان فروش نیز بیشتر خواهد بود. باید به این نکته نیز توجه داشت که محدودیتی در تعداد کاراکترهای تگ عنوان وجود ندارد ولی به طور استاندارد، تعداد کاراکترها بین 60 تا 70 است.

·      بهینه‌سازی تگ توضیحات (Description Tag)

تگ توضیحات یا توضیحات متا، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در سئو صفحات داخلی خواهد بود. برای بهبود توضیحات متا می‌تواند از کلمات کلیدی آهنربایی که در بخش قبلی نیز به آن‌ها اشاره شد، استفاده کرد. این نوع تگ نیز مانند تگ عنوان محدودیتی در تعداد کاراکتر نداشته اما توصیه می‌شود، تعداد کاراکترهای آن، بیشتر از 160 کاراکتر نشود.

·      بهینه‌سازی صفحات محصولات

بهینه‌سازی صفحات محصول و دسته‌بندی، یکی از سخت‌ترین موارد در سئو سایت فروشگاهی خواهد بود. در این بخش می‌توان از مطالب باکیفیت در صفحه استفاده کرد ولی باید برخلاف پست‌های وبلاگی، به نرخ تبدیل نیز توجه داشت. بر اساس تجربیات قبلی در این زمینه، مطالب استفاده شده در این صفحات، هرچه طولانی‌تر باشند، رتبه‌های بهتری به نسبت مطالب کوتاه‌تر دریافت می‌کنند. در واقع گوگل به دنبال این است که بفهمد صفحه مورد نظر درمورد چیست و هرچه مطالب بیشتری در این رابطه ارائه شود، گوگل بهتر می‌تواند این کار را انجام دهد. نوشتن محتوای 1000 کلمه‌ای برای تمامی محصولات سایت، امکان‌پذیر نخواهد بود ولی توصیه می‎شود برای محصولات اصلی حتماً این کار انجام شود.

همچنین در زمان نوشتن محتوای صفحه باید از وجود کلیدواژه‌ها نیز اطمینان حاصل کرد. این کار ربطی به چگالی کلمات کلیدی ندارد و تنها با این کار گوگل بهتر می‌تواند موضوع صفحه را درک کند. به طور معمول نیز، وزن کلماتی که در ابتدای متن قرار می‌گیرد بیشتر از کلمات دیگر بوده و به همین دلیل باید از وجود کلمات کلیدی در ابتدای شروع متن، اطمینان حاصل کرد. در نهایت استفاده از کلمات کلیدی فرعی یا Latent Semantic Indexing بسیار می‌تواند مفید باشد. کلمات کلیدی LSI، یک مفهوم برای درک ارتباط کلمات کلیدی اصلی توسط موتورهای جستجو هستند. البته تکرار بیش از اندازه این کلمات می‌تواند به سئو سایت‌های فروشگاهی آسیب وارد کند.

·      به کار گیری URL های کوتاه و غنی از کلمه کلیدی

به طور کلی URL‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی بلندتر از سایر سایت‌ها بوده و این به علت وجود زیرمنوها خواهد بود. ولی برای سئو سایت فروشگاهی باید تا حد امکان از URLهای کوتاه و کاربر پسند استفاده کرد. برای URL دسته‌بندی‌ها بهتر است از کلمات کلیدی استفاده شود.

·      استفاده از لینک‌های داخلی

یکی از موارد مهم در فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد پیوندهای طبیعی است. پیوندهای داخلی استراتژیک در واقع یکی از بهترین روش‌ها برای سئو سایت‌های فروشگاهی خواهد بود. با استفاده از لینک‌سازی داخلی به راحتی می‌توان صفحات معتبر و مهم وب سایت را به دیگر صفحات دسته‌بندی و محصولات متصل کرده و ارجاع داد.

technical seo

4. سئو تکنیکال فروشگاه اینترنتی

سئوی تکنیکال یا سئو فنی یکی دیگر از مواردی است برای همه سایت‌ها در درجه اهمیت بالایی قرار می‌‌گیرد. اما این میزان اهمیت در زمان سئو فروشگاه‌های اینترنتی دوچندان می‌شود. زیرا یک فروشگاه آنلاین، صفحات بسیاری داشته و تمامی این صفحات می‌توانند قدرت سئوی تکنیکال را تحت تأثیر قرار داده و افزایش دهند. البته داشتن هزاران صفحه داخلی در سایت، می‌تواند یک کابوس برای سئو باشد، یعنی هرچه تعداد صفحات سایت بیشتر باشد، احتمال درج محتوای تکراری نیز بیشتر می‌شود. دلیل این امر نیز، وجود محصولات بی‌شمار برای فروش بوده که هر کدام از آن‌ها یک صفحه اختصاصی برای خود دارند.

برای رفع این موضوع در ابتدا باید صفحات بی‌کیفیت و دارای اهمیت کمتر را شناسایی کرده و noindex کرد. با توجه به آمار، 80درصد فروش سایت مربوط به 20 درصد محصولات خواهد بود. بنابراین بهتر است برای بهبود وضعیت صفحات کم اهمیت، آن‌ها را با صفحات مهم ترکیب کرده و یا از تگ noindex استفاده کرد. البته قبل از حذف صفحات کم اهمیت، باید گوگل آنالیتکس را نیز بررسی نمود تا از میزان ترافیک این صفحات اطمینان حاصل کرد.

5. بازاریابی محتوا در سئو سایت فروشگاهی

بازاریابی محتوا می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی سئو سایت فروشگاهی داشته و کمک می‌کند تا ترافیک و فروش سایت نیز افزایش یابد. قبل از نوشتن و نشر یک محتوای مناسب باید به موارد زیر توجه داشت.

  • شناخت مشتریان: ارتباط با کاربران و شناخت صحیح آن‌ها می‌تواند در نگارش یک متن جذاب تأثیر مثبت زیادی داشته باشد. برای تحقیق بیشتر در این زمینه می‌توان از انجمن‌های تخصصی یا شبکه‌های اجتماعی کمک گرفت.
  • استفاده از کلمات و عبارت‌های کاربران: بعد از شناخت جامعه هدف، باید به سراغ کلمات و عباراتی رفت که کاربران با استفاده از آن‌ها به دنبال محصولات خود می‌گردند. انتخاب کلیدواژه‌ها در این بخش با توجه به سوالات و نیازهای مخاطبان هدف در فضاهای مختلف، انجام شده و با تحقیق کلمات کلیدی در گام اول سئو سایت، متفاوت است.
  • برجسته‌سازی محتوا: در مرحله پایانی تولید محتوا برای یک سایت فروشگاهی، می‌توان از تکنیک آسمان خراش استفاده کرد. در این روش با پرداختن به موضوعات مختلف، کاربر را به سمت سایت خود جذب کرده و در نهایت فروش افزایش می‌یابد.

6. نحوه لینک‌سازی در سئو سایت فروشگاهی

لینک‌سازی از دیگر فاکتورهای مهم در سئو سایت فروشگاهی بوده که اگر به درستی انجام شود، موجب بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل می‌شود. همچنین در صورت انجام نادرست آن، کابوس وحشتناکی را به وجود می‌آورد.

  • پیدا کردن منابع قدیمی یا منسوخ شده و در نهایت جایگزین کردن آدرس جدید فروشگاه در آن یکی از روش‌های لینک‌سازی خواهد بود.
  • استفاده از رپورتاژ آگهی در دیگر سایت‌های مرتبط می‌تواند در لینک‌سازی و معرفی برند فروشگاه بسیار موثر باشد. البته این کار باید بسیار حساب شده انجام گیرد زیرا در غیر این صورت، فروشگاه با جریمه سنگین گوگل مواجه خواهد شد.
  • انتشار محصولات در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند ترافیک سایت را افزایش داده و توجه گوگل را به سایت فروشگاه جلب کند.
  • بهترین منبع دریافت لینک برای صفحات محصولات و دسته‌بندی، تولید محتوای مرتبط و پیوند آن با صفحات محصولات خواهد بود.
  • به طور کلی می‌توان گفت که محتوای تصویری و بصری برای کاربران جذابیت بیشتری نسبت به محتوای متنی دارد. به همین دلیل می‌توان بک لینک‌هایی برای محتوای ویدئو و اینفوگرافیک نیز در نظر گرفت.

سخن پایانی

سئو یک پروسه طبیعی و زمان‌بر بوده که برای بهبود نتایج سایت در صفحات موتور جستجو، استفاده می‌شود. در این مقاله به آموزش سئو سایت فروشگاهی پرداخته شد. تمامی مراحل مرتبط با این موضوع به صورت ساده و قابل فهم توضیح داده شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است. به طور کلی باید در نظر داشت که هیچ تضمین صد در صدی برای کسب رتبه اول سایت فروشگاهی وجود ندارد زیرا همه چیز در کنترل ما نخواهد بود. اما با رعایت نکات گفته شده، می‌توان در مرور زمان به نتایج بسیار خوب و چشم‌گیری دست یافت.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید