طراحی رابط کاربری

شاید شما هم با این جمله موافق باشید که محتوا پادشاه دنیای مجازی است و باید آن را به بهترین نحو ممکن ایجاد کرد. نکته بسیار مهمی که ما می‌خواهیم در این مطلب به آن اشاره کنیم این است که این پادشاه را چگونه باید در فضای مورد نظر منتشر کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید با User Interface به طور کامل آشنا شوید. منظور از Interface رابط یک سازوکار است که تعامل میان دو سیستم را ارائه می‌دهد. بنابراین User Interface یک رابطی است که تعاملات کاربر و سیستم را طراحی و مدیریت می‌کند.

این رابط به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود که یکی توسط برنامه‌نویس‌ها انجام می‌شود و فقط رابط کاربری متنی می‌باشد که با علامت اختصاری CLI نشان داده می‌شود. دسته دوم که علامت اختصاری GUI دارد، رابط کاربری گرافیکی است که به نحوه ارائه تصاویر، منوها، تصاویر و … تمرکز دارد.

طراحی رابط کاربری بر زیباتر کردن گزینه‌ها و اینکه از ترفندی استفاده شود تا کاربر با مشاهده آن رغبت به کلیک و یا خواندن مطلب داشته باشد. این طراحی کار ساده‌ای نیست و توسط افراد متخصص انجام می‌شود تا ارتباط بین سیستم و کاربر را به بهترین شکل برقرار کند.

ui design min

فهرست موضوعی

تفاوت طراحی رابط کاربری، تجربه کاربری و طراحی گرافیک

این روزها شاید برخی از حرفه‌ها آنقدر به هم گره خورده‌اند که تفکیک آنها برای مردم کار دشواری باشد. شاید در گذشته شما با شنیدن واژه طراحی تنها یک حرفه و مهارت به ذهنتان خطور می‌کرد و درست هم بود. در دنیای امروز دیگر نمی‌توان به واژه‌ها اعتماد کرد و باید حرفه‌ای شدن را تجربه نمود. شاید تفاوت‌های طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری برای افرادی که در حوزه IT فعالیت می‌کنند، ماموس باشد؛ اما برای شما چطور؟ شما در این مطلب با اطلاعات جدیدی در دنیای گرافیک آشنا خواهید شد.

 

آیا طراحی رابط کاربری همان طراحی گرافیک است؟

با توجه به توضیحات قسمت قبل به احتمال زیاد خود شما به پاسخ این سوال رسیده‌اید. در طراحی گرافیک تمام چیزهایی که یک متخصص با آن سروکار دارد، جلوه‌های هنری و خلاقیت در این حرفه است و هیچ ارتباطی با کدنویسی و توسعه وب وجود ندارد. به بیان دیگر یک طراح گرافیک با توجه به حرفه‌ای که دارد می‌تواند در حوزه هنر خود فعالیت کند، اما بدون دیدن آموزش‌های لازم نمی‌تواند کارهای مربوط به طراحی رابط کاربری را در فضای وب انجام دهد.

در طراحی رابط کاربری نیز فردی که به حوزه وب تسلط دارد، نمی‌تواند در انجام کارهای هنری صاحب نظر باشد. بنابراین می‌توان گفت که این دو حوزه باهم یک فصل مشترک دارند و بدون آن فصل مشترک نمی‌توان به زیبایی‌های مد نظر رسید. اگر یک طراح رابط کاربری بتواند مهارت‌های هنری لازم را که طراح گرافیک باید بداند، کسب کند، می‌تواند در این حوزه خلاقیت منحصربفردی داشته باشد و کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهد.

تفاوت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

قطعا می‌دانید که در حوزه وب تخصص‌های مختلفی به هم گره خورده و زمانی که یکی از کارها بلنگد، بازده مناسبی از آنها نخواهیم گرفت. به عنوان مثال اگر شما طراحی رابط کاربری یا همان ui مناسبی داشته باشید، اما کاربر زمانی که به صفحه مراجعه می‌کند و تجربه کاربری لذت‌بخشی را کسب نمی‌نماید یعنی شما نتیجه خوبی به دست نیاورده‌اید.

فرض کنید شما یک تابلوی زیبایی خریده‌اید اما آن را در یک جای پرتی نصب کرده‌اید و حتی خود شما نیز گهگاه ان را می‌بینید. این تابلو باید جلوی دید باشد تا هم خود شما و هم افراد حاضر در محیط از آن لذت ببرند. در فضای وب این کار را به یک متخصص باید سپرد تا همه چیز را دقیقا سر جای خودش بگذارد.

اگر شما برای خرید یک محصول وارد سایت یک فروشگاه شده‌اید و از یک محصول خوشتان آمده، اگر هنوز چشمتان به دنبال زدن دکمه خرید است و نمی‌توانید آن را پیدا کنید، یعنی طراحی تجربه کاربری بسیار ضعیف عمل کرده است. در این شرایط مشتریان خیلی سریع بی‌خیال خرید می‌شوند و به یک فروشگاه دیگر می‌روند.

با این توصیف‌ها قطعا شما به تفاوت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری پی برده‌اید اما می‌خواهیم یک مثال هم برای درک صحیح این تفاوت بزنیم. شما صاحب یک کسب و کار هستید و می‌خواهید برای محصولاتتان دکمه‌ای برای خرید اضافه کنید. طراحی UI بر روی این مسئله زوم می‌کند که این دکمه چه رنگ داشته باشد و چه زیبایی‌هایی می‌توان خلق کرد تا مخاطب از آن خوشش بیاید، در حالی‌که طراحی تجربه کاربری تمرکزش بر این خواهد بود که این دکمه را باید کجای صفحه قرار دهد تا مشتری بلافاصله پس از تصمیم به خرید، آن را لمس یا کلیک کند.

uiux min
ui ux design min

طراحی رابط کاربری سایت

افرادی که سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اگر گمان دارند که تنها با یک محتوای قوی می‌توانند تعداد کاربران خود را بالا ببرند، در اشتباه هستند. در ابتدای متن نیز به این مورد اشاره کردیم که با اینکه محتوا بسیار ارزشمند است، اما اینکه این داده‌ها را چگونه برای مخاطب ارائه دهیم بسیار مهم است. فرض کنید تز دکترای یک فرد را به یک دانش‌آموز بدهید تا آن را ارائه دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد!

اگر می‌خواهید سایتتان جلوه بهتر یداشته باشد و منتظر بازده مطالبی که بارگذاری می‌کنید هستید، بهتر است طراحی رابط کاربری را خیلی حرفه‌ای انجام دهید. با این کار به مرور مشتریان و بازدیدکنندگان سایت بالا می‌رود و گوگل نیز امتیاز خوبی به سایت می‌دهد تا در نتایج اولیه به چشم بیاید.

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

این روزها با توجه به اینکه تلفن همراه به یک وسیله کاربردی تبدیل شده و اکثر افراد جامعه به کار کردن با آن عادت کرده‌اند، برخی از امور به صورت اپلیکیشن در این گوشی‌ها ارائه می‌شود. بدون شک همه با این مطلب موافق هستید که روز بدون گوشی بسیار خسته کننده خواهد بود، چون به کار با آن و چرخیدن در برنامه‌های مختلف آن عادت کرده‌اید.

اهمیت این وسیله باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها برای جذب مخاطب به ساخت اپلیکیشن فکر کنند. در ساخت این برنامه‌ها و نرم افزارها نیز باید یک طراحی رابط کاربری خوبی در نظر گرفت تا مخاطب با برنامه تعامل خوبی داشته باشد. در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن باید به نکات مانند آنالیز طراحی‌های مختلف و مشابه، تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، دسترسی آسان به بخش‌های کاربردی و مهم، کسب اطلاعات کافی در مورد خواسته‌های مخاطب، بهره بردن از سبک‌های مختلف طراحی و … توجه داشت.

phonejj 1h

چرا طراحی رابط کاربری ضروری است؟

 کسانی که برای موفقیت می‌خواهند گام‌های بزرگی بردارند، باید هر کاری که انجام می‌دهند به صورت حرفه‌ای باشد تا نتیجه شگفت انگیزی کسب کنند. متاسفانه برخی از افراد گمان می‌کنند بدون تخصص و داشتن تجربه می‌توان این مسیر دور و دراز را طی کرد. در حوزه وب تمام سایت‌هایی که مشهور شده‌اند، راهنمای شما هستند و هر کدام از آنها رابط کاربری خاصی را برای خود در نظر گرفته‌اند. بدون طراحی UI شما نمی‌توانید به آنچه که در دنیای وب می‌اندیشید، دست یابید.

 

یک رابط کاربری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

حتما بی صبرانه منتظر این هستید که ویژگی‌های یک رابط کاربری خوب را بدانید. دانستن این مطالب چه برای اینکه خودتان این کار انجام دهید یا به یک فرد دیگر بسپارید، حائز اهمیت است. با کسب اطلاعات بیشتر شما قادر به آنالیز صفحات رقیبان و ارائه نظر در مورد صفحات خودتان خواهید بود. برای طراحی رابط کاربری از نرم‌افزارهای متعددی مانند ایکس دی و … استفاده می‌کنند اما باید قبل از آن به اصول خاصی توجه داشت. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

ساختار

اولین و اساسی‌ترین مسئله در طراحی UI این است که هدف مشخصی برای برای طراحی معین شود...

ساختار

اولین و اساسی‌ترین مسئله در طراحی UI این است که هدف مشخصی برای برای طراحی معین شود. برای این کار باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت و مدل‌های نامربوط را حذف و با بقیه مدل‌ها ساختار منظمی ایجاد کرد.

پدیداری

یک طراح رابط کاربر می‌داند که وظیفه او این است که تمام اطلاعات یک فرآیند را به بهترین...

پدیداری

یک طراح رابط کاربر می‌داند که وظیفه او این است که تمام اطلاعات یک فرآیند را به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربر قرار دهد. اگر مواردی باشند که باعث سردرگمی کاربر شود باید حذف شوند.

سادگی

علاوه بر اینکه یک طراحی رابط کاربری باید کامل و جامع و پدیدار باشد، در عین حال باید ساده...

سادگی

یکی از مواردی که طراح UI به آن توجه می‌کند این است که فرآیندهای دشوار را به سادگی برای کاربر ارائه می‌دهد. این نوع طراحی باید میانبری برای همه فهم شدن مسائل پیچیده باشد.

بازخورد

کاربر در سایت‌هایی که با خطاها و مشکلات مختلف به سادگی روبرو می‌شود، احساس...

بازخورد

کاربر در سایت‌هایی که با خطاها و مشکلات مختلف به سادگی روبرو می‌شود، احساس امنیت بیشتری دارد. در سایت باید بازخورد به گونه‌ای باشد که کاربر به آن اعتماد کرده و مشتاق بازگشت مجدد باشد.

انعطاف

طراحی UI باید به گونه‌ای باشد که از انعطاف لازم برای رویارویی با خطاها و مشکلات برخوردار باشد...

انعطاف

طراحی UI باید به گونه‌ای باشد که از انعطاف لازم برای رویارویی با خطاها و مشکلات برخوردار باشد. این انعطاف می‌تواند از بروز مشکلات زیاد جلوگیری کند.

هزینه طراحی رابط کاربری

همه افراد با اهمیت طراحی UI و الزام به کار گرفتن آن موافق هستند. مهم‌ترین پارامتر در این مسئله، هزینه طراحی رابط کاربری است که برای صاحبان سایت و اپلیکیشن باید مشخص شود. توصیه ما این است که همیشه به دنبال کیفیت باشید و در کنار کیفیت بحث هزینه را ارائه کنید. با توجه به اینکه این کارها اغلب به صورت دورکاری نیز انجام می‌شود، کارکردن با یک فرد غیر حرفه‌ای ممکن است پیشرفت سایت شما را با مشکل مواجه کند.

اگر در این حوزه به متخصص نیاز دارید، بهتر است از یک مرجع معتبر و کاربلد کمک بگیرید. رزومه مجموعه می‌تواند خیال شما را از اعتبار آن راحت کند و کار را به طور کامل به این مجموعه سپرد. ما در آروند در خدمت شما هستیم تا بهترین خدمات را در اختیار شما دوستان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های مندرج در سایت با ما در ارتباط باشید.

 

چرا در طراحی سایت باید به طراحی رابط کاربری توجه کنیم؟

طراحی UI در حقیقت روش تعیین ‌کننده نحوه ارتباط مشتریان با سایت شما است. طراحی هر سایت بدون توجه به رابط کاربری به موفقیت سایت منتهی نمی‌شود. اما تمرکز بر ارائه قابلیت‌های استفاده از محصولات، ابزارهایی در اختیار مشتریان قرار می‌دهید که موفقیت سایت شما را تضمین می‌کند. وجود این رابط‌ها تجربه‌ای لذت‌ بخش برای کاربران ایجاد می‌کند.

برای اینکه با اهمیت این نوع رابط آشنا شوید آگاهی از برخی نکات الزامی است. استفاده از UI در گام اول برای افزایش اعتبار کیف پول شما مهم است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تمرکز بر رابط کاربری علاوه بر ایجاد تجربه کاربری خوب از بازدید سایت شما، طراحی رابط کاربری یا UI در سودآوری نیز تاثیر بسزایی دارد. در اغلب موارد کاربران دنیای دیجیتال زمانی به بازدید مجدد از یک سایت یا استفاده از خدمات آن تمایل نشان می‌دهند که تجربه کاربری خوبی از آن سایت داشته باشند. اگر احساس خوشایندی در کاربر ایجاد نکنید بیش از 88 درصد از بازدید کنندگان خود را از دست خواهید داد. اگر می‌خواهید کاربران سایت شما را جدی بگیرند از اهمیت UI غافل نشوید.

uiii min

آیا تمام صفحات سایت نیاز به طراحی ui دارند؟

در طراحی رابط کاربری یا UI سوالی که ذهن شما را درگیر می‌کند این است که استفاده از این رابط برای تمام صفحات سایت الزامی است؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. زمانی می‌توانید در جذب و حفظ مخاطب عملکرد درستی داشته باشید که تمام صفحات را با توجه به نیاز و سلیقه او طراحی کنید. پس رعایت اصول طراحی رابط UI برای تمام صفحات ضروری است.

مهم‌ترین مواردی که موفقیت سایت با استفاده از رابط کاربری را ساده و حتمی می‌کند رعایت اصول و استانداردهای آن است. در گام اول باید هدفی برای انجام این کار تعریف شود. تعریف هدف علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق به تعیین بخش های مهم و غیرمهم در طراحی رابط کمک می‌کند. برای ترغیب کاربر سعی کنید بر اصل ساده‌سازی فرایندها متمرکز شوید. این امر فهم هر مرحله را برای کاربر ساده می‌کند. زیرا هدف اصلی استفاده از رابط کاربری، ایجاد میان‌بری مناسب در موقعیت‌های مختلف است.

اصل دیگری که باید در تمام صفحات رعایت شود اصل پدیداری است. در این مرحله باید تمام اطلاعات مورد نیاز کاربر را جمع‌ آوری کرده و آنها را در اختیار او قرار دهید. سعی کنید اطلاعات اضافی و غیرضروری را حذف کنید. تنها در این حالت است که کاربر برای مطالعه بخش‌های اصلی سردرگم نمی‌شود. سعی کنید با استفاده از اصل برگشت ‌پذیری اشتباهات ایجاد شده را به حداقل برسانید و در این حالت می‌توانید هزینه‌های طراحی سایت را با استفاده از طراحی رابط کاربری یا UI کاهش دهید.

جمع بندی

در دنیای امروز کسب و کارهای زیادی در فضای مجازی فعالیت دارند و می‌خواهند با کاربران خود بهترین ارتباط را برقرار کنند. برای تعامل بهینه بین سیستم و کاربر، UI طراحی می‌شود که در این متن به شرح کامل آن پرداختیم. به تفاوت طراحی گرافیک با آن اشاره کردیم. برای درک بهتر این مطلب به شرح تجربه کاربری نیز پرداختیم تا شما بیشتر با این موضوع آشنا شوید. شما نیز می‌توانید برای طراحی رابط کاربری از مجموعه‌های معتبر کمک بگیرید تا به این روش تعداد کاربران خود را افزایش دهید. اصول مهم UI را در این مطلب آوردیم تا اطلاعات شما بیشتر شود. با ما در آروند می‌توانید تجربه‌های شیرینی داشته باشید.

ما چه کاری انجام میدهیم؟

ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با محوریت طراحی سایت در اصفهان هستیم. همواره تلاش کرده‌ایم که تا تمام آنچه مشتریان ما برای رسیدن به موفقیت نیاز دارند را ریزبینانه بررسی و تحلیل کنیم تا بهترین مسیر را پیش روی آنها بگذاریم. در تمام فرایند طراحی سایت در کنار شما هستیم .