اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها


اگر هنوز کسب و کارتان وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ نشده است، احتمالاً نمی‌دانید که چه فرصت‌های بالقوه فوق العاده‌ای برای رشد و افزایش مشتری را از دست داده‌اید. بسیاری از کسب و کارها هنوز هم متوجه اهمیت دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن برای کسب و کار خود نیستند و احتمالاً همین ناآگاهی نسبت به مزایای دیجیتال مارکتینگ باعث شده است که وارد این فضا نشوند.

بازاریابی دیجیتال در حال حاضر مهم‌تر از همیشه است اما معمولاً افراد نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند. پس از گذشت سال‌ها این هنوز یک چالش رایج است زیرا بسیاری از کسب و کارها می‌دانند که امروزه کانال‌های دیجیتال و موبایل چقدر برای جذب و حفظ مشتریان حیاتی هستند، اما یک راهنمای آگاه کنار آنها نیست تا راه درست را به آنها نشان دهد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم و تمام گوشه‌های تاریک آن را برای شما روشن کنیم.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

بازاریابی دیجیتال می‌تواند فرصت‌ها و رشد زیادی را برای کسب و کارها به ارمغان بیاورد. دیجیتال مارکتینگ که اخیراً از همیشه محبوب‌تر شده است، می‌تواند یک ابزار فوق العاده برای ایجاد تحول در کسب و کار باشد؛ زیرا این شیوه بازاریابی باعث برقراری ارتباط و تعاملی موثرتر بین مشتریان و کسب و کارها شده و تقریبا برای همه کسب و کارها جواب می‌دهد.

دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و موارد زیادی را در بر می‌گیرد؛ به عنوان مثل وقتی کاربران شما را در گوگل می‌بینند، احتمالاً نتیجه بهینه سازی سایت یا تبلیغات PPC بوده است؛ یا وقتی در شبکه‌های اجتماعی با محتوای شما مواجه می‌شوند، احتمالاً به این دلیل است که تلاش‌های شما برای تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نتیجه داده است.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها
اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها

خلاصه این که دیجیتال مارکتینگ تنها به معنی سئو یا تبلیغات کلیکی نیست و موارد بسیار زیادی را در بر می‌گیرد؛ ایمیل مارکتینگ، موبایل مارکتینگ، اینستاگرام مارکتینگ، بازاریابی محتوایی و … تنها نمونه‌هایی هستند که زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند و راهکارهای بسیاری را پیشروی شما قرار می‌دهند تا متناسب با کسب و کار خود شیوه مناسب برای بازاریابی را انتخاب کنید.

امروزه اکثر ما زمان زیادی را در پلتفرم‌های مختلف آنلاین هستیم، اطلاعات را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذاریم و تقریبا در هر زمان دلیلی برای آنلاین بودن ما وجود دارد؛ به همین دلیل است هر کسب و کاری به فکر ورود به فضای آنلاین افتاده است و اهمیت دیجیتال مارکتینگ دو چندان شده است.

5 مزیت اصلی دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی:

  • امکان بررسی و آنالیز دقیق
  • مقرون به صرفه
  • سریع بودن
  • تعاملی بودن
  • نرخ بازگشت سرمایه بیشتر

در ادامه به بررسی این ۵ مورد می‌پردازیم:

امکان بررسی و آنالیز دقیق

اکثر ابزار های دیجیتال مارکتینگ به شکلی دقیق امکان بررسی و آنالیز دارند که این قابلیت معمولاً در روش‌های بازاریابی سنتی دیده نمی‌شود؛ به عنوان مثال وقتی شما یک بنر تبلیغاتی در یکی از خیابان‌های شهر نصب می‌کنید، نمی‌توانید متوجه شوید که دقیقاً چند نفر آن را دیده‌اند و چه تعدادی از این افراد به مشتری یا لید تبدیل شده‌اند.

در حالی که وقتی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌شوید و به عنوان مثال سئوی سایت خود را شروع می‌کنید، می‌توانید از طریق ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس تعداد بازدیدهای آن و همه اطلاعاتی که درمورد آن لازم است را به دست آورید. همچنین می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره کل فعالیت‌هایی که کاربران در سایت انجام می‌دهند در اختیار شما قرار می‌دهد.

به عنوان مثال شما می‌خواهید بدانید چند نفر از سایت شما بازدید کرده‌اند، این افراد از چه پلتفرمی وارد سایت شده‌اند، آیا ورودی‌ها از تبلیغات کلیکی بوده‌اند؟ آیا تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی انجام شده باعث ورود این افراد به سایت شده یا این ترافیک حاصل کمپین ایمیل مارکتینگ شما است؟

به کمک دیجیتال مارکتینگ همه این اطلاعات قابل رصد کردن است و می‌توانید کلیه اطلاعات لازم را در طول زمان بررسی و آنالیز کنید و برای بهینه سازی کمپین‌های تبلیغاتی خود از آنها استفاده کنید.

مقرون به صرفه

از اهمیت دیجیتال مارکتینگ میتوان گفت که عرصه بازاریابی را به روی شرکت های کوچک تر و متوسط در سرتاسر جهان باز کرده است و به دلیل مقرون به صرفه بودن، آنها را در رقابت با شرکت‌های بزرگتر قرار داده است. به عنوان مثال هزینه‌ای که برای تبلیغات در اینستاگرام خرج می‌شود، می‌تواند بسیار کمتر از هزینه تبلیغات بنری در خیابان‌های سطح شهر باشد؛ به این ترتیب برندی که شهرت چندانی ندارد می‌تواند با هزینه‌ای کمتر در شبکه‌های اجتماعی محبوب‌تر از یک برند معتبر و بزرگ باشد.

در عین حال می‌توانید با این هزینه به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید و فروش بیشتری را تجربه کنید.

سریع بودن

در دنیای دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید پیام خود را سریع‌تر و به شکلی کارآمدتر به گوش مخاطبان برسانید. وقتی به تبلیغات و بازاریابی سنتی فکر کنید، می‌بینید که این شیوه‌ها زمان زیادی نیاز دارند؛ به عنوان مثال برای تبلیغات چاپی یا بازاریابی میدانی، زمان زیادی برای اجرا کردن و اتمام فرایند بازاریابی لازم است.

در فرایند بازاریابی دیجیتال دیگر لازم نیست شما زمان زیادی را صرف چاپ بروشورها، پخش کردن آنها و سایر دردسرهای بازاریابی سنتی کنید و کلیه فرایندها را می‌توانید با چند کلیک انجام دهید و زمان بیشتری برای برنامه ریزی سایر تبلیغات خود داشته باشید.

تعامل بودن

پویا بودن فضای مجازی و وب یکی از اصلی‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ است؛ همین پویایی باعث تعاملی بودن این محیط شده و آن را به بستری مناسب برای بازاریابی و محبوبیت بین کاربران تبدیل کرده است.

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که اهمیت دیجیتال مارکتینگ را بسیار بیشتر از قبل کرده است، تعاملی است که بین کسب و کارها و کاربران به وجود می‌آورد. این تعامل باعث می‌شود کاربران حس بهتری نسبت به برندها پیدا کنند و همچنین کسب و کارها فرصت بیشتری برای نشان دادن هویت و اعتبار خود به مخاطبان داشته باشند.

نرخ بازگشت سرمایه بیشتر

همان طور که گفتیم هزینه‌ای که صرف تبلیغات در فضای دیجیتال می‌شود بسیار مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و در این پلتفرم‌ها به طیف گسترده‌تری از مخاطبان دسترسی دارید؛ بنابراین نرخ بازگشت سرمایه روش‌های دیجیتال مارکتینگ به شکل قابل توجهی بیشتر از روش‌های سنتی است.

در نهایت اگر هنوز نمی‌دانید باید دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنید، می‌توانید از مشاوره دیجیتال مارکتینگ آژانس‌های معتبری مانند آروند استفاده کنید تا در مسیر خود با یک استراتژی دقیق پیش بروید.

سوالات متداول شما

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها چیست؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند فرصت‌ها و رشد زیادی را برای کسب و کارها به ارمغان بیاورد. همچنین می‌تواند یک ابزار فوق العاده برای ایجاد تحول در کسب و کار باشد؛ زیرا این شیوه بازاریابی باعث برقراری ارتباط و تعاملی موثرتر بین مشتریان و کسب و کارها شده و تقریبا برای همه کسب و کارها جواب می‌دهد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

امکان بررسی و آنالیز دقیق، مقرون به صرفه، سریع بودن، تعاملی بودن و نرخ بازگشت سرمایه بیشتر از مهم‌ترین مزایای دیجیتالی مارکتینگ است.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید