آموزش استفاده از گوگل وبمستر


در حال حاضر کسب و کارهایی که می‌خواهند در فضای مجازی قد علم کنند، برای بهبود سئوی سایت به رعایت برخی نکات باید دقت داشته باشند. استفاده از ابزارهای مختلف یکی از راهکارهایی است که هر فرد می‌تواند از امکانات آنها استفاده کند و سایت خودش را بالا بیاورد. استفاده از تجربیات افراد کاربلد یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند به شما در پیشرفت سایت و رونق کسب و کارتان کمک کند. با نرم افزارهای بیشتری آشنا شوید تا از هر کدام اطلاعات مفیدی کسب کنید. در این مطلب آموزش استفاده از گوگل وبمستر را برایتان آماده کرده‌ایم.

گوگل وبمستر چیست؟

شما چقدر با سرویس‌های رایگان گوگل آشنا هستید؟ بدون شک این سرویس‌ها چون زاده خود گوگل هستند، کمک شایانی به بهینه‌سازی سایت‌ها می‌کنند. یکی از سرویس‌های رایگان این شرکت، گوگل وبمستر است که کاربردهای زیادی برای سئوکاران دارد. کنسول جستجوی گوگل نام جدیدی است که برای این ابزار در نظر گرفته شده است.

با عضویت در سایت گوگل وبمستر شما به این نکته دست پیدا می‌کنید که چه قوانینی را باید رعایت کنید تا سایت شما روند صعودی داشته باشد و در نتایج گوگل سایت شما نیز خودنمایی کند. برای استفاده از google web master لازم است شما تنها یک ایمیل داشته باشید. بدون شک یکی از قدرتمندترین و باکارآمدترین ابزار گوگل همین ابزار نامبرده است.

آموزش کار با Google web master

ممکن است شما تا به حال از این ابزار استفاده نکرده باشید. مطمئن باشید که آموزش این ابزار چندان کار دشواری نیست و کار با آن می‌تواند به سایت‌ها در هر سطحی باشند، کمک کنند. به این معنی که اگر شما سایتی حرفه‌ای دارید یا سایتی در مراحل اول، هیچ فرقی ندارد. در هر شرایطی می‌توانید از خدمات این سرویس رایگان گوگل بهره‌مند شوید. برای آشنایی بیشتر شما با این ابزار مطالبی را برایتان ارائه می‌دهیم.

دسترسی‌های موجود در سرچ کنسول گوگل

به طور کلی در این سرویس شما می‌توانید خود را به عنوان دو کاربر تعریف کنید. این دو نوع کاربر یعنی OWNER و USER هر کدام ویژگی‌هایی دارند که بهتر است با آنها آشنا شوید.

کاربری که به عنوان OWNER در این سرویس ثبت شود، به عنوان مدیر شناخته می‌شود و می‌تواند کارهایی مثل تغییر تنظیمات، حذف یا اضافه کردن کاربران و همچنین مشاهده تمام اطلاعات، دسترسی به تمام ابزار را انجام دهد. فردی که مراحل احراز هویت را انجام دهد، Verified Owner است و مدیرانی که توسط او به سیستم افزوده شوند، Delegated Owner نامیده می‌شوند.

User ها توانایی افزودن افراد جدید به سیستم را ندارند، اما مشاهده اطلاعات و انجام برخی فعالیت‌ها برای آنها ممکن است. Restricted Userها کاربران محدود هستند و تنها به برخی از اطلاعات دسترسی دارند، در حالی که Full Userها دسترسی بیشتری به کنسول و فعالیت‌ها دارند.

راه‌های احراز هویت در google web master

برای کار با این سرویس ارزشمند شما می‌توانید از طریق راه‌های مختلف احراز هویت کنید و خودتان را به عنوان مدیر معرفی نمایید. اولین راه برای این کار فایل HTML ای که گوگل به شما می‌دهد را دانلود کرده و آپلود آن را بر روی سایت خود انجام دهید. راه بسیار ساده‌ای است. راه دوم این است که یک تگ HTML را به قسمت کد مذکور اضافه کنید. روش سوم نیز استفاده از کد رهگیری Google Analytics است که به روش ویرایش DNS نیز مشهور است.

از هر سه روش اشاره شده می‌توانید احراز هویت سایت خود را انجام دهید و از مزایای سرویس رایگان استفاده کنید.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل
راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

 

بدون شک شما مایل هستید که هر چه زودتر سایت خود را به این کنسول محبوب اضافه کنید و با کارایی‌های آن بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید در گام اول وارد حساب گوگل خود شوید و در حساب کاربری خود وارد سایت گوگل وبمستر تولز شوید. گام بعدی کلیک بر روی Add property و افزودن آدرس سایتتان می‌باشد که برای ادامه باید گزینه ادامه را کلیک کنید.

حال نوبت به احراز هویت می‌رسد که در قسمت قبل راه‌های آن را پیشتر ذکر کردیم تا به راحتی آن را انجام دهید. از هر روشی که مایل بودید می‌توانید این کار را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که چنانچه شما هم از http://  و هم از https:// استفاده می‌کنید باید هر دو را به عنوان آدرس اضافه کنید تا اطلاعات دقیقی به شما برسد.

آشنایی با عبارات آماری در سرویس سرچ کنسول

قبل از هر چیز بهتر است با کلیک در این سیستم آشنا شوید. اگر کاربری بر روی یک لینکی که در جستجو مشاهده می‌کند، کلیک کند و وارد سایت شما شود، یک کلیک محسوب می‌شود. در صورتی که همان کاربر با دکمه بازگشت از صفحه شما بیرون آید و دوباره با کلیک بر روی همان لینک وارد صفحه شود، دیگر آن یک کلیک دیگر محسوب نمی‌شود، چرا که گوگل تشخیص می‌دهد که همان کاربر است.

توجه داشته باشید که با کلیک بر روی یک لینک دیگر و ورود به سایت شما، تعداد کلیک محسوب می‌شود.

Average position

یکی از عبارات آماری همین عبارت است که میانگین رتبه سایت یا سایت‌های شما را نشان می‌دهد. این آمار برای یک یا چند کوئری گزارش می‌شود که شما را با این عبارت نیز آشنا خواهیم کرد.

Query

عبارتی را که کاربران آن را سرچ می‌کنند، در این سیستم با Query نشان داده می‌شود. این اطلاعات تنها در کنسول جستجو قابل نمایش است و در گوگل آنالیتیکس و … نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

Impression

هنگامی که سایت شما در یک جستجو به یک کاربر نمایش داده می‌شود، یک Impression شمرده می‌گردد. اصلا نیازی نیست که کاربر کل صفحه شما را مرور کند.

CTR

این عبارت همان نرخ کلیک است که بسیار اهمیت دارد. این نرخ با تعداد کلیک بر Impression محاسبه می‌گردد.

کاربرد گوگل وبمستر

کار با گوگل وب مستر چندان کار دشواری نیست، اما در مقابل مزایای بسیار زیادی دارد که افراد مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. از کاربردهای این ابزار می‌توان به مقایسه عملکرد سایت در کشورهای مختلف، مشاهده میانگین کلیک، تشخیص کاهش و افزایش رتبه سایت و … اشاره کرد. در طول زمان می‌توان بر average position و Impression نظارت کامل داشت.

به کمک این سرویس می‌توانید جستجوهای موبایلی، دسکتاپی و تبلتی را از هم جدا کنید و بدانید کدام جستجوها زیاد است. برای شناسایی و رفع مشکلات AMP بهترین برنامه می‌باشد. شما به کمک این سرویس از بک لینک‌ها و سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند، مطلع خواهی شد و به این ترتیب برنامه دقیقی برای آینده می‌توانید بچینید.

شاید بخواهید از تعداد صفحات ایندکس شده خود مطلع شوید، باز هم گوگل وب مستر می‌تواند به شما کمک کند. با این ابزار کوئری‌هایی که بیشترین جذب مخاطب را داشته‌اند شناسایی می‌شوند و شما خواهید دانست که از چه طریقی باید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.

این‌ها تنها برخی از کاربردهای این ابزار قدرتمند است و شما می‌توانید با بررسی دقیق و جستجو آموزش‌های لازم در این مورد را ببینید. البته برخی از کارفرمایان تمایلی به آموزش ندارند و با استخدام افراد حرفه‌ای کار سایت خود را جلو می‌برند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین سایت در ارتباط باشید.

جمع بندی

بسیاری از افراد برای توسعه کسب و کار خود فروشگاه آنلاینی راه‌اندازی کرده‌اند و نتیجه بسیار فوق العاده‌ای گرفته‌اند. دلیل موفقیت در خرید و فروش آنلاین و هر کسب و کار آنلاین دیگر، آشنایی با ابزارهای مختلفی است که گوگل را بهتر بشناسید. گوگل وبمستر تولز یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که در هر مرحله از سایت می‌توان از آن استفاده کرد. در این مطلب شما با آموزش برخی عبارات آماری و … آشنا شدید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید با مشاورین سایت در تماس باشید.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید