درباره آپدیت helpful content گوگل چه می دانید؟


آیا تا کنون برایتان پیش آمده یک سوال یا موضوع را در گوگل جستجو کنید و روی چندین لینک کلیک نمایید اما آنچه را که می‌خواهید نیابید؟ هدف آپدیت helpful content گوگل حل این مشکل است. این موتور جستجو می‌خواهد محتوایی را که در رتبه‌های بالا قرار گرفته اما ارزش کمی دارد حذف کند. هدف تطبیق بهتر محتوای مورد نظر کاربران با محتوای باکیفیت است که تجربه رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهد.

آپدیت helpful content گوگل چیست؟

به‌روزرسانی محتوای مفید گوگل پنجمین به‌روزرسانی الگوریتم موتور جستجوی گوگل است که در سال 2022 ارائه شد. Google در 18 آگوست 2022 این آپدیت را اعلام کرد و تغییرات در 25 آگوست 2022 اعمال شد. این به‌روزرسانی محتوای با کیفیت پایین را مورد هدف قرار می‌دهد.

محتوایی که Google تا قبل از این آپدیت دنبال می‌کرد فاقد تخصص، اعتبار یا قابلیت اعتمادبود. پس اولین نتیجه گوگل با اینکه رتبه بالایی داشت ممکن بود به سوال کاربر پاسخ ندهد و او را مجبور کند به کلیک کردن بر لینک‌های بیشتر ادامه دهد.

برای پیاده‌سازی این به روز رسانی جدید، گوگل شروع به رتبه‌بندی سایت‌ها کرد. بدین ترتیب وب سایت‌های دارای محتوای غیر مفید را طبقه‌بندی کرد. این روند همواره ادامه دارد تا وب‌سایت‌های موجود و جدید را نیز در بر بگیرد. فرآیند خودکارسازی اجرای آن از یک مدل یادگیری ماشین استفاده ‌می‌کند.

دنی سالیوان، رابط عمو‌می جستجوی گوگل، گفت: «ما به اصلاح نحوه عملکرد آن ادامه خواهیم داد. پس سئوکاران و سازندگان وب سایت باید به آن توجه کنند.”

گوگل گفت اگر این آپدیت جدید وب سایت شما را به عنوان یک وب سایت با محتوای غیر مفید طبقه‌بندی کند، بازیابی آن سریع نخواهد بود.

چرا آپدیت helpful content گوگل مهم است؟

اگر آپدیت helpful content گوگل مشخص کند که وب‌سایت شما دارای مقدار زیادی محتوای غیرمفید است، وب‌سایت شما در نتایج جستجو رتبه خوبی نخواهد داشت، در واقع این آپدیت در رشد سئو سایت شما بسیار تاثیر گذار است. مهم نیست که وب سایت شما محتوای مفیدی دارد یا خیر، مهم نظر گوگل در مورد آن است که با توجه به نظر کاربران مشخص می‌شود. گوگل سازندگان وب سایت را تشویق می‌کند تا با توجه به نظر کاربران یک محتوای مفید تولید کنند. با تنظیم این استاندارد، موتور جستجو امیدوار است نتایج با کیفیت بیشتری ارائه دهد که انتظارات کاربر را برآورده کند.

و اما سازندگان از کجا بدانند که محتوایشان رتبه اول را از نظر موتور جستجو دارد یا از نظر کاربران؟ گوگل یک سری سوالات را منتشر کرده که در بخش آنها را بعدی بررسی خواهیم کرد. پاسخ این سوالات مشخص می‌کند که آیا محتوا برای افراد تولید شده یا فقط برای جلب نظر موتورهای جستجو!

دیوید راموس، تحلیلگر سئو در AAA گفت: “من فکر ‌می‌کنم با این آپدیت مرز بین UX خوب (تجربه کاربر) و SEO خوب (بهینه‌سازی موتور جستجو) به طور فزاینده‌ای محو ‌می‌شوند و این چیز خوبی است. اگر محتوایی تولید کنید که انسان‌ها از آنها لذت ‌می‌برند، برنده خواهید شد. آخرین به روز رسانی ما را چند قدم دیگر در این مسیر سوق ‌می‌دهد.”

شما باید وب سایت خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که آپدیت helpful content گوگل آن را طبقه‌بندی نمی‌کند. در صورت لزوم باید برای بهبود یا حذف محتوای غیرمفید اقدام نمایید.

چگونه می‌توان محتوای مفید را از غیر مفید تشخیص داد؟

محتوای مفید حس کنجکاوی کاربر را برآورده ‌می‌کند و ارزش ارائه داده شدن به او را دارد. چنین محتوایی یونیک است و از روی منابع دیگر تهیه نشده است. محتوای غیرمفید اطلاعاتی را که از قبل وجود داشته است بازیابی ‌می‌کند. این نوع محتوا شکاف‌هایی را برای کاربر ایجاد کرده تا آن‌ها را پر کند و نقطه دید یا زاویه منحصر به فردی ندارد.

اگر محتوای غیر مفیدی در وب سایت خود دارید که با هدف جستجوی گوگل مطابقت ندارد یا باید آن را حذف کنید یا آن را بهبود دهید. هر یک از این اقدامات احتمال طبقه بندی وب سایت شما توسط گوگل و کسب رتبه پایین‌تر را کاهش ‌می‌دهد. برای تشخیص اینکه محتوای شما از نظر آپدیت helpful content گوگل مفید است یا غیر مفید، به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا مخاطب هدفی دارید که می‌خواهید محتوای خود را برای او تهیه کنید؟
  • آیا محتوای شما عمق دانش و تخصص دست اولی را نشان ‌می‌دهد؟
  • آیا وب سایت شما یک هدف اصلی دارد؟
  • آیا پس از مصرف محتوای شما، کاربر احساس ‌می‌کند که به اندازه کافی در مورد یک موضوع برای رسیدن به هدف خود ‌می‌داند؟
  • آیا شخصی که محتوای شما را دریافت می‌کند تجربه رضایت‌بخشی به دست می‌آورد؟
  • آیا از راهنمایی‌های Google پیروی می‌کنید؟

اگر اکثر پاسخ‌های شما به این سوالات مثبت است، رویکرد شما برای تولید محتوا قبل از اینکه موتور جستجو را در نظر بگیرد کاربر را در نظر گرفته و به عنوان یک محتوای مفید شناخته می‌شود.

بررسی بیشتر برای تشخیص محتوای مفید از غیر مفید

اگر تعدادی از پاسخ‌ها به سوالات فوق منفی است،  با مطرح کردن سوالات زیرارزیابی بیشتری انجام دهید:

  • آیا محتوای شما در درجه اول نظر موتورهای جستجو را در اولویت قرار می‌دهد؟
  • آیا حجم زیادی محتوا در موضوعات مختلف تولید ‌می‌کنید تا رتبه مناسبی در گوگل به دست آورید؟
  • آیا از اتوماسیون گسترده برای ایجاد محتوا در چندین موضوع استفاده ‌می‌کنید؟
  • آیا شما عمدتاً آنچه را که دیگران ‌می‌گویند بدون افزودن بینش زیادی برای سایت خود تنظیم ‌می‌کنید؟
  • آیا در مورد چیزهایی ‌می‌نویسید که برای مخاطبان فعلی شما نیستند؟
  • آیا محتوای شما خوانندگان را به جستجوی مجدد برای دریافت نتایج بهتر از منابع دیگر ترغیب ‌می‌کند؟
  • آیا به این دلیل که شنیده‌اید Google یک اولویت دارد، تعداد کلمات خاصی را وارد می‌کنید؟
  • آیا بدون تخصص روی موضوعی تمرکز کردید تا ترافیک وب بیشتری به دست خواهید آورید؟
  • آیا محتوای شما به سوالی پاسخ ‌می‌دهد که هیچ پاسخ صحیح و قطعی برای آن وجود ندارد؟

اگر به هر یک از این سوالات که توسط آپدیت helpful content گوگل مطرح می‌شود پاسخ مثبت دادید، باید آن جنبه از کار تولید محتوای خود را بررسی کنید. سالیوان می‌گوید: «اگر متوجه شدم محتوایی دارم که با توصیه‌های مربوط به محتوای مفید مطابقت ندارد باید روی آن کار کنم.»

با محتوای غیر مفید چه باید کرد؟

برای تصمیم‌گیری در مورد بهبود یا حذف محتوای غیر مفید، تجزیه و تحلیل عمیق هر قطعه از محتوای خود را انجام دهید. اگر ‌می‌توانید محتوا را ارزشمندتر کنید، به هر طریقی که شده این کار را انجام دهید تا رتبه جستجوی وب سایت خود را افزایش دهید. اگر راهی برای مفیدتر کردن محتوا سراغ ندارید، آن را حذف کنید تا ارزش مطالب خوب وب سایت را پایین نیاورد. از سؤالات Google برای سنجش اینکه آیا می‌توانید محتوای غیر مفید را با موارد زیر بهبود بخشید یا خیر، استفاده کنید:

  • افزودن تخصص دست اول
  • پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی
  • نشان دادن عمق دانش
  • تراز کردن محتوا با تمرکز اصلی بر مخاطبین هدف

اگر نمی‌توانید با به‌کارگیری موارد فوق ارزشی به محتوای خود اضافه کنید، آن را حذف کنید. شما ‌می‌توانید با یکی از روش‌های زیر یک صفحه وب را از نتایج جستجو مسدود کنید:

  • جایگزینی محتوا با پیام خطای 404
  • جلوگیری از دسترسی به صفحه با نیاز به رمز عبور
  • متوقف کردن گوگل از ایندکس کردن صفحه با یک برچسب بدون فهرست

همچنین می‌توانید از ابزار Removals برای حذف یک صفحه از جستجوی Google در عرض یک روز استفاده کنید. اما مراقب این راه حل سریع باشید چون فقط شش ماه اعتبار دارد و بعد از این مدت دوباره در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. این در حالی است که آپدیت helpful content گوگل در سراسر سایت شما دائماً محتوای غیر مفید را جستجو ‌می‌کند.

چگونه محتوای مفید ایجاد کنم؟

محتوای مفید، افراد را در مقابل موتورهای جستجو قرار ‌می‌دهد. اما این به معنای کنار گذاشتن بهترین شیوه‌های سئو نیست. شما هنوز به SEO نیاز دارید تا شانس جستجوگران را برای یافتن مطالب خود افزایش دهید.

با برآورده کردن هدف جستجو شروع به ایجاد محتوای مفید کنید. سپس از یک استراتژی سئو برای دریافت اطلاعات مرتبط در مقابل مخاطبان خود استفاده نمایید. رجینا اونگکیکو، نویسنده محتوای مستقل B2B و SaaS می‌گوید: «حقیقت این است که بسیاری از مردم، زمانی که بازی SEO را انجام می‌دهند، روی کلمات کلیدی تمرکز می‌کنند. کلمات کلیدی و سئو به کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو کمک خواهند کرد، اما این کیفیت محتوا است که در نهایت رتبه به شما را تعیین می‌کند. اینکه چگونه می‌توانید به سؤالاتی که مردم دارند پاسخ دهید.»

نکات مهم برای ایجاد محتوای مفید

نکات زیر را برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا در نظر بگیرید:

  • در لاین خود بمانید و به پایگاه دانش و علایق مشتریان خود پایبند باشید. در مورد موضوعاتی که نمی‌دانید یا موضوعاتی که به مخاطبان شما خدمت نمی‌کند، محتوا تولید نکنید.
  • به قصد جستجو پاسخ دهید. اطلاعات مورد نظر کاربر را به او بدهید. راز آنها را حل کنید. از طعمه کلیکی استفاده نکنید که وعده پاسخ ‌می‌دهد و در ازای آن چیزی برای ارائه دادن ندارد.
  • از تخصص خود استفاده کنید. محتوایی تولید کنید که به شما امکان ‌می‌دهد در تحقیقات اصلی و نظرات متخصص مشارکت کنید. از بینش‌های صنعت طوفان فکری که فقط شما یا کسب‌وکارتان می‌توانید به کاربران ارائه دهید استفاده نمایید.
  • محتوای خود را برجسته کنید. محتوای خود را طوری سازماندهی کنید که واضح و مختصر باشد. شکاف‌هایی را که وب سایت‌های دیگر پشت سر ‌می‌گذارند پر کنید. تجربه کاربر را با تهیه نسخه‌ تحت موبایل وب سایت خود افزایش دهید. بدین ترتیب می‌توانید از نظر آپدیت helpful content گوگل به رتبه خوبی دست یابید.

اگر این اولین باری است که این ایده‌ها را ‌می‌شنوید، وقت آن است که یک استراتژی محتوای جدید ایجاد کنید. اگر قبلاً این مراحل را دنبال کرده‌اید، با روی کار آمدن آپدیت جدید گوگل نگرانی چندانی ندارید.

سریرام شارما، متخصص محتوا و سئو در Skuad.io، گفت: «من تاکنون پنج وب‌سایت را در چندین جایگاه مدیریت کرده‌ام و واقعاً از اینکه گوگل محتوای مفید را تشخیص می‌دهد، شگفت‌زده هستم. همه وب‌سایت‌هایی که بر روی یک موضوع خاص تمرکز داشته‌اند، شاهد افزایش ترافیک هستند.»

سایر نکات مهم در مورد آپدیت helpful content گوگل

در اینجا چند نکته مهم در مورد آپدیت جدید گوگل وجود دارد که اطلاع از آنها خالی از لطف نیست:

  • آزمایش Google نشان می‌دهد که این به‌روزرسانی، نتایج را برای آموزش آنلاین، هنر و سرگرمی، خرید و محتوای مرتبط با فناوری بهبود می‌بخشد.
  • این به‌روزرسانی ابتدا بر جستجوهای انگلیسی جهانی تأثیر می‌گذارد. بنابراین وب سایت‌های چند زبانه ممکن است فرصت بیشتری برای بهبود یا حذف محتوای غیر مفید خود داشته باشند.
  • موتور جستجوی گوگل علاقه‌ای به محتوای ماشینی ندارد. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید از هوش مصنوعی (AI) برای کمک به نوشتن استفاده کنید.
  • روی اینکه گوگل به شما بگوید کدام URL‌ها در وب سایت شما مفید نیستند حساب نکنید. وگرنه با روی کار آمدن آپدیت helpful content گوگل رتبه پایینی دریافت می‌کنید.

موتور جستجو در حال کار بر روی پاداش دادن به محتوای با کیفیت بالا نسبت به محتوای با کیفیت پایین است. بنابراین اکنون زمان آن است که وقت خود را در بازاریابی محتوای Google سرمایه‌گذاری کنید.

گوردانا سرتنوویچ، یکی از بنیانگذاران Workello، گفت: «ما همچنان شاهد اصرار گوگل بر کیفیت (به علاوه) قدرت موضعی در آینده خواهیم بود. ایجاد تیم‌های با کیفیت و آموزش و استفاده صحیح از نویسندگان و ویراستاران در سال‌های آینده بیش از هر زمان دیگری نیاز خواهد بود.»

یک آژانس بازاریابی محتوای مفید پیدا کنید. این آژانس ‌می‌تواند با مراقبت از محتوای غیر مفید در وب سایت شما، ارزش و رتبه آن را در موتورهای جستجو بالا ببرد. سپس طرحی را برای ایجاد محتوای مفید در آینده دنبال کنید تا رضایت کاربران را افزایش داده و دید خود را بهبود بخشد.

نیت مک براید، مدیر محتوا، گفت: « ما به عنوان رهبران فکری در فضای دیجیتال مارکتینگ، ظرفیت فنی و هوش هیجانی داریم تا بفهمیم چه چیزی برای کسب‌وکارها و مشتریانشان اهمیت دارد و برای ارتقای آن تلاش می‌کنیم.»

جمع‌بندی

هر چقدر هم که پیچیده به نظر برسد، این به‌روزرسانی محتوای مفید Google، علم موشکی نیست. اگر محتوایی تولید می‌کنید که واقعاً به مخاطبان خود برای پاسخ دادن به سوال خاصی کمک کند، خوب هستید. و تنها کافی است برای به دست آوردن پاداش از طرف گوگل صبور باشید.

اگر محتوایی را فقط به خاطر آن منتشر می‌کنید که موتور جستجو را راضی نگه دارید، باید کمربندهای ایمنی خود را ببندید و برای بهبود محتوای خود تلاش کنید تا تحت تأثیر به‌روزرسانی جدید Google قرار نگیرید. ایده اصلی همه به‌روزرسانی‌ها کاربر پسندتر شدن است. در نهایت موتور جستجو در خدمت مخاطبان است. اگر آنها راضی هستند، لازم نیست نگران هر گونه به روز رسانی بر روی وب سایت خود باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید