اسپم اسکور چیست؟ 6 روش کاهش اسپم اسکور


اسپم اسکور چیست؟

اسپم اسکور یا Spam Score یکی از فاکتورهای موجود در ابزار لینک اکسپلورر سایت MOZ است که درصد ریسک احتمالی جریمه شدن توسط گوگل را مشخص می‌کند. سایت MOZ اسپم‌اسکور را به طور رسمی در سال 2015 ایجاد کرد و آن را طی سال‌های بعد توسعه داد. این فاکتور با استفاده از تکنولوژی ماشین لرنینگ کار می‌کند.

این تکنولوژی سایت MOZ از داده‌های میلیون‌ها سایتی که توسط موتورهای جستجو بن یا جریمه شده‌اند استفاده کرد و 27 ویژگی مشترک میان آنها را تشخیص داد. اسپم اسکور فاکتوری است که نشان می‌دهد سایت‌ها چه تعدادی از این ویژگی‌ها را دارند و در نهایت آن را در قالب درصد محاسبه کرده و ارائه می‌دهد.

اسپم اسکور بالا سیگنالی است که نشان می‌دهد باید سایت به خوبی آنالیز شود و روی کیفیت آن زمان بیشتری صرف شود. اسپم اسکور سایت در سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شود:

1 تا 30 درصد: کم
31 تا 60 درصد: متوسط
61 تا 100 درصد: بالا

اسپم اسکور چیست؟
اسپم اسکور چیست؟

هرچه اسپم‌اسکور سایت شما پایین باشد، اعتبار بالاتری نزد گوگل خواهد داشت و احتمال جریمه شدن آن بسیار کم است.

البته بالا بودن اسپم اسکور یک سایت لزوماً به معنی اسپم بودن آن نیست؛ بلکه نشانه‌ای است برای این که بیشتر روی کیفیت سایت کار شود. به عنوان مثال ممکن است لازم باشد روی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی (اعتبار صفحه و دامنه) سایت کار کنید. اگر نمی‌دانید اسپم‌اسکور سایت شما چقدر است باید ابزار Link Expelorer از سایت MOZ را استفاده کنید.

مواردی که Spam Score آنها را به عنوان یک فاکتور مؤثر در نظر می‌گیرد عبارت اند از:

تعداد صفحات کم
استفاده از پسوندهایی در دامنه که بیشتر سایت‌های اسپم از آنها استفاده می‌کنند
طول غیر متعارف دامنه
وجود عدد در دامنه
عدم وجود راه ارتباطی و شماره تلفن
عدم لینک‌دهی به لینکدین
عدم استفاده از فونت‌های متعارف
عدم اتصال سایت به گوگل تگ منیجر
عدم استفاده از SSL
عدم وجود تگ Doubleclick ad
عدم وجود آدرس ایمیل
استفاده از Meta Keywords
طول بسیار کم یا بسیار زیاد توضیحات متا
بیش از حد طولانی یا کوتاه بودن تایتل
کمبود بازدید سایت از پلتفرم‌های متفاوت
عدم وجود favicon
بیش از حد کم یا زیاد بودن لینک‌های خارجی
بیش از حد کم یا زیاد بودن دامنه‌هایی که به آن‌ها لینک داده شده است
استفاده از rel canonical برای غیر از صفحات سایت
عدم استفاده از Facebook Pixel
وجود خط تیره در نام دامنه
وجود حروف صامت یا صدادار متوالی در دامنه سایت
میزان لینک‌ها به محتواهای نامرتبط
URL بسیار طولانی یا بیش از حد کوتاه
استفاده از کلمات کلیدی اسپم
استفاده از کلمات کلیدی CPC در انکر تکست ها
طول نامعقول تگ های کلمه کلیدی

تأثیر Spam Score بر سئوی سایت

همان طور که گفتیم اسپم اسکور فاکتوری است که احتمال جریمه شدن سایت توسط گوگل را نشان می‌دهد و مبنای آن سایت‌های جریمه شده یا بن شده هستند. البته این فاکتور علت را مشخص نمی‌کند و دقیقاً به همین دلیل است که باید سایت را آنالیز کنید تا علت بالا بودن اسپم اسکور سایت را متوجه شوید و برای برطرف کردن مشکلات تلاش کنید.

اولین قدم این است که تاریخچه دامنه سایت را بررسی کنید تا ببینید قبلاً جریمه نشده باشد. سپس کیفیت لینک‌هایی که به سایت شما داده شده است را بررسی کنید. ممکن است برخی از آنها تأثیرات منفی روی سایت داشته باشند.

پس از آن به سراغ آنالیز محتواها بروید و کیفیت آنها را بررسی کنید. کلمات کلیدی، لینک سازی‌های داخلی و خارجی، محتواهای صفحات اصلی سایت و بلاگ‌ها را بررسی کنید تا از کیفیت آنها مطمئن شوید.

ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که آیا گوگل هم Spam Score را به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد؟

در جواب باید بگوییم: خیر!

گوگل به طور رسمی در سایت خود اعلام کرده است که اسپم اسکور را به عنوان یک معیار رتبه بندی در نظر نمی‌گیرد. توجه داشته باشید که اسپم‌اسکور شامل موارد مختلفی است که باعث جریمه شدن سایت می‌شوند اما خود به طور مستقل تأثیری روی سئوی سایت ندارد.

6 روش کاهش اسپم اسکور

کاهش اسپم اسکور به این معنا است که شما فاکتورهایی را که باعث می‌شوند رتبه سایت شما کاهش پیدا کند یا سایت پنالتی شود پیدا کرده و کاهش دهید. همان طور که این فاکتور عوامل زیادی را در بر می‌گیرد، روش‌های مختلفی هم برای کاهش اسپم اسکور سایت وجود دارد.

در این قسمت به معرفی روش‌های کاهش اسپم‌اسکور می‌پردازیم که می‌تواند به بهبود رتبه سایت کمک کند. تنها این نکته را مورد توجه قرار دهید که Spam Score نباید برای شما تبدیل به یک معیار اصلی شود و همواره آن را چک کنید؛ بلکه باید آن را به عنوان ابزاری برای رشد و ارتقاء جایگاه سایت استفاده کنید.

  • از SSL استفاده کنید.

تأمین امنیت سایت یکی از اولین کارهایی است که برای افزایش اعتبار سایت خود باید انجام دهید. به کمک تهیه یک گواهی SSL معتبر و مناسب می‌توانید علاوه بر تأمین امنیت سایت، اسپم اسکور سایت را نیز کاهش دهید.

  • از لینک دهی به صفحات نامرتبط خودداری کنید.

لینک دهی به صفحات نامرتبط در صورتی که زیاد باشد به سئوی سایت آسیب وارد می‌کند و همین امر اسپم اسکور را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش اسپم‌اسکور، لینک دادن به صفحات نامرتبط است که بسیاری از افراد به آن توجهی نمی‌کنند.

  • برای سایت خود favicon قرار دهید.

فیوآیکون یکی از جزئی ترین اما مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در سئوی سایت است که با قرار دادن آن می‌توانید اسپم اسکور سایت را کاهش دهید. این تصویر کوچک که در بالای پنجره سایت در مرورگر نمایش داده می‌شود، یکی از عوامل مهم و مؤثر بری کاهش اسپم اسکور است که قرار دادن آن بر روی سایت باعث معتبرتر نشان دادن سایت شما به گوگل و کاربران خواهد شد.

  • حجم و کیفیت لینک های سایت خود را بررسی کنید.

کیفیت بک لینک‌ها و لینک های خارجی و داخلی سایت برای سئو بسیار مهم است. کیفیت کلیه لینک‌هایی که به سایت شما داده شده یا از آن به سایت های دیگر رفته را بررسی کنید، نامرتبط‌ها را حذف کنید و لینک‌های شکسته که باعث ایجاد ارور 404 می‌شوند را برطرف کنید.

علاوه بر این، لینک سازی‌ها باید در حجم طبیعی و تعداد نرمال باشند تا گوگل سایت را به دلیل استفاده از لینک‌های بیش از حد خارجی پنالتی نکند.

  • سایت را به گوگل تگ منیجر (GTM) متصل کنید.

یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای گوگل که برای بهینه سازی سایت بسیار مفید است، GTM یا گوگل تگ منیجر است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید هم سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و هم به کاهش اسپم اسکور کمک کنید.اگر نمیدانید GTM چیست و چه مزایایی دارد به این مقاله از آروند مراجعه کنید.

  • در انتخاب نام دامنه دقت کنید.

انتخاب پسوندهایی مانند .win و موارد مشابه که بیشتر توسط سایت‌های اسپم انتخاب می‌شوند باعث افزایش اسپم اسکور سایت خواهد شد. همچنین نام کلی دامنه باید واضح، مختصر و مفید باشد و ترجیحاً از عدد و خط تیره در آن استفاده نشود.

از انتخاب نام دامنه‌ای که از حروف صامت و مصوت متوالی در آن استفاده شده خودداری کنید. به عنوان مثال انتخاب نام‌هایی مانند mmaaeeh باعث می‌شود spam score سایت بیشتر شود.

توجه کنید که این عامل لزوماً به معنی اسپم بودن سایت یا پنالتی قطعی توسط گوگل نیست؛ بلکه به این معنا است که احتمال جریمه سایت‌هایی با این مشخصات توسط گوگل بیشتر است.

سوالات متداول شما

اسپم اسکور چیست؟

اسپم اسکور یا Spam Score یکی از فاکتورهای موجود در ابزار لینک اکسپلورر سایت MOZ است که درصد ریسک احتمالی جریمه شدن سایت توسط گوگل را مشخص می‌کند.

اسپم اسکور چگونه محاسبه می‌شود؟

اسپم اسکور با استفاده از تکنولوژی ماشین لرنینگ کار می‌کند. این تکنولوژی سایت MOZ از داده‌های میلیون‌ها سایتی که توسط موتورهای جستجو بن یا جریمه شده‌اند استفاده کرد و 27 ویژگی مشترک میان آنها را تشخیص داد. اسپم اسکور فاکتوری است که نشان می‌دهد سایت‌ها چه تعدادی از این ویژگی‌ها را دارند و در نهایت آن را در قالب درصد محاسبه کرده و ارائه می‌دهد.

آیا گوگل هم Spam Score را به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد؟

خیر! گوگل به طور رسمی در سایت خود اعلام کرده است که اسپم اسکور را به عنوان یک معیار رتبه بندی در نظر نمی‌گیرد. اسپم اسکور شامل موارد مختلفی است که باعث جریمه شدن سایت می‌شوند اما خود به طور مستقل تأثیری روی سئوی سایت ندارد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید