انواع تبلیغات در گوگل؛ راهنمای کامل انتخاب بهترین روش تبلیغات گوگل


همه ما انواع تبلیغات در گوگل را چه در صفحه سرپ و چه در سایت‌های مختلف دیده‌ایم. اگر نمی‌دانید منظورمان چیست، زمانی را تصور کنید که در یک سایت در حال مطالعه مقاله‌ای درباره کاهش وزن هستید و در حاشیه و قسمت‌های دیگر صفحه تبلیغی درباره یک نوع رژیم یا یک روش تغذیه‌ای جدید مشاهده می‌کنید.

یا زمانی که در گوگل در حال جستجوی عبارتی مانند “خرید کفش” هستید، احتمالاً با نتایجی مواجه می‌شوید که کنار آنها عبارت “Ad” مشاهده می‌شود.

همه اینها تبلیغات هوشمند گوگل هستند که به شکل‌های مختلف انتخاب‌ها و تصمیمات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در هر کسب و کاری، زمانی فرا می‌رسد که باید به دنیای تبلیغات پا بگذارد و بهترین استراتژی تبلیغاتی را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کند. شکی نیست که کمپین‌هایی که متمرکزتر و قوی‌تر برنامه‌ریزی می‌شوند، کلیک بیشتری دریافت می‌کنند و لید بیشتری هم تولید می‌کنند؛ در نتیجه احتمال افزایش تعداد مشتریان بیشتر است.اگر نمیدانید لید چیست و چه کاربردی دارد در دانشنامه آروند کامل آن را معرفی کرده ایم.

اگر قصد هزینه کردن برای تبلیغات را دارید، باید آن را در جای درست خرج کنید؛ جایی که بیش از 259 میلیون بازدیدکننده یکتا و 4.8 میلیارد تعامل روزانه دارد! تبلیغات گوگل یکی از پربازده‌ترین روش‌های تبلیغاتی است و پیش از استفاده از آن باید با انواع کمپین‌ها، نحوه نمایش آنها و سیاست قیمت‌گذاری گوگل آشنا باشیم.

انواع تبلیغات در گوگل
انواع تبلیغات در گوگل

گوگل ادز چیست ؟

به زبان ساده، گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که در دسته تبلیغات کلیکی یا PPC قرار می‌گیرد. در این روش، تبلیغ‌دهندگان به ازای هر کلیک یا ایمپرشن (CPM) که دریافت می‌کنند هزینه پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال اگر تبلیغ شما 50 ایمپرشن (یا کلیک) دریافت کند، شما تنها هزینه همان 50 ایمپرشن (یا کلیک) را پرداخت می‌کنید، نه بیشتر و نه کمتر.

استفاده از Google Ads راهی مؤثر برای هدایت مشتریان مناسب به سمت کسب و کار شما است؛ به عبارت دیگر، یکی از بهترین راه‌ها برای جذب لیدهای باکیفیت استفاده از این سرویس تبلیغاتی است. به کمک گوگل ادز می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید، مشتریان بیشتری پیدا کنید یا بازدید از فروشگاه خود را بیشتر کنید. همه چیز به استراتژی و اهداف کمپین تبلیغاتی شما بستگی دارد.

تبلیغات گوگل به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات خود را در زمان مناسب، با دستگاه مورد نظرتان (موبایل، دسکتاپ یا تبلت) برای مخاطبان هدف خود به اشتراک بگذارید. به این ترتیب کاربران زمانی تبلیغات شما را می‌بینند که به دنبال خدماتی مشابه خدمات شما هستند و از این طریق یک فرایند هوشمندانه برای Lead Generation اتفاق می‌افتد.

با گذشت زمان گوگل ادز به شما کمک می‌کند کمپین‌ها و نتایج تبلیغات خود را آنالیز کنید و بهبود ببخشید تا نتایج بهتری از آنها به دست آورید و روز به روز تبلیغات بهتری را برنامه‌ریزی کنید.

نکته: تبلیغات این پلتفرم می‌تواند در سایر کانال‌های این شبکه نیز منتشر شود؛ از جمله YouTube و Google Display Network.

علاوه بر مواردی که گفتیم، شما می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود در سیستم Google Ads را با توجه به بودجه و اندازه کسب و کار خود تنظیم کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد بودجه دلخواه خود را صرف تبلیغات کنید یا در هر زمان و هر مرحله از کسب و کارتان، تبلیغات را متوقف کنید.

آیا تبلیغات گوگل واقعاً مؤثر است؟

با توجه به این که ما در ایران زندگی می‌کنیم و هزینه تبلیغات گوگل باید دلاری پرداخت شوند، ممکن است این سؤال برای بسیاری از افراد ایجاد شود که آیا این روش ارزش هزینه کردن را دارد یا نه؟ همچنین ممکن است درمورد نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات به روش گوگل کنجکاو باشید. برای پاسخ دادن به این سؤال، ابتدا آمارهای زیر را به شما ارائه می‌کنیم، سپس آنها را تحلیل می‌کنیم.

تبلیغات گوگل دارای نرخ کلیک نزدیک به 8 درصد است.
تبلیغات نمایشی هر ماه 180 میلیون بار نمایش داده می‌شوند.
کاربرانی که آماده خرید هستند، 65 درصد کلیک روی تبلیغات گوگل را تشکیل می‌دهند.
43 درصد مشتریان خدمات و محصولاتی را می‌خرند که آن را در تبلیغات یوتیوب مشاهده کرده‌اند.

با توجه به آماری که به آنها اشاره کردیم، نشان می‌دهد که تبلیغات گوگل واقعاً یک راهکار مؤثر برای انجام تبلیغات موفق است. به شرطی که تبلیغات به خوبی بهینه‌سازی شوند، می‌توانند یک کمپین بازاریابی مؤثر با نرخ بازگشت سرمایه بالا ایجاد کنند.

به طور کلی اهداف تبلیغاتی شامل موارد زیر است:

افزایش فروش
افزایش ترافیک سایت
افزایش لیدها
افزایش آگاهی از برند
افزایش نصب اپلیکیشن

با توجه به این که هدف شما از تبلیغات کدام یک از موارد بالا است، باید کمپین خود را بهینه‌سازی کنید تا یک کمپین تبلیغاتی مؤثر در پلتفرم گوگل ادز داشته باشید.

انواع تبلیغات در گوگل

تبلیغات در گوگل انواع مختلفی دارد و تنها محدود به تبلیغات در صفحه سرپ نمی‌شود. با توجه به اهداف بازاریابی خود می‌توانید بستر مناسب برای تبلیغات را انتخاب کنید.
تبلیغات ویدئویی گوگل

یکی از بهترین روش‌ها برای برندسازی، تبلیغات ویدئویی است. تبلیغات ویدئویی گوگل در پلتفرم یوتیوب منتشر می‌شود که روزانه میلیون‌ها کاربر از آن استفاده می‌کنند. با قدم گذاشتن به دنیای تبلیغات ویدئویی، تعداد بیشتری از کاربران با نام برند شما آشنا می‌شوند و شعار برند شما در ذهن آنها ماندگار می‌شود.

In-stream video ads: نوعی تبلیغ پرکاربرد جهان در حال حاضر این تبلیغ است. در این نوع تبلیغ ویدئوهای تبلیغی شما قبل یا بعد و با در حین ویدئو نمایش داده می‌شوند.
Outstream video ads: این تبلیغات بر خلاف تبلیغات بالا وابسته به یک ویدئوی دیگر نیست بلکه خود به صورت ویدئویی مجزا نمایش داده می‌شود.

تبلیغات نمایشی گوگل

تبلیغات نمایشی در هر زمانی که کاربر در حال وب گردی است قابل نمایش است. مثلاً زمانی که کاربر در حال چک کردن ایمیل خود در پلتفرم جیمیل، دیدن یک ویدئو در یوتیوب یا گشتن در یک سایت است، این تبلیغات به او نمایش داده می‌شود.

بستر نمایش تبلیغات نمایشی یا Display Ads سایت‌هایی است که به گوگل ادوردز اجازه پخش تبلیغات گوگل روی وب‌سایت خود را داده‌اند.
تبلیغات خرید یا Shopping campaign

تبلیغات خرید یکی از قابلیت‌های کاربردی گوگل برای فروش محصولات به صورت آنلاین است. بر اساس عبارت جستجوی کاربر، محصولات مرتبط به همراه تصویر و قیمت بالای نتایج ارگانیک به کاربر نمایش داده می‌شود.

با استفاده از تبلیغات فروشگاهی می‌توانید تک تک محصولات خود را تبلیغ کنید و مجبور نیستید به ازای کلمه کلیدی بودجه را تنظیم کنید.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تبلیغات شاپینگ در گوگل این است که قیمت محصولات شما را به صورت مقایسه‌ای با قیمت سایر محصولات نمایش می‌دهد و این خود باعث می‌شود اگر قیمت محصولاتتان مناسب است، کاربر به سادگی متوجه این برتری شود.

تبلیغات نصب اپلیکیشن در گوگل

زمانی که یک اپلیکیشن برای کسب و کار خود می‌سازید، برای جذب کاربران بیشتر و افزایش تعداد نصب آن، لازم است تبلیغاتی را برای آن انجام دهید. تبلیغات اپلیکیشن گوگل به شما کمک می‌کند تا تبلیغات خود را در طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها نمایش دهید.

تبلیغات جستجوی گوگل

تبلیغات جستجوی گوگل یکی از پرکاربردترین روش‌های تبلیغات است که معمولاً در کنار سئو به خوبی جواب می‌دهد. این روش یکی از محبوب‌ترین انواع تبلیغات برای کارشناسان سئو است؛ زیرا تأثیر زیادی در افزایش ترافیک سایت و قرار گرفتن در میان 10 نتیجه اول گوگل دارد.

استراتژی‌ های مناقصه تبلیغات گوگل

شیوه قیمت گذاری تبلیغات در گوگل به شکل مناقصه‌ای است؛ یعنی بین هزاران تبلیغ دهنده‌ای که برای نمایش هر یک از انواع تبلیغات اقدام می‌کنند، مزایده‌ای مجازی برگزار می‌شود که طی آن هر کس قیمت بالاتر و محتوای مناسب‌تری ارائه داده باشد، در اولویت قرار می‌گیرد.

در ادامه به بررسی استراتژی‌های قیمت‌گذاری تبلیغات گوگل می‌پردازیم.

هنگامی که کمپین تبلیغاتی خود را راه‌اندازی کردید، وقت آن است که مناقصه را شروع کنید. به یاد داشته باشید، امکان نمایش تبلیغات شما برای رتبه بندی در بین تبلیغات گوگل به نحوه پیشنهاد قیمت شما بستگی دارد. در حالی که مبلغ پیشنهاد شما به بودجه و اهداف شما بستگی دارد، چند استراتژی پیشنهادی هم وجود دارد که باید هنگام راه‌اندازی کمپین‌های پولی خود از آنها آگاه باشید.
تعیین قیمت خودکار در مقایسه با تعیین قیمت دلخواه

برای تعیین قیمت کلمات کلیدی در مناقصه گوگل دو روش وجود دارد؛ تعیین قیمت اتوماتیک و تعیین به صورت دلخواه.

مناقصه خودکار به گوگل اجازه می‌دهد قیمت پیشنهادی را بر اساس میزان رقابت و قیمت تعیین شده توسط رقبا تنظیم کند. در این روش شما همچنان می‌توانید حداکثر بودجه مورد نظرتان را تعیین کنید. گوگل در محدوده قیمتی که شما تعیین کرده‌اید کار می‌کند و قیمت را به نحوی پیشنهاد می‌دهد که شما فرصت برنده شدن در مناقصه را داشته باشید.

در مقابل این روش، تعیین قیمت مناقصه با تنظیمات دستی وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد که مبلغ پیشنهادی برای گروه‌های تبلیغ و کلمات کلیدی خود را تعیین کند. به کمک این روش شما شانس کاهش هزینه‌های تبلیغات کم‌بازده را خواهید داشت.

پرداخت هزینه به ازای جذب کاربر

اگر ایده صرف پول برای تبدیل کاربران به لید برای شما جذاب نیست، می‌توانید به جای آن یک CPA تنظیم کنید و تنها زمانی هزینه پرداخت کنید که کاربر به مشتری تبدیل شده باشد. گرچه این استراتژی مناقصه ممکن است هزینه بیشتری نسبت به سایر انواع مناقصه داشته باشد اما در عوض می‌توانید اطمینان داشته باشید که هزینه پرداختی ما در ازای جذب مشتری است، نه لیدهایی که شاید به مشتری تبدیل نشوند!

سوالات متداول شما

گوگل ادز چیست؟

به زبان ساده، گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که در دسته تبلیغات کلیکی یا PPC قرار می‌گیرد. در این روش، تبلیغ‌دهندگان به ازای هر کلیک یا ایمپرشن (CPM) که دریافت می‌کنند هزینه پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال اگر تبلیغ شما 50 ایمپرشن (یا کلیک) دریافت کند، شما تنها هزینه همان 50 ایمپرشن (یا کلیک) را پرداخت می‌کنید، نه بیشتر و نه کمتر.

هدف تبلیغات در گوگل چیست؟

افزایش فروش، افزایش ترافیک سایت، افزایش لیدها، افزایش آگاهی از برند، افزایش نصب اپلیکیشن

انواع تبلیغات در گوگل شامل چه مواردی میشود؟

تبلیغات ویدئویی گوگل _ تبلیغات نمایشی گوگل _ تبلیغات خرید یا Shopping campaign _ تبلیغات نصب اپلیکیشن _ تبلیغات جستجوی گوگل

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید