ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای امروزی چیست؟


از زمانی که انسان تجارت را آموخت، شیوه‌های گوناگون بازاریابی وجود داشته است. بازاریابی، به معنای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان در مکان و زمان مناسب است. در سال‌های اخیر و با ظهور اینترنت، شما به عنوان بازاریاب و یا مدیر کسب و کار، می‌توانید به راحتی از طریق «بازاریابی دیجیتال» یا دیجیتال مارکتینگ، با مخاطبان خود در اینترنت ارتباط برقرار کنید. اما دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟ در این مقاله قصد داریم تا کلیاتی درباره بازاریابی دیجیتال بیاموزیم و بدانیم ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای پیدا کردن مشتری برای کسب و کارها، شرکت‌ها و برندهای گوناگون چقدر است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

«دیجیتال مارکتینگ» شامل تمام تلاش‌های بازاریابی است که از بستر اینترنت برای دستیابی به جامعه مشتریان گسترده‌تر، استفاده می‌کنند. این روش، شامل کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، ایمیل، وب سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و … است که می‌تواند برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده شود.به همین دلیل طراحی سایت و سئو در دنیای امروز کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخلاف روش‌های سنتی بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید و مشتریان جدیدی را که به احتمال زیاد محصولات و خدمات شما را خریداری می‌کنند، هدف تبلیغات خود قرار دهید. علاوه بر این، استفاده از این روش بازاریابی، نسبت به بازاریابی سنتی مقرون به صرفه‌تر است. همچنین استفاده از این روش نوین، شما را قادر می‌سازد تا میزان موفقیت به دست آمده را به صورت دقیق‌تر، اندازه‌گیری کرده و تغییراتی در روش‌ها به وجود آورید.

کلید موفقیت در این روش بازاریابی، همیشه ارتباط با مخاطب هدف در مکان مناسب و زمان مناسب بوده است. امروزه بهترین مکان برای ارتباط با مخاطبان، اینترنت است. کسب و کارها در سراسر جهان از این واقعیت برای بهبود سوددهی و افزایش فروش، استفاده می‌کنند. آن‌ها از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال مؤثر، استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که به مشتریان بیشتر و نیز سود بهتری دست پیدا می‌کنند.

ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها
ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها

ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب و کارها و معرفی برندها

ظهور اینترنت، بازار کاملا جدیدی را برای مشتریان و صاحبان کسب و کار، به ارمغان آورده است. امروزه دیجیتال مارکتینگ به یک هنجار ضروری برای یک کسب و کار موفق تبدیل شده و با اطمینان می‌توان گفت که اگر از این روش‌های توین استفاده نکنید، کسب و کار شما در آینده رشد نخواهد کرد.

بازاریابی دیجیتال می‌تواند فرصت ها و رشد زیادی را برای کسب و کارها به همراه بیاورد. دیجیتال مارکتینگ، می‌تواند منجر فروش بیشتر  و سودآوری موثرتر شود. ضرورت وارد شدن به این حوزه از بازاریابی را می‌توان با این دلایل بررسی کرد:

1.    دسترسی جهانی

بازاریابی سنتی توسط جغرافیا محدود شده است و ایجاد یک کمپین بازاریابی بین المللی بسیار سخت، پرهزینه بوده و نیازمند کار فشرده است. در مقابل، بازاریابی دیجیتال، در بستر اینترنت اتفاق می‌افتد و دسترسی شما به بازار و مشتریان، بسیار زیاد و گسترده‌تر است. حتی یک صاحب کسب و کار محلی بسیار کوچک نیز این توانایی را دارد که با یک فروشگاه آنلاین، به مخاطبان بین المللی دست پیدا کند. این سطح دسترسی هرگز با بازاریابی سنتی امکان پذیر نخواهد بود یا هزینه زیادی برای انجام آن نیاز خواهد بود. دسترسی آنلاین فرصت‌های رشد بسیاری را برای کسب‌ وکارها باز کرده است. ترکیبی از دسترسی جهانی و محصول جهانی، یک فرصت عالی برای هر کسب و کاری است.

2.    ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای گسترش دسترسی محلی

در حالی که دسترسی جهانی، یک مزیت قابل توجه در روش‌های بازاریابی دیجیتال است، اما این روش، دید محلی را نیز بهبود می بخشد. ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ، به ویژه اگر کسب و کار شما به مشتریان نزدیک و محلی متکی باشد، بسیار کلیدی است. «سئوی محلی» و «تبلیغات هدفمند محلی»،  برای شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند مشتریان بیشتری را به مغازه و یا محل کسب خود جذب کنند، مفید است. استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، برای معرفی شما به مخاطبین محلی نیز گستردگی و قدرت تاثیر بیشتری می‌بخشد.

3.    هزینه کمتر

چه بخواهید کسب و کار خود را در سطح محلی و یا بین المللی تبلیغ کنید، بازاریابی دیجیتال راه حل‌های مقرون به صرفه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال، حتی به کوچک‌ترین شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از استراتژی‌های بسیار هدفمند با صرف هزینه‌ای کم، با شرکت‌های بزرگ‌تر رقابت کنند. بسیاری از این استراتژی‌ها، مانند SEO ، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا، حتی برای شروع، هیچ هزینه‌ای ندارند.

با این حال، به عنوان مدیر و بازاریاب باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که هر شکلی از بازاریابی دیجیتال، برای هر کسب و کاری مناسب نیست و حتی ممکن است برخی از آنها هزینه بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها، داشته باشند. مدیر یک کسب و کار می‌تواند راه حل‌های مناسب  و البته کم هزینه را بر اساس اهداف بازاریابی خود با استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، بیابد.

4.    یادگیری آسان

در حالی که جنبه‌های زیادی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد که به عنوان مدیر و بازاریاب باید آن‌ها را یاد بگیرید، شروع کردن این روش، نسبت به روش‌های سنتی، آسان‌تر است.

5.    سرعت بالا و ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ

یکی از مزایای مهم استفاده از این روش، سرعت بالای برنامه‌ها و جواب دادن آن‌ها با سرعت بیشتر است. شما با این روش، می‌توانید جواب استفاده از روش‌های گوناگون دیجیتال مارکتینگ را در دنیای مجازی سریع‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی، دریافت کنید. یک کلیک ساده روی یک دکمه ماوس، تنها چیزی است که برای راه افتادن این روش‌ها، لازم است. وقتی متدهای دیجیتال مارکتینگ، با فرآیند بسیار طولانی‌تر تولید و توزیع تبلیغات چاپی مقایسه می‌شود، به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند در ارسال پیام‌های خود بسیار سریع‌تر عمل کنند.

آپلود پست‌های اینستاگرام یا به‌روزرسانی‌های وب‌سایت، در مقایسه با چند روز برای توسعه و چاپ یک آگهی، تنها چند دقیقه طول می‌کشد. به علاوه در این روش‌های بازاریابی آنلاین، شما به صورت آنلاین می‌توانید بازخوردها مردن و مخاطبان را مشاهده کنید در حالی که یک آگهی ممکن است یک هفته طول بکشد تا در روزنامه درج شود و هرگز نمی‌دانید که چند نفر آن را دیده‌اند.

6.    زیر نظر داشتن رقبا

یکی از مهم‌ترین دلایل ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ، رقابت با کسب و کارهایی است که در همان زمینه شما فعالیت دارند. با استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال، می‌توانید بررسی کنید که رقبای شما چه کاری در این راستا انجام می‌دهند و به فعالیت‌های آنان در این زمینه، توجه داشته باشید. شما می‌توانید با تحلیل روش‌های رقبا، از آن چه می‌دانید برای ایجاد یک استراتژی بهتر استفاده کنید تا مشتریان بیشتری را نسبت به رقبا، به سمت وب سایت خود هدایت کنید.

7.    آنلاین شدن مخاطبان با تلفن‌های همراه

میلیاردها نفر از تلفن همراه خود برای انجام تحقیقات یا چرخیدن در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. هنگام استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید با این افراد نیز ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید کسب و کار خود را به گونه ای تبلیغ کنید که کاربران تلفن همراه هدف آن قرار گیرند.

سخن آخر

استفاده از متدهای نوین بازاریابی دیجیتال، در بقای کسب و کارهای امروزی بسیار مهم است. اگر می‌خواهید کسب و کارتان رشد کند، باید ضرورت استفاده از دیجیتال مارکتینگ را درک کرده و خود را در دید مخاطبان بیشتری قرار دهید. دیجیتال مارکتینگ ممکن است در ابتدا پیچیده و حرفه‌ای به نظر برسد، اما اگر برای یادگیری آن وقت بگذارید، خواهید دید که کسب و کار و برند شما به دلیل آن، پتانسیل‌های زیادی برای گسترش پیش رو خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید