پیلار پیج یا محتوای ستونی چیست؟


مقدمه پیلار پیج یا محتوای ستونی

برای داشتن یک محتوا دارای استراتژی قوی، پیلار پیج یا محتوای ستونی نقش بسیار مهمی دارد. شما بایستی با توجه به نوع کسب و کارتان پیلار پیج مناسب را انتخاب کرده و یک صفحه محتوای طولانی و مفید را به سایتتان اضافه کنید. مهم‌ترین گام برای داشتن یک محتوای ستونی مفید انتخاب موضوعی است که هم به حرفه‌ی شما مرتبط است و هم علایق مخاطب را تحریک می‌کند. تعیین خوشه‌ها در محتوای ستونی باید به‌گونه‌ای باشد که هم به‌تنهایی معنادار باشد و هم زمانی که در کنار یک قرار می‌گیرند معنای درست و مفهومی داشته باشند. هر خوشه‌ای که ایجاد می‌کنید با بخشی از پیلار شما مرتبط است؛ بنابراین دقت در ساخت پیلار پیج مناسب بسیار پراهمیت است. در ادامه همراه ما باشید تا به صورت مفصل در زمینه نحوه ساخت محتوا ستونی شما را راهنمایی کنیم.

پیلار پیج یا محتوای ستونی چیست؟

پیلار پیج یا محتوای ستونی پایه معماری جدید وب‌ سایت است که به عنوان بخشی از مدل خوشه‌ای که یک ساختار محتوایی است شناخته می‌شود. کسب کارها برای تدوین استراتژی‌های خود برای محتوای ستونی اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. در واقع پیلار پیج به طور کلی موضوعی خاص را پوشش داده و پس از آن در برای شرح کامل کلمه کلیدی از خوشه‌های محتوایی استفاده می‌کند. در محتواهای ستونی کلمه کلیدی و موضوع به صورت مفصل شرح داده می‌شود. در واقع در محتواهای ستونی به کمک لینک‌دهی‌های داخلی به صورت خوشه‌ای به تمامی سؤالات کاربران جواب خواهید داد.

محتوای ستونی در سئو

اهمیت محتوای ستونی در سئو

بزرگ‌ترین اهمیت پیلار پیج یا محتوای ستونی سازماندهی محتوا است که در روند سئو سایت اهمیت بالایی دارد. با وجود داشتن یک محتوای سازماندهی شده کاربران می‌توانند به راحتی به مطالب وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. این برای کاربران بسیار رضایت بخش بوده و سبب بالا رفتن ترافیک سایتتان خواهد شد. امروزه هوش مصنوعی گوگل به ارتباط کلمات و مفهوم نوشته اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و دیگر مثل گذشته فقط به دنبال کلمه کلیدی نیست؛ بنابراین با این وجود محتواهای ستونی باکیفیت مورد تأیید گوگل بوده و به نتایج اول دست می‌یابند.

محتواهای ستونی محتواهایی هستند که می‌توان در آنها لینک‌های داخلی ساخت و در نتیجه رتبه سایت را در نتایج گوگل بالا برد. اهمیت دیگر محتوای ستونی در زمینه تبلیغات سایت است. این محتوا به بررسی تمامی موضوعات به صورت همه جانبه و کلی می‌پردازد؛ بنابراین با قراردادن تمرکز خود روی پیلار پیج دیگر نیاز به تبلیغات در صفحات وب سایت ندارید.

انواع پیلار پیج

برای تولید محتوای ستونی مفید باید با انواع روش‌های نوشتن آن آشنا باشید و با توجه به نوع کسب و کارتان بهترین نوع و روش را انتخاب کنید. پیلار پیج به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

محتوایی که شامل عدد می‌شود

شما می‌توانید با به کارگیری اعداد در موضوع محتوا کاربران جذب کنید. برای مثال به جای موضوع زبان برنامه‌نویسی برای طراحی سایت می‌توان نوشت 10 زبان برنامه‌نویسی برای طراحی سایت با این کار جذابیت تیتر محتوا شما بسیار بالاتر می‌رود.

محتوایی که کاربر را راهنمایی کند

برای تولید کردن پیلار پیج یا محتوای ستونی برای راهنمایی کاربران ابتدا باید بدانید در زمینه کاری شما کاربران به چه راهنمایی نیاز دارند. سپس موضوع را با توجه به خواسته آنها طراحی و انتخاب کنید. مثلاً برای آموزش تغییر دکوراسیون منزل عبارت‌های تغییر دکوراسیون را از کجا شروع کنیم یا راهنمای تغییر دکوراسیون منزل و… را بنویسید.

تولید محتوای سؤالی

روش دیگر برای نوشتن یک محتوا کاربر پسند پاسخ دادن به سؤالات آنها است. شما می‌توانید در محتوای خود به مهم‌ترین سؤالات کاربران پاسخ دهید، مثلاً اگر در زمینه درب‌های ضد سرقت کسب و کار دارید می‌توانید برای محتوای خود بنویسید بهترین برند درب‌های ضد سرقت  کدامند؟ و… .

نحوه تولید محتوا برای پیلار پیج

نوشتن یک محتوا باکیفیت بالا از نظر مفهومی بسیار پراهمیت است، چون نوشتن محتواهای مفهومی و باکیفیت برای سئو سایت شما تأثیر دو چندان دارد. شما برای نوشتن یک محتوا باکیفیت می‌توانید موضوع‌هایی که در زمینه سایتتان به نظر می‌رسند را یادداشت کرده و در سایت‌هایی مانند Trends google یا Ahrefs تحقیق کنید که کدام یک از موضوعات موردنظر شما بیشتر توسط کاربران سرچ شده‌اند. شما پس از انتخاب موضوع مناسب و کاربر پسند بهتر است محتوای ستونی خود را با یک مقدمه که به صورت کلی موضوع را شرح می‌دهد شروع کنید. مقدمه شما باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر با خواندن آن ترغیب شده و برای مطالعه ادامه بلاگ شما مشتاق شود.

 به طور کلی پیلار پیج یا محتوای ستونی که می‌نویسید باید طولانی باشد تا بتوانید به راحتی محتواهای زیرمجموعه ایجاد کنید. با طولانی بودن محتوا شما می‌توانید در قسمت مقدمه هایپر لینک قرار دهید. با این کار کاربر به راحتی می‌تواند با یک کلیک روی آن به مطالبی که مدنظر دارد سریعاً دسترسی پیدا کند. هایپر لینک کمک می‌کند تا کاربر برای پیدا کردن محتوای موردنظر یک صفحه بلند را چک نکند؛ چون چک کردن تعداد زیادی صفحه نه‌تنها کاربر را سردرگم می‌کند؛ بلکه او علاقه خود را برای خواندن مطلب موردنظر از دست خواهد داد. راه‌حل دیگر که می‌تواند جایگزین هایپر کردن عناوین در مقدمه شود، در باکس قرار دادن محتواها بوده که می‌توانید باکس‌ها را بر اساس حروف الفبا بچینید.

توجه به این نکته بسیار مهم است که صفحه بلندی که شما برای محتوای ستونی خود ساخته‌اید برای کاربر خسته‌کننده نباشد و او هنگام مراجعه به صفحه محتوا شما تجربه لذت بخشی داشته باشد. برای این کار می‌توانید پس‌زمینه صفحه را به‌صورت انیمیشنی با توجه به قسمت‌های مختلف متن تغییر دهید.

مراحل ساخت پیلار پیج

برای ساخت یک پیلار پیج یا محتوای ستونی لازم است تمام مراحل را بادقت تمام طی کنید تا محتوایی یونیک و باکیفیت و گوگل پسند داشته باشید. با این کار سریعاً در رتبه اول موتور جست و جو گوگل قرار می‌گیرید. مراحل ساخت پیلار پیج عبارت‌اند از:

  • ابتدا تمامی کلماتی که سبب شناخته شدن سایتتان می‌شود را یادداشت کرده و در میان آنها کلمه کلیدی مناسب را به کمک ابزارهای مختلف پیدا کنید. پیداکردن کلمه کلیدی مناسب سبب رونق کسب و کار شما خواهد شد.
  • حال نوبت به انتخاب موضوع می‌رسد. بایستی تمامی موضوعاتی که برای آنها در داخل سایتتان مطلب دارید را آنالیز کرده و بهترین موضوع را انتخاب کنید. توجه کنید که موضوع انتخابی شما با کلمه کلیدی که انتخاب کردید همخوانی داشته باشد.
  • اکنون لیستی از سؤالات را که ممکن از مخاطبین شما در زمینه موضوع شما در ذهن داشته باشند را نوشته و به کمک آنها تولید محتوا انجام دهید یا تولید محتوای قبلی خود را آپدیت کنید.
  • اکنون لیستی از تمامی موضوعاتی که می‌توانید از این پیلار پیج استخراج و به بلاگ تبدیل کنید را یادداشت کرده و آنالیز کنید.
  • در نهایت نوبت به لینک‌دهی پست‌های مربوط به پست اصلی و بارگذاری آن در شبکه‌های اجتماعی می‌رسد. با این کار کاربر را داخل سایت خود نگه داشته و به رتبه‌بندی عالی سئو نیز دست پیدا می‌کنید.

نکات مورد توجه هنگام ساخت محتوا ستونی

هنگام نوشتن یک محتوای ستونی بایستی علاوه بر کلی بینی به نکات ریزی که بر روی رتبه‌بندی سایت تأثیر فراوان دارند توجه کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  • اولین نکته بسیار مهم در ساخت یک محتوای ستونی پیداکردن موضوعی مناسب و جذاب است. شما باید عنوانی انتخاب کنید که در جست‌وجوهای گوگل جزو نتایج اول باشد.
  • نکته قابل توجه دیگر توجه به مخاطبین هدف است. شما باید در زمینه علایق و خواسته‌های مخاطبین هدف خود باخبر شوید تا ایده‌های عالی برای پیلار پیج یا محتوای ستونی در اختیار داشته باشید.
  • شما برای انتخاب عنوان محتوا ستونی بایستی به‌صورت گسترده فکر کنید، یعنی عنوانی انتخاب کنید که هم خواسته مخاطبانتان باشد و هم پوشش‌دهی موضوعات زیادی داشته باشد تا بتوانید به‌درستی آن را به‌وسیله لینک‌های داخلی خوشه‌ای کنید.
  • هنگام انتخاب عنوان فقط به‌عنوان مرجع مابقی بلاگ‌های خود نگاه نکنید، بلکه باید در نهایت حفظ کیفیت به مابقی موارد فکر کنید؛ چون یک عنوان باکیفیت برای اعتبار و رتبه‌بندی سئو سایت بسیار مهم است.
  • برای بالابردن قدرت مانور به‌منظور ایجاد بلاگ‌های بیشتر بهتر است محتوای ستونی دارای تعداد کلمات زیاد مثلاً بالای 5000 کلمه باشد.
  • به هیچ عنوان به تصاویر لینک ندهید، چون لینک دهی شما از نظر گوگل غیرطبیعی به نظر می‌رسد.
  • لینک دهی را به‌گونه‌ای انجام دهید که سبب تحریک حس کنجکاوی کاربران شود.
  • توجه کنید که بهبود سئو سایت شما ربطی به تعداد لینک‌های داخلی ندارد، بلکه گذاشتن لینک درست و به جا برای سئو سایت مهم است. شما با قراردادن لینک‌های زیاد فقط کاربر را خسته کرده و جذابیت محتوای خود را از بین خواهید برد.
  • لینک‌های داخلی که در محتوای خود به کار می‌برید سالم باشند، یعنی مطمئن شوید که لینک‌دهی شما با پیوندهای مرتبط انجام شده است.

عملیات پس از ساخت محتوای ستونی

بعد از ساخت محتوای ستونی نوبت به ایجاد خوشه‌های محتوایی می‌رسد. برای خوشه‌های محتوایی که جایگزین کلمات کلیدی شده‌اند می‌توانید به‌صورت جداگانه محتوا تولید کنید و برای هر محتوا نیز کلمه کلیدی انتخاب کنید. حال برای خوشه‌های محتوا لینک داخلی ایجاد کرده و صفحه پیلار پیج را در سایت‌ها و شبکه‌های پربازدید در کامنت‌ها تبلیغ کنید. شما پس از ساخت پیلار پیج برای هدف استراتژی تبلیغاتی، لینک و عنوان پیلار پیج را در نظر گرفته و مرتباً آن را به‌روزرسانی کنید. منظور از به‌روزرسانی افزودن مطالب جدید به پیلار پیج است که می‌توانید این کار را به شرکت‌های تولیدکننده محتوا بسپارید.

انواع سئو پیلار پیج یا محتوای ستونی

به طور کلی سئو تولید پیلار پیج یا محتوای ستونی به سه دسته تقسیم می‌شود که هرکدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند. انواع سئو پیلار پیج عبارت‌اند از:

محتوا ستونی منابع

به جایی که کاربر می‌تواند مجموعه‌ای از پیوندهای خارجی و داخلی را پیدا کنند سئو پیلار پیج منابع گفته می‌شود. این صفحه باهدف ارائه لیست کامل و جامع لینک‌های مرتبط با موضوع به مخاطبین ساخته می‌شود.

محتوا ستونی موضوعات فرعی

تمرکز پیلار پیج موضوعات فرعی بر روی مشکلاتی است که خدمات یا محصول مد نظر شما آنها را حل می‌کند. به عنوان مثال برای معرفی خود به عنوان متخصص صنعت بهتر است محتوا ستونی موضوعات فرعی ایجاد کنید، این کار می‌تواند برای شما معجزه کند.

محتوای ستونی ۱۰X

محتوای ستونی ۱۰X یک پیلار پیج منحصر به فرد است که تمامی موارد را در زمینه یک موضوع مشخص رمزگشایی می‌کند. تعداد منابع این صفحه 10 برابر بیشتر از صفحات فرعی است. محتوا ستونی ۱۰X شبیه به یک کتاب الکترونیکی شامل منوهای بسیار زیاد داخلی است که قابل دانلود بوده و بسیار کاربر پسند است.

مزایای پیلار پیج یا محتوای ستونی

به کمک تولید محتوا ستونی نتایج سرچ کاربر باتوجه به نیاز او بالا خواهد آمد؛ یعنی نتیجه جست‌وجوی یکسان دو فرد مختلف یکسان نخواهد بود و با توجه به جست‌وجوی قبلی فرد و نوع سیستمی که شخص با آن جست‌وجو می‌کند متفاوت است. دلیل این حرکت موردپسند گوگل اهمیت‌دادن به نیاز کاربر به‌جای محتوای تولید شده است. از دیگر مزایای محتوای ستونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما با نوشتن یک محتوای ستونی شخصیت کاربران را آنالیز کرده و محتوایتان را به‌گونه‌ای می‌نویسید که مشکلات و ابهامات آنها را حل کنید. با وجود این مراجعه به سایت شما برای کاربران جذاب بوده و شما می‌توانید UX بهبود یافته با نرخ تبدیل بیشتر برای سایت خود داشته باشید.
  • در سئو پیلار پیج یا محتوای ستونی تعامل با کاربر افزایش می‌یابد، چون کلاسترها یا همان خوشه‌های ستونی بازدیدکنندگان را بازدید از سایت شما ترغیب کرده و آنها زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذرانند. به طور کلی هرچه زمان ماندگاری کاربر و نرخ کلیک در سایت شما بیشتر باشد برای سئو سایت شما بهتر است.
  • شما با داشتن مجموعه‌ای از محتواهای مرتبط سه پارامتر اعتماد، اقتدار و تخصص سایت خود را به نمایش بگذارید و به رتبه‌بندی بالای موتور جست و جو دست یابید.

کلام آخر پیلار پیج یا محتوای ستونی

در این مقاله سعی شد به‌صورت کامل و جامع شما را با پیلار پیج یا محتوای ستونی آشنا کنیم و نکات لازم برای داشتن یک محتوا کاربرپسند را به شما ارائه دهیم. محتوای ستونی در واقع از یک ساقه با چندین خوشه تشکیل شده است که هرکدام از این خوشه‌ها خود دارای محتوای جداگانه هستند. توجه کنید لزومی ندارد حتماً محتوای ستونی بک نوشته بسیار طولانی باشد؛ بلکه می‌توانید به کمک طراحی‌های شیک و منحصربه‌فرد و همچنین افزودن انواع جلوه هی بصری که برای خواننده جذابیت دارند تمامی موضوعات مدنظر خود را پوشش دهید.

 یک نکته بسیار تأثیرگذار برای تولید محتوا مفید این است که بدانید در ذهن کاربر چه می‌گذرد، حدس زدن جملات و کلماتی که در ذهن کاربر وجود دارد و آن را سرچ می‌کند برای شما در تولید یک محتوا باکیفیت بسیار کمک‌کننده است. با این کار می‌توانید به کسب کارتان رونق بخشیده و در صفحه اول گوگل قرار گیرید.

 توجه کنید که با توجه به طولانی بودن محتوای ستونی فقط از نوشته استفاده نکنید و کاربر را خسته کنید، بلکه برای جلوگیری از این کار بایستی عکس‌های مرتبط و جذاب در صفحه وبلاگ و محتوای خود قرار دهید. قرار دادن عکس‌ها در بلاگ علاوه بر  جذب کاربران از نظر سئو نیز یک مزیت محسوب می‌شود.

ما چه کاری انجام میدهیم؟

ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با محوریت طراحی سایت در اصفهان هستیم. همواره تلاش کرده‌ایم که تا تمام آنچه مشتریان ما برای رسیدن به موفقیت نیاز دارند را ریزبینانه بررسی و تحلیل کنیم تا بهترین مسیر را پیش روی آنها بگذاریم. در تمام فرایند طراحی سایت در کنار شما هستیم .

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید