مهم ترین فاکتورهایی که در سئو 2023 باید رعایت کنیم


مقدمه

مطابق با آمار، در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 600 میلیون وب سایت در فضای اینترنت وجود دارد که تنها 15% از آن‌ها در حال فعالیت هستند. در نتیجه وبسمتران و سئوکاران باید توجه داشته باشند که در مسیر ساده‌ای قرار ندارند و رقابت سختی در پیش خواهد بود. کاربران وب نیز با حجم عظیمی از اطلاعات روبه‌رو بوده و از میان این اطلاعات، به دنبال بهترین هستند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. البته استراتژی‌های گوگل هم در انتخاب محتوا می‌توانند کمک‌کننده باشد. پس صاحبان وب سایت‌ها در سئو 2023 باید علاوه بر کاربران، گوگل را نیز از خود راضی نگه دارند.

به ادعای گوگل، بیش از 200 فاکتور برای رتبه‌بندی سایت‌ها وجود دارد که از آن‌ها برای پایش وب سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند. هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌داند این فاکتورها چه هستند ولی در این مقاله مهم‌ترین فاکتورها برای سئو سایت و رتبه‌بندی آن در گوگل معرفی خواهد شد. بر همین اساس می‌توان سایتی را طراحی کرد که مورد پسند گوگل باشد و در صفحه اول جستجو قرار گیرد.

فاکتورهای مهم گوگل در سئو 2023

سئو سایت 2023 به سه بخش زیر تقسیم می‌شود؛

  • On Page SEO یا سئوی داخلی: در این نوع سئو، کلمات کلیدی، کیفیت محتوای سایت و همچنین لینکدهی داخلی بین صفحات مورد بررسی قرار می‌گیرد. تحقیق کلمات کلیدی می‌توان در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد.
  • Off Page SEO یا سئو عوامل خارجی: این موارد مربوط به عوامل خارجی سایت مانند بک لینک‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده و در جایی غیر از سایت مورد نظر اندازه‌گیری می‌شوند.
  • فاکتورهای رتبه‌بندی فنی یا Technical: این نوع فاکتورها نیز در سایت مورد نظر اندازه‌گیری شده و به موارد فنی نظیر سرعت سایت یا کدهای آن مربوط هستند.

در ادامه مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای سئو سایت گفته شده که وبمستران و سئوکاران باید به آن‌ها تسلط کافی داشته باشند؛

فاکتورهای مهم گوگل در سئو 2023
فاکتورهای مهم گوگل در سئو 2023

1. تولید محتوا با کیفیت بالا در سئو 2023

سئو بدون محتوا مشابه یک جهان بدون اکسیژن است. محتوای مناسب و باکیفیت موجب جلب توجه سایت شده و ربات‌ها گوگل، سایت را به درستی در رتبه‌بندی صفحات قرار می‌دهند. گوگل همچنین کیفیت محتوا را بررسی کرده و با در نظر گرفتن سئوی داخلی صفحات مانند لینک‌سازی، چگالی کلمات کلیدی و غیره این رتبه‌بندی را انجام می‌دهد. نکته بسیار مهمی نیز در این رابطه وجود دارد که بسیاری از سئوکاران از آن غافل می‌شوند، نوع نوشتن محتوا برای کاربر است.

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا بر این باورند که محتوا را برای ربات‌های گوگل بهینه کنند تا رتبه خوبی عاید سایت شود. اما این باور کاملاً اشتباه است زیرا نباید محتوا برای ربات‌ها نوشته شود و پر کلمات کلیدی باشد. گوگل در سئو 2023 توجه بیشتری به کاربران داشته و اولویت خود را رضایت کاربر قرار می‌دهد. بنابراین باید محتواهایی که درون سایت قرار می‌گیرند، بر اساس علایق کاربران بوده و رضایت آن‌ها را جلب کند. به طور کلی یک محتوای کاربرپسند، ساختار جذابی داشته و به سوالات متداول کاربران پاسخ می‌دهد. همچنین اطلاعات مهمی را نیز در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

·      استفاده صحیح از کلمات کلیدی

همانطور که اشاره شد، باید در میزان استفاده از کلمه کلیدی دقت کرده و مقدار استفاده از آن را رعایت کرد. در متن‌ها باید باید از هدینگ استفاده کرده و مهم‌ترین هدینگ، همان تیتر اولیه یا عنوان محتوا است. توصیه می‌شود در تیتر اصلی، از کلمه کلیدی استفاده شود تا گوگل بهتر بتواند کلمه کلیدی محتوا را پیدا کند و آن را بشناسد.

2. فاکتور سئو 2023: دریافت بک لینک‌های مفید

بک لینک‌ها یکی از عوامل مهم در سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها بوده و همین امر دلیل اصلی قرارگیری این مورد در لیست فاکتورهای مهم است. بک لینک در واقع به لینکی گفته می‌شود که از سایت دیگر به سایت مورد نظر داده خواهد شد، اما باید توجه داشت که همه بک لینک‌ها مفید نیستند. پیوندهایی که به سایت مورد نظر اشاره می‌کنند، یک علامت اعتماد به گوگل هستند و باید توجه داشت که پیوندهای مفید تنها این ویژگی را دارند. همین اعتماد موجب می‌شود تا گوگل، سایت مورد نظر را به عنوان مرجع در حوزه کاری مشخص در نظر بگیرد.

یکی از مهم‌ترین توانایی‌های یک سئوکار در سئو 2023، مهارت شناخت بک لینک مناسب و باکیفیت از بک لینک‌های سمی و مضر است. بک لینک‌های سمی، تأثیر منفی زیادی بر روی سایت داشته و نکات مثبتی که تا کنون گوگل از سایت مورد نظر دریافت کرده را از بین می‌برند. اغلب سایت‌ها و وبمستران به تعداد بک لینک‌های دریافتی توجه می‌کنند، این در حالی است که گوگل بر روی کیفیت بک لینک‌ها تمرکز دارد. این بدان معنا خواهد بود که اگر یک سایت از مرزعه بک لینک اقدام به گرفتن لینک کند، به سئو سایت آسیب جدی وارد می‌شود. مزرعه لینک همان سایت‌هایی هستند که اقدام به فروش لینک کرده و گوگل با به روزرسانی خود می‌تواند متوجه کیفیت بک لینک شود.

3. امنیت دامنه یا پروتکل https

از دیگر مواردی که در لیست فاکتورهایی که باید در سئو رعایت شوند، قرار می‌گیرد، پروتکل امنیتی https است. این نوع پروتکل به یک مورد بسیار عالی تبدیل شده بود و تا چند وقت گذشته جزو فاکتورهای مهم و اولیه به شمار نمی‌رفت. تا اینکه گوگل با اختصاص یک بخش مخصوص در سرچ کنسول خود با عنوان https عنوان کرد که این پروتکل امنیتی بسیار مهم بوده و به یکی از فاکتورهای مهم سئو 2022 تبدیل شده است. گوگل برای افزایش امنیت کاربران، از مدیران سایت‌ها می‌خواهد که گواهینامه ssl را برای سایت‌های خود خریداری کرده و در این حالت دیگر سایت با http باز نمی‌شود، بلکه با https باز می‌شود. این عامل موجب افزایش امنیت سایت خواهد شد. سایت‌هایی که یک علامت سبز رنگ پشت آدرسشان دارند، در واقع یعنی دارای همان پروتکل امنیتی ssl هستند.

4. موبایل فرندلی بودن و رسپانسیو بودن سایت

موبایل فرندلی بودن یک سایت از هرچیزی برای آن مهم‌تر و واجب‌تر است. گوگل مدت زیادی است که گفته است که سایت‌های خود را برای حالت موبایلی آماده کنید و در Google Search Console اخطار mobile-first indexing را ارسال خواهد کرد، ولی اغلب مدیران سایت‌ها به این مورد توجهی ندارند و تنها به نسخه دسکتاپ اهمیت می‌دهند. به همین دلیل گوگل نیز رتبه سایت را کاهش خواهد داد. پس بهترین کار برای رفع این موضوع، طراحی و همگام‌سازی نسخه سایت با موبایل است. به طور کلی رسپانسیو بودن موبایل فرندلی بودن بدان معنا است که سایت در موبایل نیز به خوبی نمایش داده شود.

5. ساختار وب سایت و تجربه کاربری از فاکتورهای سئو 2023

عامل موثر دیگری که بر روی سئو 2023 تأثیر دارد، ساختار سایت است. معماری وب سایت از نظر نمایه‌سازی برای گوگل بسیار اهمیت دارد. دیگر داشتن یک ظاهر گرافیکی جذاب برای درگیر شدن کاربر کافی نبوده و باید اقدام به بهبود تجربه کاربری یا CX سایت نمود. سایت‌های بسیاری هستند که ظاهر یا UI جذابی دارند اما در نتایج جستجوی گوگل از جایگاه خوبی برخوردار نیستند. در مقابل اما سایت‌ها با ظاهر متوسط در رتبه یک یا دو جستجوهای گوگل قرار می‌گیرند. در واقع یکی از عواملی که موجب چنین امری شده، تجربه کاربری است. گوگل به خوبی متوجه شده که تجربه کاربری به ظاهر سایت ارجحیت داشته و سایت‌هایی که CX خوبی دارند را در اولویت قرار می‌دهد.

مواردی که در بخش ساختار وب سایت رعایت می‌شوند، به ربات‌های گوگل این اجازه را می‌دهند که به راحتی وب سایت و صفحات مورد نظر را پیدا کنند. برای بهبود ساختار یک سایت می‌توان با ایجاد نقشه سایت در وردپرس شروع کرد. نقشه سایت شامل تمامی صفحات مهمی است که لازم است موتور جستجو گوگل در مورد وجود آن‌ها اطلاع داشته باشد. در این حالت، ربات‌ها به راحتی در وب سایت مورد نظر حرکت کرده و محتوای جدید را کشف می‌کنند.

یک روش دیگر برای بهبود ساختار وب سایت و کمک به گوگل برای ایندکس کردن سایت، بهینه‌سازی فایل‌های robots.txt در وردپرس است. این نوع فایل‌ها می‌توانند مسیر را برای ربات‌های گوگل ترسیم کرده و به آن‌ها بگوید که چگونه باید سایت را شناسایی و ایندکس کنند. به عبارتی با وجود فایل‌های robots.txt، ربات‌های جستجوی گوگل می‌فهمند که باید به کدام صفحات وارد شده و کدام صفحات را باید نادیده بگیرند.

6. تأثیر سرعت سایت در سئوی 2023

از میان فاکتورهای بی‌شمار گوگل در سئو 2023 برای رتبه‌بندی وب سایت‌ها، سرعت سایت از جایگاه مهمی برخوردار است، زیرا در سال 2021، گوگل سرعت بارگذاری سایت را در بخشی از Core Web Vitals قرار داده است. در واقع سرعت لود شدن وب سایت‌ها به علت درگیری مستقیم با تجربه کاربری بر روی سرعت بارگذاری تأثیر دارد، در نتیجه می‌توان با بهبود سرعت سایت، به CX نیز کمک کند.

در واقع هدف از بهینه‌سازی سرعت وب سایت‌ها، رقابت بر سر میلی ثانیه نیست اما می‌تواند از نظر گوگل بسیار مهم باشد. وب سایت‌هایی که سرعت بارگذاری پایینی دارند، هرگز نمی‌توانند در کلمات کلیدی پرکشش جایگاه خوبی کسب کرده و در این زمینه رقابت کنند. سرعت سایت می‌تواند بر روی ربات‌های گوگل و بودجه کروال سایت تأثیر بگذارد. در نهایت دیگر ربات‌های گوگل به سایت مورد نظر وارد نشده و این می‌تواند یک فاجعه بزرگ باشد.

7. چند رسانه‌ای بودن سایت در سئو 2023

چند رسانه‌ای بودن در سئو سایت‌ها بسیار اهمیت دارد. قرار دادن ویدئو می‌تواند رتبه سایت را درجستجوی گوگل بهبود بخشد. در واقع توصیه می‌شود مطالبی را که قرار است در سایت گذاشته شود، به صورت ویدئو باشد. این عمل می‌تواند مطلب را منحصر به فرد نشان دهد. همچنین در بخش Google Images نشان داده می‌شود که بخشی از سئوی سایت مربوط به تصاویر موجود در آن است. هر تصویر که در وب سایت قرار دارد دارای یک فیلد با عنوان متن جایگزین بوده و به آن تگ alt نیز می‌گویند. این نوع متن‌ها چندین هدف را دنبال می‌کنند که شامل موارد زیر است؛

  • سایت مورد نظر برای کاربران کم بینا که برای حضور در اینترنت به صفحه‌خوان‌ها متکی هستند، قابل خواندن بوده و مناسب است.
  • در صورتی که تصاویر به دلایل مختلف در صفحه لود نشود، این متن می‌تواند نوع تصویر را مشخص کرده و به عنوان جایگزین به جای آن نمایش داده می‌شود.
  • حضور متن‌ها در کنار تصاویر به موتور جستجو کمک می‌کند تا نوع تصویر را درک کرده و آن را به درستی فهرست کند.

در نتیجه اگر تصاویر و متن‌های جایگزین آن‌ها به درستی بهینه‌سازی شوند، می‌توانند تصاویر سایت را در صفحه اول نتایج قرار دهند.

8. زمان توقف کاربران در سایت مورد نظر

وبمستران برای سئو 2023، باید به سایت خود نگاهی بیندازند که چقدر سایت برای کاربران جذابیت دارد و تا چه مدت می‌تواند کاربر را در سایت نگه دارد. اولین موردی که می‌تواند موجب جذب کاربران شود، گرافیک سایت و منحصر به فرد بودن آن است. در واقع هرچقدر که یک وب سایت بتواند کاربران را در صفحات خود نگه دارد، رتبه بهتری از گوگل دریافت می‌کند.

9. اسکیما یک فاکتور مناسب در سئو 2023

اسکیماها می‌توانند در نتایج گوگل تأثیر داشته و موجب جایگاه بهتر سایت در رتبه‌بندی شوند. همچنین موجب افزایش کلیک بیشتر توسط سایت خواهند شد. به دلیل همین موارد، اسکیماها در لیست فاکتورهای اصلی سئو در سال 2023 قرار می‌گیرند. اسکیماها در واقع همان کارت ویزیت سایت بوده و به کاربران کمک‌ می‌کند تا بدانند که محتوا در اصل در چه مورد است. این مورد می‌تواند در نرخ ctr سایت نیز تأثیرگذار باشد. مطابق با آمار گوگل، با اضافه شدن اسکیماها به سایت، رتبه آن تا 4 رتبه در نتایج بالاتر می‌رود.

10. کروال کردن یا قابلیت خزیدن سایت

ربات‌های گوگل به طور دائم و منظم در حال ورود به وب سایت‌ها و خزیدن در آن‌ها هستند تا محتوای جدید پیدا کنند. همین امر موجب بیشتر دیده شدن وب سایت‌ها و بهبود سئو 2022 می‌شود. اما سایت‌هایی که به هر نحوی مانع از خزیدن یا کروال کردن ربات‌ها، دیگر امکان استفاده از این مزیت را نخواهند داشت. در نتیجه وبمستران باید از قابلیت خزیدن در سایت مطمئن شوند.

  1. فاکتور Core Web Vitals

در سال 2021، گوگل یک فاکتور جدید به لیست رتبه‌بندی خود اضافه کرد که با نام Core Web Vitals شناخته می‌شود. این فاکتور در واقع یکی از ابزارهای سنجش تجزبه کاربر از صفحه است. Core Web Vitals، تجربیات کاربران در صفحه سایت را بررسی کرده و پارامترهای زیر را شامل می‌شود؛

  • LCP: مدت زمان بارگیری عناصر قابل مشاهده در یک صفحه را نشان می‌دهد.
  • FID: مدت زمانی که طول می‌کشد تا صفحه سایت با اولین کلیک یا ضربه را ثبت کند، چقدر است؟
  • CLS: امکان جابجایی المان‌های صفحه را با بارگذاری تدریجی نشان خواهد داد.

باید توجه داشت که می‌توان Core Web Vitals یک سایت را از طریق کوچک‌سازی کدها، فشرده کردن تصاویر و بهبود موارد فنی دیگر، بهبود بخشیده و بهینه‌سازی کرد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید