افیلیت مارکتینگ چیست + انواع افیلیت مارکتینگ


تا حدود بیست سال پیش، کسب و کارها هر سال هزاران دلار برای تبلیغات رادیویی، تلویزیونی یا چاپی خرج می‌کردند به این امید که برندشان رشد کند. گرچه این هزینه‌های آنها را امیدوار می‌کرد که رشد زیادی را در کسب و کارشان مشاهده کنند اما واقعیت این بود که رشد برای آنها از طریق تبلیغات سنتی بسیار دشوار بود. در مقابل افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing) به عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی اینترنتی ظاهر شد و سودآوری کسب و کارها را چندین برابر کرد.

در این مقاله از آروند به شما می‌گوییم افیلیت مارکتینگ چیست و سیستم کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ چگونه است. با ما همراه باشید.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ یک مدل تبلیغاتی است که در آن یک شرکت به ناشران شخص ثالث برای ایجاد ترافیک یا لیدهایی که برای محصولات و خدمات شرکت ایجاد می‌کنند، کمیسیون یا پورسانت می دهد. ناشران شخص ثالث شرکت های وابسته هستند و حق کمیسیون آنها را تشویق می کند تا راه هایی برای تبلیغ شرکت بیابند.

اینترنت برجستگی بازاریابی وابسته را افزایش داده است. آمازون (AMZN) با ایجاد یک برنامه افیلیت مارکتینگ، این عمل را رایج کرد که به موجب آن وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌نویسان لینک‌هایی به صفحه آمازون برای محصول بررسی شده یا مورد بحث قرار می‌دهند تا در هنگام خرید، هزینه‌های تبلیغات را دریافت کنند.

از این نظر، بازاریابی وابسته یا affiliate marketing اساساً یک برنامه بازاریابی با پرداخت به ازای عملکرد است که در آن عمل فروش در یک شبکه گسترده برون سپاری می شود. شرکتی که یک برنامه افیلیت مارکتینگ را اجرا می‌کند می‌تواند لینک‌هایی را که سرنخ‌ها را به ایجاد می‌کنند ردیابی کند و از طریق تجزیه و تحلیل داخلی، ببیند چه تعداد از آنها به فروش تبدیل می‌شوند.

به زبان ساده‌تر، بازاریابی وابسته فرآیندی است که از طریق آن یک شرکت وابسته برای بازاریابی محصولات شخص یا شرکت دیگری کمیسیون دریافت می کند. شرکت وابسته یا افیلیت به سادگی محصولی را جستجو می کند که می‌خواهد یا کاربرانش خواهان آن هستند، سپس آن محصول را تبلیغ می کند و از هر فروش که انجام می دهد، بخشی از سود شرکت اصلی را به دست می آورد.فروش از طریق لینک های وابسته از یک وب سایت به وب سایت دیگر ردیابی می شود.

افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ

تاثیر افیلیت مارکتینگ بر افزایش فروش:

افیلیت مارکتینگ راهی عالی برای افزایش فروش و ایجاد درآمد آنلاین قابل توجه است. روی آوردن به سمت تاکتیک های بازاریابی نه چندان سنتی که هم برای برندها و هم برای بازاریابان وابسته بسیار مفید است، مطمئنا نتیجه بخش خواهد بود. در واقع، هزینه های بازاریابی وابسته در آمریکا از 5.4 میلیارد دلار در سال 2017 به 8.2 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته است.

از آنجایی که بازاریابی وابسته با توزیع مسئولیت‌های بازاریابی محصول بین طرفین کار می‌کند، از توانایی‌های افراد مختلف برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی مؤثرتر استفاده می‌کند و در عین حال سهمی از سود را برای مشارکت‌کنندگان فراهم می‌کند.

برای ساخت این اثر، سه طرف مختلف باید درگیر شوند:

فروشنده و سازندگان محصول: فروشنده می‌تواند یک شرکت بزرگ یا تولید کننده و حتی خرده فروشی باشد. علاوه بر این محصول ممکن است یک محصول فیزیکی یا خدماتی باشد. فروشنده نیازی به مشارکت فعال در بازاریابی ندارد، اما ممکن است تبلیغ کننده باشد و از تقسیم درآمد مرتبط با بازاریابی افیلیت سود ببرد.
افیلیت یا تبلیغ کننده: افیلیت یا تبلیغ کننده می تواند یک فرد یا شرکت باشد که محصول فروشنده را به شیوه ای جذاب برای مصرف کنندگان بالقوه بازاریابی می کند. به عبارت دیگر، شرکت افیلیت یا وابسته، محصول را تبلیغ می کند تا مصرف کنندگان را متقاعد کند که برای آنها ارزشمند یا مفید است تا محصول را خریداری کنند. اگر مصرف کننده در نهایت محصول را بخرد، افیلیت یا تبلیغ کننده بخشی از درآمد حاصل را دریافت می کند.

شرکت‌های افیلیت معمولاً مخاطبان بسیار خاصی دارند که برای آنها بازاریابی می‌کنند و عموماً به علایق آن مخاطبان پایبند هستند. این یک جایگاه مشخص یا برند خاص ایجاد می کند که به افیلیت‌ها کمک می کند تا مشتریانی را جذب کنند که به احتمال زیاد در اثر تبلیغات خرید می کنند.

مصرف کننده یا مشتری: برای اینکه سیستم افیلیت مارکتینگ کار کند، باید فروش وجود داشته باشد و مصرف کننده یا مشتری کسی است که باعث تحقق آن می شود. افیلیت که می‌تواند یک شخص یا شرکت باشد، محصول/خدمت را از طریق کانال‌های لازم، چه شبکه‌های اجتماعی، یک وبلاگ یا یک ویدیوی یوتیوب، برای مصرف کنندگان بازاریابی خواهد کرد و اگر مصرف کننده آن محصول را ارزشمند یا مفید بداند، برای خرید اقدام می‌کند.

اگر مشتری کالا را بخرد، بخش افیلیت قسمتی از درآمد حاصل را دریافت می‌کند.

به خاطر داشته باشید که مشتری باید آگاه باشد که شما به عنوان افیلیت، از فروش محصول کمیسیون دریافت می کنید. سلب مسئولیتی مانند «محصولاتی که قرار است در این ویدیو استفاده کنم توسط شرکت X به من داده شده است» به بینندگان شما اطلاعاتی را که نیاز دارند می دهد و به آنها اجازه می دهد درباره خرید یا عدم خرید محصول تصمیمی آگاهانه بگیرند.

انواع افیلیت مارکتینگ:

افیلیت مارکتینگ انواع مختلفی دارد که بر اساس نحوه اجرا و عملکرد دسته بندی می‌شوند که به صورت زیر است:

افیلیت مارکتینگ غیر وابسته (Unattached affiliate marketing)
افیلیت مارکتینگ وابسته (Related Affiliate Marketing‌)
افیلیت مارکتینگ درگیرشونده (involved affiliate marketing)

ساده‌ترین روش اجرایی افیلیت مارکتینگ، روش غیر وابسته است که اغلب به صورت تبلیغات PPC هست؛ به عبارت دیگر پرداخت به ازای کلیک انجام می‌شود. این روش برای زمانی است که شما هیچ اختیاری در حوزه محصولی که تبلیغ می کنید ندارید و هیچ ارتباطی بین شما و مشتری وجود ندارد. اغلب شما کمپین های تبلیغاتی کلیکی (PPC) را با لینک افیلیت خود اجرا می کنید و امیدوارید که مردم روی آن کلیک کنند، محصول را بخرند و شما کمیسیون دریافت کنید.

افیلیت مارکتینگ غیروابسته جذاب است زیرا شما نیازی به انجام هیچ کاری ندارید؛ لازم نیست سایت داشته باشید، بلاگ راه اندازی کنید یا کار خاصی انجام دهید.

در افیلیت مارکتینگ وابسته افیلیت مارکتر با مشتری در ارتباط است و تبلیغ کننده از طریق وبلاگ، پادکست و شبکه‌های اجتماعی و … فعالیت می‌کند. در این روش فروشنده باید با تولید محتوا درباره محصول یا خدمات اعتماد مشتریان را جلب کرده و آنها را به سمت خررید سوق دهد.

در این روش باید محصولاتی انتخاب شوند که مرتبط با زمینه کاری تبلیغ کننده است.

افیلیت مارکتینگ درگیرشونده بسیار شبیه به روش کار بسیاری از بلاگرها است. حتما دیده‌اید که برخی از بلاگرها تنها محصولاتی را تبلیغ می‌کنند که آن را تست کرده یا از آن راضی بوده‌اند. در این روش افیلیت مارکتینگ نیز تبلیغ کننده کاملا بر چیزی که تبلیغ می‌کند آگاه است و آن را نقد و بررسی می‌کند.

این روش محبوبیت بیشتری بین مشتریان خواهد داشت زیرا دیدگاه ها و تبلیغات آن صادقانه‌تر خواهد بود.

مزایای افیلیت مارکتینگ

اجرای آسان
ریسک کم
مقیاس پذیری آسان
هزینه راه اندازی کم

معایب افیلیت مارکتینگ

جذب و ایجاد ترافیک ممکن است زمان ببرد.
این امکان وجود دارد که سیستم های ردیابی ضعیف فروش شما را به درستی تشخیص ندهند که در نتیجه شما سودتان را از دست می‌دهید.
ممکن است یک شرکت به تعهدات خود عمل نکند و پرداختی صورت نگیرد.
رقابت بالا
مشتری در نهایت برای شما نیست و خواهان محصول و خدمات فروشنده اصلی است.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید